Framgång på Maison&Objet

Maison&Objet är verkligen tillbaka efter Covid-pandemin. Den här gången var alla segel satta. Det var mycket fokus på trendområdena, mässans upplägg fungerade och antalet utställare är i stort sett tillbaka på samma nivå som rekordåret 2020 och mässans representanter är nöjda och ser fram emot mässan i hösten 2024.

Från Maison&Objet Trendutställningen Inspire Me. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

Med hela 2 516 olika varumärken upplevde Maison&Objet en 9% ökning av det totala antalet utställare jämfört med januari 2023. Av detta var mer än 60% internationella varumärken.

"Vi är nöjda. Vi ligger nästan på samma nivå i antalet utställare som på skivmässan 2020. På besöksfronten är vi 1 procent. efter 2020 och 15 procent. inför förra årets januarimässa”. Det säger Alexandra Iftimiciuc, International Market Manager, som säger att man har lagt ner mycket kraft på att boosta upplevelsen och inte minst skapa innovation som återförsäljarna kan använda i sina butiker. Hon uppger också att man mot hösten 2024 och våren 2025 kommer att arbeta vidare med layouten, så att den blir så vettig som möjligt för besökarna.

Ett av områdena som verkligen växer är friskvårdsavdelningen som ser dagens ljus för första gången i september 2023. Redan nu finns 80 utställare i området. "Vi lägger mycket energi på att ta reda på var marknaden växer och just nu ser vi ett växande friskvårdsområde - även i design- och inredningsbutikerna", säger Alexandra.

Från What's New - in Decor. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

Hon avslöjar också att Maison&Objets Rising Talents i höst kommer att finnas bland skandinaviska designers.

"Vi vill skapa ökad synlighet kring Maision&Objet i Norden och vi tror att tävlingen Rising Talents kan bidra till det".

Det var inte bara på utställarfronten som Maison&Objet upplevde tillväxt. Detsamma var fallet för antalet besökare som ökade med 5 % jämfört med januari 2023. Det var också fler besökare från Frankrike och samma sak var fallet för exportmarknaderna utanför Europa som ökade med 25 %, varav USA ökade med 8 %. Den största tillväxten var antalet besökare från Asien, där det var en ökning med hela 83%, drivet av Japan, som stod för 52%.

 Däremot upplevde Maison&Objet en minskning med 9 % av besökare från Europa, vilket kan ses i relation till den komplexa ekonomiska situation som många europeiska länder befinner sig i. I slutet av mässan var det en nästan jämn fördelning mellan franska och internationella besökare (58 % från Frankrike, 42 % från andra länder).

 De tre typer av besökare som kom mest till mässan var inredare, proffs inom hotellbranschen och återförsäljare, som särskilt sökte innovativa produkter med respekt för naturen.

TECH EDEN

Temat för 2024 är TECH EDEN, som kunde ses inom både interiör, detaljhandel och besöksnäring.

I fortsättningen på förra årets tema "ENJOY!" förmedlar TECH EDEN en drömlik optimism genom form och färg, denna gång med fokus på en futuristisk ny värld av välbefinnande.

"Maison&Objet är mer uppmärksam än någonsin på sina kunder och deras behov och placerar sig i hjärtat av branschens nyckelutmaningar nu och i framtiden, genom att koppla ihop kreativitet, innovation och miljöansvar. Vår ambition är att illustrera alla möjligheter som finns för inredning design-, design- och livsstilssektorn, och aktivt stödja dess utveckling”, säger Mélanie Leroy, vd för Maison & Objet.

Temat "TECH EDEN" utvecklades i samarbete med den kreativa trendbyrån Peclers Paris, som ser det som en möjlighet att "belysa den djupa utvecklingen av förhållandet mellan vetenskap och natur och projicera det till en hållbar och önskvärd framtid".

