Förbered ditt företag för Googles uppdaterade sökmotor med AI

År 2024 förväntas Danmark få tillgång till Googles uppdaterade sökmotor med AI, som de kallar Search Generative Experience (SGE). Detta ger både nya möjligheter och nya utmaningar.

Foto: 123RF.com

År 2024 förväntas Danmark få tillgång till Googles uppdaterade sökmotor med AI, som de kallar Search Generative Experience (SGE). Den här uppdateringen kommer att förändra hur sökresultaten utvärderas och presenteras, vilket erbjuder både utmaningar och möjligheter för företag, inklusive arbete med SEO, säger Dansk Industri Handel.

Google SGE representerar en betydande förändring i Googles sökmotoralgoritmer. Google har integrerat generativ AI överst i sökresultatet, vilket ger en helt annan användarupplevelse. På den positiva sidan kan detta resultera i mer relevanta och detaljerade sökresultat, men det finns också en risk att användarna är mindre benägna att klicka sig vidare till andra webbplatser. Så här skriver DI Handel.

Webbplatser får en ny roll i sökresultaten

Med Google SGE kommer företagens webbsidor inte bara att visas som ett sökresultat, utan även potentiellt fungera som en källa i ett AI-genererat svar. Detta beror på att Google SGE bättre förstår användarens avsikter och det underliggande sammanhanget för sökningar, och kan därmed matcha frågor med mer exakta och djupgående svar. För att uppnå synlighet i Google SGE är det nödvändigt att ha ett heltäckande tillvägagångssätt som prioriterar värdeskapande, kvalitet och en förbättrad användarupplevelse. Dessutom blir auktoritet och tillförlitlighet viktiga parametrar, vilket bl.a. kan skapas genom länkbyggande.Google SGE:s inverkan på SEO

Den här uppdateringen representerar början på en ny era inom digital marknadsföring – och inte minst för SEO. Det är avgörande att skapa trovärdigt och djupgående innehåll, eftersom Google SGE lägger större vikt vid användarens avsikt och kontextuell relevans. En stark onlinenärvaro på olika plattformar är också väsentlig, eftersom Google bedömer hur ett varumärke nämns på tredjepartssidor och sociala medier. Dessutom kommer användarupplevelsen på webbplatsen att vara en kritisk kontaktpunkt​.

Viktiga överväganden för att optimera för Google SGE är, enligt DI Handel:

  • Innehållsdjup och kvalitet: Utveckla djupgående, välinformerat och användarvänligt innehåll.
  • Användarupplevelse: Din webbplats måste vara intuitiv, snabb och enkel att navigera.
  • Erfarenhet, expertis, auktoritativitet, trovärdighet (EEAT): Visa expertis och auktoritet inom ditt område.
  • Externa länkar och rekommendationer: Bygg starka relationer och närvaro på relevanta plattformar och media.
  • Markera ditt innehåll med strukturerad data: Använd schemamarkering för att förbättra synligheten i sökresultat​​.

Denna artikel är en del av ett tema:

Tema: Optimera ditt företag

Detaljhandeln står inför unika utmaningar och möjligheter i en tid präglad av digital transformation och förändrade konsumentpreferenser. Det handlar om att ligga i framkant med de senaste trenderna och hålla ett öga på den utveckling som ständigt sker inom såväl affärsverksamhet som ledning. Eftersom verksamheten är optimerad och kundupplevelsen förbättras ökar försäljningen och resultatet.

Relaterat innehåll

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023