I gränslandet mellan design, hantverk och konst
Formex Nova 2018 går till isländska Ragna Ragnarsdóttir.
Under Formex i augusti delades designpriset Formex Nova ut för åttonde gången. Priset instiftades 2011 med syftet att främja god nordisk design som har skapats av ännu relativt oetablerade formgivare inom den nordiska inredningsbranschen. 2018 gick priset till den isländska designern Ragna Ragnarsdóttir, som utmärker sig genom en intuitiv designprocess, där den färdiga produkten ofta är ett direkt resultat av tillverkningen.
Ragna växte upp på Island och delar idag sin tid mellan Island och Philadelphia, efter att tidigare ha gjort en praktikperiod i USA. Hennes pappa är snickare och sedan hon var barn har Ragna varit med honom ute på den isländska landsbygden för att hjälpa till med byggandet av hus och stugor. Under en paus från sina studier jobbade hon heltid tillsammans med pappan och blev under den perioden allt mer intresserad av material och av att skapa saker.
Ofta skapar jag mina föremål enbart genom att pröva mig fram.
Ragna Ragnarsdóttir
När det var dags att fortsätta studera började Ragna söka på designskolor och fastnade för ENSCI, École Nationale Supérieure de la Création Industrielle, i Paris. Av hundratals ansökande blev Ragna en av ungefär 30 utvalda, trots att hon vid den tidpunkten inte talade någon franska alls. Och all undervisning hölls på franska.
Ragna utexaminerades 2016 och har uppmärksammats med flera designpriser och utställningar sedan dess, bland annat Special Mention for outstanding design from Eyes on talents and Frame magazine, på festivalen Design Parade, som hålls årligen i det kreativa konst- och kulturcentrat Villa Noailles, i sydfranska Hyères. Trots detta kom segern i Formex Nova som en överraskning. ”Formex Nova kändes alldeles för långt borta för att våga hoppas på. Jag är väldigt glad och hedrad över att få den här uppmärksamheten på hemmaplan i Norden”, säger Ragna själv.
Utgår från processen
Ragnas formgivning kan beskrivas som att den befinner sig i gränslandet mellan design, hantverk och konst. Redan under sin studietid visste hon att hon ville öppna eget, vilket ledde till funderingar kring hur hon kunde realisera detta, med begränsat utrymme och ekonomiska resurser.
”Jag började fundera över själva processen samt val av material och utrustning. Det ledde till att jag utgick från tillgängliga material som inte var alltför dyra, till exempel latex och harts. Dessa bearbetade jag med enkla metoder, utan tillgång till avancerad utrustning. Ofta skapar jag mina föremål enbart genom att pröva mig fram”, fortsätter Ragna. Idag när hon har större möjligheter har hon även börjat utforska andra, mer komplexa material. Men allt görs fortfarande för hand av henne själv i hennes lilla studio.
För betraktaren har Ragnas design ett uttryck som för tankarna till den isländska naturen och mytologin, både när det gäller färg och form. Själv menar hon på att hennes inspiration kommer från flera olika källor och saker omkring henne i vardagen, som ett föremål, ett material eller en struktur. Ofta får hon även inspiration från vänner och branschkollegor, som bidrar med nya infallsvinklar eller expertis inom ett visst område.
”Eftersom jag inte är specialiserad på ett specifikt material till exempel så har jag möjlighet att ’bryta mot reglerna’ i mitt skapande. Men ibland fungerar det inte rent praktiskt, på grund av naturlagarna. Då kan en expert förklara varför. Människor omkring mig påverkar mig på olika sätt – och därmed mina objekt”, förklarar Ragna. På samma sätt ser hon hur glaciärerna och den vackra miljön utanför hennes isländska studio, som hon har hemma hos sin pappa, omedvetet influerar hennes medvetande och därefter tar sig uttryck i hennes design.
Idag säljs Ragnas produkter i ett fåtal butiker på Island samt i Villa Noailles och på förfrågning via e-post. Kollektionen lanserades innan Jul 2017 och ska nu utökas med flera föremål. För framtiden hoppas Ragna på sikt kunna anställa personal som kan hjälpa henne med praktiska och administrativa uppgifter, så att hon själv kan fokusera på sin design.
”Jag kan glömma bort tiden i studion och inse i efterhand att skapandet bara är en del av mitt arbete. Samtidigt är det viktigt som designer att ständigt pusha sig själv för att utvecklas och stärka sin kreativitet. Särskilt idag, med tanke på det utmanande klimatet i branschen”, säger Ragna. Hennes önskan med produkterna är att folk ska tycka om dem och få en relation till dem, ”att de ska komma till användning i människors hem”.
Personligt och med ett starkt formspråk
”Det är sällan man ser något så personligt som Ragnas design. Den kommer som en frisk fläkt efter en period av avskalad nymodernistisk estetik, som ibland kan bli alltför identitetslös. Ragna står för något nytt. Något som är på väg, där man bland annat påminns om naturen omkring oss, vilket är viktigt idag. Hon bryter mot konventioner om hur bruksföremål ska se ut. Hennes produkter är funktionella men har dessutom karaktär och personlighet. De blir något man kan få ett förhållande till och bry sig om. Och detta att bry sig är något positivt, eftersom det förhoppningsvis leder till att man även bryr sig mer om sin omvärld. Med sitt starka formspråk tror jag att Ragna kan inspirera och ge mod åt andra designers. Det skulle i sin tur kunna ge upphov till många nya spännande designuttryck”, säger Kerstin Wickman från juryn, som samtidigt konstaterar att samtliga nominerade till Formex Nova 2018 är talangfulla och att det händer mycket på den unga nordiska designscenen just nu.
Förutom Kerstin bestod årets jury även av Lotta Lewenhaupt, som är grundare av Formex Nova tillsammans med Kerstin, Anders Färdig, VD för Design House Stockholm och ständig medlem i juryn, formgivaren Alexander Lervik (vikarie i juryn) samt de gästande jurymedlemmarna Fredrik Färg och Emma Blanche, från designstudion Färg & Blanche.