Förbered ditt företag för Googles uppdaterade sökmotor med AI

År 2024 förväntas Danmark få tillgång till Googles uppdaterade sökmotor med AI, som de kallar Search Generative Experience (SGE). Detta ger både nya möjligheter och nya utmaningar.

Foto: 123RF.com

År 2024 förväntas Danmark få tillgång till Googles uppdaterade sökmotor med AI, som de kallar Search Generative Experience (SGE). Den här uppdateringen kommer att förändra hur sökresultaten utvärderas och presenteras, vilket erbjuder både utmaningar och möjligheter för företag, inklusive arbete med SEO, säger Dansk Industri Handel.

Google SGE representerar en betydande förändring i Googles sökmotoralgoritmer. Google har integrerat generativ AI överst i sökresultatet, vilket ger en helt annan användarupplevelse. På den positiva sidan kan detta resultera i mer relevanta och detaljerade sökresultat, men det finns också en risk att användarna är mindre benägna att klicka sig vidare till andra webbplatser. Så här skriver DI Handel.

Webbplatser får en ny roll i sökresultaten

Med Google SGE kommer företagens webbsidor inte bara att visas som ett sökresultat, utan även potentiellt fungera som en källa i ett AI-genererat svar. Detta beror på att Google SGE bättre förstår användarens avsikter och det underliggande sammanhanget för sökningar, och kan därmed matcha frågor med mer exakta och djupgående svar. För att uppnå synlighet i Google SGE är det nödvändigt att ha ett heltäckande tillvägagångssätt som prioriterar värdeskapande, kvalitet och en förbättrad användarupplevelse. Dessutom blir auktoritet och tillförlitlighet viktiga parametrar, vilket bl.a. kan skapas genom länkbyggande.Google SGE:s inverkan på SEO

Den här uppdateringen representerar början på en ny era inom digital marknadsföring – och inte minst för SEO. Det är avgörande att skapa trovärdigt och djupgående innehåll, eftersom Google SGE lägger större vikt vid användarens avsikt och kontextuell relevans. En stark onlinenärvaro på olika plattformar är också väsentlig, eftersom Google bedömer hur ett varumärke nämns på tredjepartssidor och sociala medier. Dessutom kommer användarupplevelsen på webbplatsen att vara en kritisk kontaktpunkt​.

Viktiga överväganden för att optimera för Google SGE är, enligt DI Handel:

  • Innehållsdjup och kvalitet: Utveckla djupgående, välinformerat och användarvänligt innehåll.
  • Användarupplevelse: Din webbplats måste vara intuitiv, snabb och enkel att navigera.
  • Erfarenhet, expertis, auktoritativitet, trovärdighet (EEAT): Visa expertis och auktoritet inom ditt område.
  • Externa länkar och rekommendationer: Bygg starka relationer och närvaro på relevanta plattformar och media.
  • Markera ditt innehåll med strukturerad data: Använd schemamarkering för att förbättra synligheten i sökresultat​​.

Denna artikel är en del av ett tema:

Tema: Optimera ditt företag

Detaljhandeln står inför unika utmaningar och möjligheter i en tid präglad av digital transformation och förändrade konsumentpreferenser. Det handlar om att ligga i framkant med de senaste trenderna och hålla ett öga på den utveckling som ständigt sker inom såväl affärsverksamhet som ledning. Eftersom verksamheten är optimerad och kundupplevelsen förbättras ökar försäljningen och resultatet.

Relaterat innehåll

04.02.2025Designbase.se

Kom ihåg mänskligt omdöme

28.01.2025Designbase.se

Royal Copenhagen i kreativt samarbete med HM Drottning Margrethe

27.01.2025Önska

Sponsrad

Önskas jubileumsgala – en glittrande kväll att minnas

08.01.2025Önska

Sponsrad

Önskakedjan firar 20 år med jubileumsgala i glitter och glamour!

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Ambiente – Livsstilsrörelsen

Det är aldrig sig likt, det kommer alltid något nytt. Den ledande internationella konsumentvarumässan är en fantastisk upplevelse! Få en överblick över den globala marknaden på Ambiente genom att observera den dynamiska interaktionen mellan produkter och design, höjdpunkter och evenemang.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Christmasworld – En för alla årstider

Som den ledande internationella mässan för säsongs- och festdekorationer öppnar Christmasworld upp för effektiva designalternativ för att överraska kunderna. För nya synergier som ger mervärde.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Creativeworld News

Håll dig uppdaterad och missa inga nyheter. Vårt nyhetsbrev ger dig den senaste informationen och praktiska tips inför ditt besök på mässan.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Nääsgränsgården
Mässa
Christmasworld, Messe Frankfurt

Hos oss hittar du gåvor och minnen för årets alla tillfällen och högtider.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Christmasworld, Hall 5.1 A01

Salone del Mobile.Milano
Mässa
Salone del Mobile

The Salone Internazionale del Mobile is a hub of experimentation and cross-pollination, a meeting point and a place for new opportunities to reflect on the world of design and planning. The 2025 edition will take place from 8th to 13th April 2025, in the Rho Fiera Milano spaces, as is traditional.

Datum

08.04.2025

3daysofdesign
Mässa
3daysofdesign

A platform to showcase & celebrate great design 3daysofdesign is a festival for dreamers, doers and the design curious.

Datum

18.06.2025

Plats

Copenhagen

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023