Förhindra att dina anställda får AI-utbrändhet

AI handlar inte om teknik, utan om människor - Översikt - Strategi - Implementering - Utbildning - Organisatorisk implementering - Förändringsledning - Processoptimering och automatisering

Foto: 123RF.com

"Så här är det. AI-revolutionen. Och låt oss vara ärliga - det känns som att alla har feber. Hög feber till och med. Den typen av feber som får folk att se saker som inte finns där och göra lite galna saker – som att kasta AI i varje hörn av sin verksamhet utan att egentligen tänka på konsekvenserna”. Det säger Jacob Dalhoff, direktör för AI-konsulting. Han upplever dagligen hur AI kan förändra företag och skapa nya möjligheter, och han hjälper organisationer att hitta rätt i den spännande tekniska utvecklingen.

"Att implementera AI-verktyg utan att ändra våra arbetsmetoder, eller att förbereda och utbilda våra anställda? Det är lite som att hälla raketbränsle på en hästvagn och förvänta sig att den plötsligt ska flyga. Det kommer nog bara att sluta med en väldigt förvirrad häst och mycket slöseri med bränsle”, är hans inställning, och han påpekar att i denna frenesi står många företag inför en paradoxal utmaning. En färsk studie från Upwork visar att medan 96 % av toppcheferna förväntar sig ökad produktivitet från AI, upplever 77 % av de anställda faktiskt motsatsen – en ökad arbetsbelastning och minskad effektivitet.

Så hur navigerar du i den här nya AI-världen utan att våra anställda bränns ut och lämnas förvirrade och övergivna?, frågar Jacob Dalhoff och han ger råd och funderingar som kan hjälpa till att hitta rätt balans

Skapa en AI-lekplats

Föreställ dig en arbetsplats där det är okej att experimentera och till och med misslyckas lite. En "AI-lekplats" där anställda kan utforska nya verktyg utan att känna sig pressade. Det kanske låter lite fluffigt, men det är faktiskt en av nycklarna för att få AI att fungera i praktiken.

Försök till exempel att ange:

  • En månatlig "AI-fredag" med tid att leka och utforska
  • En intern "AI-idékatalog" där människor kan dela sina tankar och upptäckter
  • Ett "AI Innovation Lab" - ett dedikerat utrymme för att utveckla nya idéer

Skapa en AI-lekplats. Foto: 123RF.com

"Genom att ge anställda utrymme att leka och experimentera skapar du inte bara innovation, du ger dem också en känsla av medägande i AI-implementeringen. Och vem vet? Kanske hittar företaget nästa stora genombrott över en kopp kaffe och en AI-brainstorm”, står det.

Hitta dina brobyggare

I varje större förändring behövs brobyggare – människor som kan översätta mellan det nya och det välbekanta. Dessa brobyggare är guld värda på AI-implementeringsresan, vilket säkerställer att implementeringen inte bara är tekniskt imponerande, utan också vettig för vanliga anställda.

"Dessa "AI-översättare" har både teknisk förståelse och kan kommunicera, så att även faster Gerda förstår det. De kan prata kod med IT-folket samtidigt som de förklarar fördelarna med AI på ett sätt som alla kan förstå. Hitta dessa empatiska AI-förmedlare i organisationen och hos externa experter, och ge dem utrymme att göra skillnad. Låt dem vägleda och stödja andra anställda i deras AI-resa. De är nyckeln till att bygga en bro mellan teknik och människor och kan hjälpa till att sprida kunskap över organisationen – utan att det känns som tvång”, är Jacob Dalhoffs tydliga råd.

Den gamla skalan är trasig

Han konstaterar också att i denna "AI-frenzy" är våra traditionella KPI:er ofta lika förlegade som en VHS-spelare. Det är inte vettigt att mäta framgång på samma sätt när AI kan utföra uppgifter på några sekunder som brukade ta timmar.

Så hur mäter vi framgång? Här är Jacobs förslag på nya nyckeltal:

  • Antal innovativa lösningar utvecklade med AI-assistans
  • Kund- och medarbetarnöjdhet på AI-stödda tjänster
  • Tid frigörs för kreativt och strategiskt arbete

Genom att justera dina framgångskriterier kan du säkerställa att du faktiskt mäter det som är viktigt – inte bara snabbhet, utan även kvalitet, innovation och inte minst välmående.

Personen i centrum

Mitt i allt prat om artificiell intelligens är det lätt att glömma att den verkliga styrkan ligger i människan. AI är ett utmärkt verktyg, men det kan inte ersätta mänsklig kreativitet, empati och sunt förnuft.

Det är viktigt att du som företag också tar itu med människors rädsla för att använda verktygen felaktigt. Foto: 123RF.com

"Istället för att se AI som ett substitut för människor, bör fokus ligga på hur AI kan förbättra mänskliga förmågor. Skapa projekt som kombinerar effektiviteten hos AI med mänsklig kreativitet. Erkänn anställda som använder AI för att förbättra kundupplevelsen. Visa hur AI kan frigöra tid för mer meningsfullt arbete”, råder Jacob Dalhoff.

Lär dig av misstagen

Det är viktigt att du som företag också tar itu med människors rädsla för att använda verktygen felaktigt.

"Håll "AI-erfarenhetsutbyte" där även ledarna öppet diskuterar sina utmaningar och lösningar, för genom att känna igen de modiga pionjärerna som vågar experimentera och lära sig av sina misstag skapas en kultur där innovation kan blomstra - utan att någon känner sig utställd . Här måste givetvis skapas något ramverk som ligger i linje med säkerhetspolicyer mm. Vi vill helst inte hamna i en PR-skandal”.

Det råder ingen tvekan om att AI-revolutionen är över oss, och takten är häpnadsväckande. Men i vår iver att omfamna potentialen hos AI får vi inte glömma den mänskliga faktorn.

Genom att skapa utrymme för experiment, genom att investera i interna och externa AI-förmedlare, tänka om produktivitet och prioritera mänskliga styrkor, kan du säkerställa att såväl anställda som företaget inte sköljs bort av AI-vågen, utan reser sig och står på styrelsen”, säger Jacob Dalhoff, och han avslutar med att påpeka: ”AI är ett verktyg, inte ett mål i sig. Uppdraget är att skapa en arbetsplats där människor och AI samarbetar effektivt för att leverera bra resultat. En arbetsplats där innovation blomstrar och där medarbetarna känner sig uppskattade och motiverade”.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023