Framtiden i fokus på Habitare

Årets tema på Habitare, som äger rum på Mässcentrum 7–11 september, är Reimagine – Time for Imagination och handlar om att reflektera över vilken värld vi vill skapa efter coronapandemin.

Habitare, Finlands största design- och inredningsevent, har flyttats till 7–11 september 2022. Foto Habitare.

Finlands största design- och inredningsevenemang Habitare kommer i år gå av stapeln 7–11 september på på Mässcentrum i Helsingfors. Årets tema Reimagine – Time for Imagination handlar om att reflektera öppet över hur livet kan komma att se ut i framtiden.
Under andra veckan i september kommer utställarna på Mässcentrum att visa upp nyheter med fokus på funktionaliteten och det visuella i inredning, hem och faciliteter och presentera både nya och välbekanta formgivares arbete. Habitare bjuder in besökare att delta i en dialog som diskuterar inte bara vardagen och livet i denna stund, utan också framtida möjligheter.


”Vi har sett världen komma tillbaka på rätt spår. Butiker, torg, museer och restauranger är fyllda med folk. Det är uppfriskande att lyssna på surret av människor som pratar och skrattar. Ingenting kan ersätta möten och fysisk närvaro. Vi saknar det och vi behöver det”, säger Laura Sarvilinna, Habitares kreativa chef.


”Gedigen erfarenhet är centralt inom inredningsområdet. För många företag i branschen har pandemin drivit upp omsättningen eftersom människor har fokuserat på att renovera sina hem. I två år har vi verkat i våra egna hörn av världen och varit tvungna att skjuta undan människans naturliga behov, som drivs av sociala interaktioner och upplevelser. Habitare är till för människor och vi ser mycket fram emot att erbjuda upplevelser till våra besökare igen”, fortsätter hon.

Temat för årets Habitare är Reimagine – Time for Imagination..

Lägg förutfattade meningar på is
Habitares tema Reimagine – Time for Imagination inbjuder besökare till att tänka nytt om framtiden. Det är ett tema som är extra aktuellt just nu när världen förbereder sig för perioden efter coronapandemin. Som samhälle är vi idag i en situation där vi är fria att föreställa oss helt nya sätt att organisera våra liv och sätt att leva för att möta våra värderingar och behov, konstaterar Laura Sarvilinna.


”Reimagine – Time for Imagination är ett tema som vi hoppas ska öppna för diskussioner och reflektion kring vad nytt vi redan kan ha utvecklat och vad som är på väg. Hur skulle vi kunna förändra vårt sätt att leva för att garantera bättre levnadsvillkor för framtida generationer? Oavsett om det är relaterat till hemmet, jobbet eller annan vardag”.


Den största begränsningen för att föreställa sig en bättre värld, menar Laura Sarvilinna, är inte bristande kreativitet i problemlösning eller otillräckliga resurser utan brist på fantasi. Temat uppmanar till att släppa fantasin fri, lägga förutfattade meningar på is och försöka se förbi tidigare begränsningar. Temat Reimagine-Time for Imagination kommer att ses i september på Habitare, både i programmet och på företagets montrar.

Hållbar utställningsarkitektur
Formgivaren Ilkka Suppanen som mottog det prestigefulla Kaj Franck-riset 2020 fortsätter som Habitares utställningsarkitekt. Till Habitare i september har han skapat en utställningsarkitektur byggd i trä som fått namnet Bridge Site. Tanken är att utställningsstrukturerna ska kunna användas så länge som möjligt. Som namnet antyder är de inspirerade av brobyggen och deras lätta träkonstruktioner.


Sedan några år har Habitare utnämnt en internationellt verksam formgivare eller arkitekt till mässans International friend. Tidigare namn har varit bland andra Alberto Alessi och Masaaki Kanai, VD för MUJI. Årets International friend är den brittiske arkitekten, curatorn, forskaren och journalisten Joseph Grima. Som International friend ser han på Habitare och det finska designfältet ur ett internationellt perspektiv och väljer ut de mest intressanta trenderna på evenemanget. Habitare anordnar också en dialog med mässans International friend och designtrender och aktuella fenomen. Tema för årets dialog blir naturligtvis Reimagine – Time for Imagination.


”Vi måste se på världen omkring oss igen. Vi behöver en ny sorts fantasi för att kunna tala till den värld vi går in i efter pandemin. Vi måste se till att den världen blir bättre och inte sämre än den vi har idag. För att göra det behöver vi massor av fantasi, mod och energi och jag tror att det här temat är en bra möjlighet att sprida det budskapet”, säger Joseph Grima.
www.habitare.fi

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023