Peclers försöker tillföra substans och poesi till konceptet framsteg, och presenterar ett progressivt koncept berikat av scenografiska tolkningar, ibland lugnande, ibland energigivande, alltid inspirerande.

Från What's New - in Retail. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

Berättelsen, som förenar en futuristisk utopi med nya verkligheter, var en del av mässans verksamhet inom inredning och design, konsthantverk, detaljhandel, inredning och besöksnäring.

Önskan i den nya generationens narrativ är inte längre att återta rymden, utan snarare ett urparadis och en återgång till en vild tillvaro upphöjd av vetenskapliga framsteg. När samhälleliga kriser och spänningar förstärker vårt behov av att känna sig bekväma i våra egna hem, svarar banbrytande teknologier med nya tjänster inspirerade av naturen och erbjuder en sofistikerad version av den. Tekniken spelar också en betydande roll i framtiden och i trenden.

"Vi inleder en fusion mellan vår naturliga miljö och teknologi. Denna nya naturliga epok, antropocen, lider av obalanser orsakade av missbruk av teknik och hänsynslöst utnyttjande av planetens resurser, som måste anpassas. Det är genom fysik, vetenskapliga fenomen och rätt teknologier, att designers ska kunna utveckla hållbara och balanserade lösningar.I en tid av artificiell intelligens, där många objekt kan designas och produceras automatiskt, är frågan bara hur vi vill bebo den här världen... ", säger Jean-Louis Frechin, regissör och grundare av NoDesign.net, författare, lärare vid École Camondo i Paris och specialist på digital design och innovation.

"Känsliga upptäcktsresande omfamnar tekniska framsteg och använder dem för att utveckla en förbättrad, skräddarsydd form av vardagsliv med syftet att skapa en lugnande, drömlik miljö." förklarar Brune Ouakrat, strategisk planerare och futurist, och Charlotte Cazals, designer och trendprognos på Peclers Paris .

Trenden hos Maison&Objet

Vad är nytt är titeln på Maison&Objets trendområden.

Här kombineras den mjukaste designen med "tech", vilket skapar ett diskret uttryck med omslutande material, naturliga former och milda färger. Det gäller hållbar minimalism, ansvarsfull brutalism (återanvändning och återanvändning av material) och organisk flytbarhet.

Från What's New - in Retail. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

Hemmet ska ses som en lugnande puppa som förvandlar hemmet, beteendet och praktiken med distansarbete, öppen källkodsteknik och e-handel.

Den starka nya trenden inom inredning fortsätter: Det privata hemmet ses som en fristad, en lugnande kokong med en vänlig, modulär design; Vardagsrummet blir ett kontor, medan badrummet är ett vardagsrum tillägnat välbefinnande.

François Delclaux presenterade What's New in Retail med teamet: Supersoft med team och innovationer, dedikerade till att stödja återförsäljare i de utmaningar de står inför.

Med utgångspunkt från utställarnas produkter kunde du uppleva nyckelfärdiga merchandisinglösningar för butiken.

”Vi lever i en period med den ena krisen efter den andra och det kan vara svårt att veta hur man ska reagera. När det gäller kreativ design kommer en av morgondagens viktigaste utmaningar att vara hur man på ett säkert sätt kan förena och återknyta den kreativa andan som ger oss innovation med det allt mer akuta behovet av hållbarhet och ansvar. Dessa ansvarsområden tvingar oss att anta en ny attityd, som den unga generationen förespråkar och uppmuntrar utveckling som är mer cirkulär än linjär”, förklarar François Delclaux.

"Det är begreppet fluiditet som presenterar sig här: Flytande i förhållande till årstider, kön, förhållningssätt och visuella fluktuationer mellan material, färger och former. Vi finner behovet av flöde i centrum för moderna detaljhandelsutmaningar, med det nya behovet av anpassningsförmåga, i termer av utrymme, där denna omnichannel-natur blir normen, tillsammans med mångfacetterade upplevelser. En butik, ett café, ett företag, en plats för dialog och information, för kundbevarande och personalisering. Därför måste dagens försäljningsområde framkalla känslan av en helhet. Traditionella kategorier suddas ut och blir mindre definierade, med suddiga gränser. Design kombinerar hållbar brutalism, där materialet dikterar formen, med mjuka, organiska och lugna former och skonsam, icke-påträngande teknik”.

