Gemenskap och glädje är ledorden då ByOn nylanserar sitt varumärke

En tydligare identitet och förstärkt fokus på kommunikation.

Humor och lekfullhet är två viktiga begrepp i ByOns kollektioner, och tillsammans med ett klassiskt grundsortiment presenterar man hela tiden unika ikonprodukter som sticker ut..

12.03.2018

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Under hösten 2017 nylanserades varumärket ByOn, som är en del av varumärkeshuset On Interiör. Lanseringen är en del av ett omfattande arbete med att omstrukturera On Interiör från dess tidigare grossistverksamhet till att nu fungera som ett paraply för bland annat varumärkena ByOn, Vakinme, Victorian och Village.

Omstruktureringen av On Interiör började 2014, i samband med att företaget bytte ägare. Beatrice Lindgren, koncept- och inköpschef, förklarar att denna utveckling bland annat bottnade i de allt större och snabbare förändringar som man identifierade på marknaden. Tidigare var efterfrågan mer enbart produktorienterad medan det nu övergick till att bli starkare fokus på att ha ett väldefinierat varumärke. Dessutom förändrades återförsäljarnas upplägg och det blev mer och mer vanligt med olika typer av konceptbutiker, där design- och inredningsföremål säljs bredvid till exempel mode- och kosmetikprodukter.

Från grossistverksamhet till portfolio av varumärken

Vi värdesätter förmånen att få vara en del i någons hem, och där vill vi skapa och förmedla glädje och leenden. Unika skulpturer, främmande djurarter eller materialkombinationer som frambringar just detta är därför alltid viktiga när vi utvecklar våra nya kollektioner.

Beatrice Lindgren, koncept- och inköpschef

Sammantaget såg man på On Interiör ett behov av att ta fram ett tydligt koncept, med ett antal starka, individuella varumärken, som svarade på olika kunders sortimentsupplägg och önskemål. Samtidigt valde man att behålla det väletablerade bolaget On Interiör som en gemensam plattform, vilken även handhar saker som försäljning, fakturor och kundtjänst för samtliga märken i portfolion. På det sättet vill man förenkla samarbetet för sina återförsäljare, som då bara har en enda kontaktyta att förhålla sig till, oavsett hur många av varumärkena de väljer att ta in.

I linje med övrig utveckling gjordes även förändringar gällande On Interiors kommunikationsarbete. Sara Wernerby rekryterades som marknadschef 2015 och har sedan dess drivit utvecklingen inom det området. Företaget jobbar brett med redaktionella samarbeten och digitala opinionsbildare, men kanske framförallt med människor med vilka de känner att de delar ett gemensamt synsätt. Under 2017 har man ökat tempot något i detta arbete, dels genom ren PR men även med fysiska event i showroomet och andra strategiska aktiviteter.

Gemenskap kring det dukade bordet

Sara förklarar att det som idag är ByOn är en logisk paketering, positionering och varumärkesetablering av det som tidigare utgjorde kollektionen hos On Interiör. Utöver det har bolaget adderat de nya varumärkena Vakinme, Victorian och Village.

Sara Wernerby, Marknadschef på On Interiör, och Beatrice Lindgren, företagets koncept- och inköpschef..

Sortimentet hos ByOn utgår från ledorden gemenskap, tillhörighet och glädje. ”Vi värdesätter förmånen att få vara en del i någons hem, och där vill vi skapa och förmedla glädje och leenden. Unika skulpturer, främmande djurarter eller materialkombinationer som frambringar just detta är därför alltid viktiga när vi utvecklar våra nya kollektioner”, säger Beatrice.

ByOn erbjuder ett brett utbud av bland annat av småmöbler, vaser och mångsidiga inredningsdetaljer, men varumärkets hjärta ligger i köket och den samhörighet man upplever kring mat och det dukade bordet. Det finns två återkommande kollektioner, där den ena är Kitchen Stories, som fokuserar just på kök och dukning. Den andra är Mini ByOn som består av väldesignade och vackra barnprodukter. Därutöver presenteras varje säsong tre teman, där tanken är att man i sitt hem ska kunna kombinera de olika stilarna, för att på så vis skapa en personlig helhet. ”Det är sällan man bara inreder i en enda stil hemma, och genom att bygga upp kollektionen kring olika teman hoppas vi att fler personer ska kunna ta del av och känna för samma produkt”, säger Sara.

