Förbered ditt företag för Googles uppdaterade sökmotor med AI

År 2024 förväntas Danmark få tillgång till Googles uppdaterade sökmotor med AI, som de kallar Search Generative Experience (SGE). Detta ger både nya möjligheter och nya utmaningar.

Foto: 123RF.com

År 2024 förväntas Danmark få tillgång till Googles uppdaterade sökmotor med AI, som de kallar Search Generative Experience (SGE). Den här uppdateringen kommer att förändra hur sökresultaten utvärderas och presenteras, vilket erbjuder både utmaningar och möjligheter för företag, inklusive arbete med SEO, säger Dansk Industri Handel.

Google SGE representerar en betydande förändring i Googles sökmotoralgoritmer. Google har integrerat generativ AI överst i sökresultatet, vilket ger en helt annan användarupplevelse. På den positiva sidan kan detta resultera i mer relevanta och detaljerade sökresultat, men det finns också en risk att användarna är mindre benägna att klicka sig vidare till andra webbplatser. Så här skriver DI Handel.

Webbplatser får en ny roll i sökresultaten

Med Google SGE kommer företagens webbsidor inte bara att visas som ett sökresultat, utan även potentiellt fungera som en källa i ett AI-genererat svar. Detta beror på att Google SGE bättre förstår användarens avsikter och det underliggande sammanhanget för sökningar, och kan därmed matcha frågor med mer exakta och djupgående svar. För att uppnå synlighet i Google SGE är det nödvändigt att ha ett heltäckande tillvägagångssätt som prioriterar värdeskapande, kvalitet och en förbättrad användarupplevelse. Dessutom blir auktoritet och tillförlitlighet viktiga parametrar, vilket bl.a. kan skapas genom länkbyggande.Google SGE:s inverkan på SEO

Den här uppdateringen representerar början på en ny era inom digital marknadsföring – och inte minst för SEO. Det är avgörande att skapa trovärdigt och djupgående innehåll, eftersom Google SGE lägger större vikt vid användarens avsikt och kontextuell relevans. En stark onlinenärvaro på olika plattformar är också väsentlig, eftersom Google bedömer hur ett varumärke nämns på tredjepartssidor och sociala medier. Dessutom kommer användarupplevelsen på webbplatsen att vara en kritisk kontaktpunkt​.

Viktiga överväganden för att optimera för Google SGE är, enligt DI Handel:

  • Innehållsdjup och kvalitet: Utveckla djupgående, välinformerat och användarvänligt innehåll.
  • Användarupplevelse: Din webbplats måste vara intuitiv, snabb och enkel att navigera.
  • Erfarenhet, expertis, auktoritativitet, trovärdighet (EEAT): Visa expertis och auktoritet inom ditt område.
  • Externa länkar och rekommendationer: Bygg starka relationer och närvaro på relevanta plattformar och media.
  • Markera ditt innehåll med strukturerad data: Använd schemamarkering för att förbättra synligheten i sökresultat​​.

Relaterat innehåll

26.09.2024Designbase.se

Förbered ditt företag för Googles uppdaterade sökmotor med AI

26.09.2024Designbase.se

Årets färg på Nordsjö förkunnar optimism

05.09.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Segway introducerar ZT3 Pro D All-Terrain KickScooter

02.09.2024Global Design Partner

Sponsrad

Vi arbetar med alla typer av projekt i glas...

27.08.2024Designbase.se

Naturfibrer vinner mark inom textilindustrin

19.08.2024Designbase.se

Rosendahl ersätter ledningen

15.08.2024Designbase.se

Christmasworld och Creativeworld välkomnar ny regissör

14.08.2024Droppery

Sponsrad

New Brands, New Opportunities at Droppery!

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023