Från What's New - in Decor. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

Elisabeth Leriches låg bakom trendrummet "What's New? In Decor" som fokuserade på ett fräscht förhållningssätt till inredning inspirerat av temat och översatt till mönster, textilier, installationer och uppslukande inredning.

I linje med årets tema, TECH EDEN, bjöd hon på ett dyk in i den drömlika och mystiska världen av djärva, sofistikerade mönster och starka färger. Det var en försoning mellan teknik och natur, som projicerade Eden som skapats med inredning som fokus, och med fokus på skogen, havet och öknen som de tre underteman.

I hjärtat av "Hospitality Lab" låg Peclers Paris bakom tre biofila, uppslukande och framtidsfokuserade escape pods i sitt Trend Forum: Awakening, active and regenerative.

Var och en av dessa speglade aspekterna av en sektor som ständigt utvecklas och erbjuder nya tillvägagångssätt för den fördelaktiga flyktupplevelsen: caféet smälter in i ett hälsorum, lyxiga spa dyker upp i hotellrummen och erbjuder multisensoriska upplevelser, och vänteområden som flygplatser eller tåg stationer förändras till sporthallar tack vare de senaste uppslukande teknologierna.

Från Inspire Me - hospitality lab. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

Inom trendområdet kunde man uppleva en framåtblickande men konkret utforskning som presenterade ett urval av avantgardistiska varumärken och talanger för att hjälpa dem förstå nya användningsområden och utvecklingar inom sektorn. En inbjudan att fira glädjen att bo runt ett överdimensionerat bord och visa upp sin vision om generositet och spektakel i en miljö som är både högteknologisk och mycket i linje med den franska levnadskonsten. När det gäller inredning är gästfrihet mer än någonsin i total osmos med bostadsmarknaden, vilket gör att inredningsarkitekter kan flytta sömlöst mellan de två.

Maison är naturligtvis också med på den "hållbara" resan över nyheter och varumärken.

Mélanie Leroy, VD för Maison&Objet, avslutar: "Sedan jag kom för tio månader sedan har vi tillsammans med alla team ägnat särskild uppmärksamhet åt att lyssna på våra kunder, både utställare och besökare, för att hitta lösningar anpassade till allas behov. Våra ansträngningar har fokuserat på "premiumisering" av mässan, med en betydande mängd nyheter, på inspiration genom förbättring av lovande marknader och oöverträffade iscensättningar, och på att erbjuda användbara och användbara lösningar för att stödja dem i deras projekt. De första positiva resultaten är uppmuntrande oss att fortsätta i denna riktning! Som en internationell referensmässa i 30 år, förankrar vi oss nu mer än någonsin i framtiden med det ultimata uppdraget att vara förstärkaren av kreativitet och affärsverksamhet för proffs inom inredning, design och livsstil över hela världen.

Maison&Objet är tillbaka 5-9. september 2024.

www.maison-objet.com/en/paris

What's New - in Retail. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

What's New - in Retail. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

Inspire me. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

Inspire me. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

Inspire me. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

What's New - in Decor. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

What's New - in Decor. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

Relaterat innehåll

24.04.2024Designbase.se

Heimtextil samarbetar med Patricia Urquiola 2025

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

22.04.2024Designbase.se

Keramisk popkultur

19.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Unika muggar i stengods från Villa Styles

18.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Formsköna vårnyheter från BITZ

15.04.2024Designbase.se

En ode till lekfull design

15.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Vackra ljuslyktor med karaktär från Villa Collection Denmark

11.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Inred med naturlig charm och hantverkskunnande

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023