Ikonprodukter och kreativa samarbeten

Förutom gemenskap är humor och lekfullhet två viktiga begrepp i ByOns kollektioner och tillsammans med ett klassiskt grundsortiment presenterar man hela tiden unika ikonprodukter som sticker ut. ”Vi har känt en efterfrågan på föremål som bryter av mot en stilren bas och vår målsättning är att erbjuda en sammanhängande kollektion där man ändå kan hitta produkter som inte finns hos konkurrenterna, och samtidigt håller en tillgänglig prisnivå”, säger Beatrice och visar upp en leopardformad vas som ett exempel.

Vasen står på ett litet sideboard i grön marmor med guldfärgade ”fågelben” och Beatrice förklarar att detta bord är formgivet in-house och att efterfrågan på det ökar för varje säsong. ”Bordet med fågelben blev något av en markör för oss att fortsätta satsa på den här typen av produkter”, fortsätter Beatrice.

Huvudfokus under 2018 för On Interiör är att arbeta vidare med att stärka de fyra varumärkena i portföljen, samt att hitta fler relevanta återförsäljare att samarbeta med. Och tyngdpunkten under våren kommer främst att ligga hos ByOn. Bland annat kommer man att jobba mycket med olika typer av kreativa samarbeten kring köket och det dukade bordet. ”Gemenskap är inte bara en konceptuell idé utan även ett begrepp som genomsyrar hela företagskulturen. Genom att samarbeta med utvalda nyckelpersoner som delar våra värderingar hoppas vi kunna utvidga detta och gemensamt hjälpa till att lyfta varandra”, säger Sara avslutningsvis. 

Relaterat innehåll

03.02.2025Nääsgränsgården

Sponsrad

Christmasworld - Messe Frankfurt 7-11 februari

03.02.2025Designbase.se

Inspirerad av 2025 års trend och affärsutveckling

31.01.2025Designbase.se

På en surrealistisk trendresa

27.01.2025Designbase.se

Designers Saturday 2025

27.01.2025Designbase.se

Tvåla & Tvaga vinner Formex Sustainability Award 2025

24.01.2025Designbase.se

TAIL Living vinner Best in Show på Formex Design Talents

21.01.2025Designbase.se

The Inspired Home Show förändrar dagarna

21.01.2025Designbase.se

Från racing till direktör för Stelton

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Nääsgränsgården
Mässa
Christmasworld, Messe Frankfurt

Hos oss hittar du gåvor och minnen för årets alla tillfällen och högtider.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Christmasworld, Hall 5.1 A01

Dimex ApS
Mässa
Christmasworld – En för alla årstider

Som den ledande internationella mässan för säsongs- och festdekorationer öppnar Christmasworld upp för effektiva designalternativ för att överraska kunderna. För nya synergier som ger mervärde.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Ambiente – Livsstilsrörelsen

Det är aldrig sig likt, det kommer alltid något nytt. Den ledande internationella konsumentvarumässan är en fantastisk upplevelse! Få en överblick över den globala marknaden på Ambiente genom att observera den dynamiska interaktionen mellan produkter och design, höjdpunkter och evenemang.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Creativeworld News

Håll dig uppdaterad och missa inga nyheter. Vårt nyhetsbrev ger dig den senaste informationen och praktiska tips inför ditt besök på mässan.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Salone del Mobile.Milano
Mässa
Salone del Mobile

The Salone Internazionale del Mobile is a hub of experimentation and cross-pollination, a meeting point and a place for new opportunities to reflect on the world of design and planning. The 2025 edition will take place from 8th to 13th April 2025, in the Rho Fiera Milano spaces, as is traditional.

Datum

08.04.2025

3daysofdesign
Mässa
3daysofdesign

A platform to showcase & celebrate great design 3daysofdesign is a festival for dreamers, doers and the design curious.

Datum

18.06.2025

Plats

Copenhagen

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023