Goda råd: Så undviker din nätbutik bedrägeri på Black Friday

Black Friday är en hektisk period både för nätbutiker och kunder - men tyvärr också för bedragare som utnyttjar stressen för att få tag på varor utan att betala. Dansk Erhverv har några goda råd om hur du kan vara ett steg före bedragarna.

Dansk Erhverv har tillsammans med Nets och Polisen utarbetat en rad bra tips om hur både fysiska butiker och nätbutiker kan undvika bedragare på Black Friday.. Foto: 123RF.com

När försäljningen börjar på Black Friday den 24 november 2023, och i själva verket även veckorna före det, är det inte bara kunderna som är redo att lägga beställningar. Bedragarna är också igång. Så var på din vakt - när är det en kund och när är det en bedragare?

Dansk Erhverv har i samarbete med Nets och Polisen utarbetat några goda råd om hur både fysiska butiker och nätbutiker kan undvika bedrägeri under Black Friday.

Goda råd för säker näthandel

Det viktigaste rådet är att vara uppmärksam på misstänkta beställningar. Det kan vara beställningar som rör de dyraste och mest hypade produkterna och är betydligt större än genomsnittet. Även om det är rea.

Exempel på atypiska beställningar:

  • Kundar som vill ha brådskande beställningar oavsett kostnaden.
  • Många beställningar från samma kund under en relativt kort period.
  • Orimligt många beställningar till ett specifikt område med samma typ av varor.
  • Beställningar där sammansättningen av varor skiljer sig från normen.
  • Beställningar som ska skickas utomlands och/eller är beställda från utlandet.
  • Beställningar där det har förekommit tidigare avvisade transaktionsförsök.
  • Beställningar där kundens telefonnummer inte går att hitta på nätet (t.ex. kontantkort/utländska mobiltelefoner).
  • Beställningar som görs på andra tider av dygnet än normalt (t.ex. på natten).
  • Beställningar med produkter där ni inte är konkurrenskraftiga på priset jämfört med resten av branschen.
  • Beställningar där kunduppgifterna är felaktiga/avviker från normen (t.ex. specialtecken istället för ä, ö, å).
  • Beställningar där kunden begär leverans till märkliga adresser (t.ex. på gatan mittemot en adress, källarförråd, parkeringsplatser osv.).

Om du misstänker något är det en bra idé att kontrollera kund- och beställningsuppgifterna när beställningarna avviker från det normala:

  • Stämmer telefonnumret med kunden/adressen? (Kontrollera det angivna numret, t.ex. via 118.dk, Google eller MobilePay).
  • Är kunden registrerad på den angivna adressen? (Kontrollera adressen, t.ex. via 118.dk eller Google).
  • Undersök adressen med Google Street View - ibland stöter man på en tom tomt med en brevlåda.
  • Ring eventuellt det angivna telefonnumret för att verifiera beställningen.
  • Om det finns skillnad mellan leveransadress och faktureringsadress, kontrollera båda adresserna.
  • Undersök eventuellt kunden på Facebook, LinkedIn eller Instagram.

Black Friday är som traditionen säger, hektisk. Det är därför bedragarna ofta slår till då.

Dansk Erhverv

Förslag till konkreta åtgärder

  • Öka säkerheten vid betalningar. SCA bör användas för säker identifiering av kortinnehavaren.
  • Om du använder en paketleverantör som tillåter ändring av mottagaradressen under leveransen, bör du undersöka om det går att stänga av detta under Black Friday.

E-handeln upplever tyvärr många fall där kunder "inte" får de beställda varorna, antingen för att de saknas i paketet eller för att paketet inte alls har mottagits. Det kan naturligtvis bero på fel vid packning och sändning eller att paketet tyvärr har försvunnit på vägen.

Men det har också förekommit systematiskt bedrägeri för att antingen undvika betalning eller få samma vara utbytt. Denna trend förväntas förstärkas under hektiska perioder som Black Friday och julhandeln. Därför:

  • Dubbelkolla innehållet i paketet innan det skickas - kanske ta ett foto.
  • Överväg "Track n Trace" på paketen så att hela leveransresan till kunderna kan dokumenteras.

Ha fokus på att utbilda personalen, inklusive att definiera dyra/attraktiva produkter, märkliga beställningar och produkter som inte är konkurrenskraftiga i er butik.

Gå igenom erfarenheterna från förra året med att skapa säker näthandel - fanns det särskilda metoder som ni med fördel kan fokusera på igen?

Om du har blivit utsatt för bedrägeri bör du anmäla det till polisen.

Vid anmälan till polisen bör du ha följande klart:

  • IP-adress
  • "Kundens" telefonnummer
  • "Kundens" e-postadress
  • Leveransadress
  • Kreditkortsnummer
  • Skärmdump från webbloggen där "Kundens" IP-adress och källportnummer samt tidpunkt då de användes i formatet tt:mm:ss syns.

-PF
 

Relaterat innehåll

16.07.2024Designbase.se

Expert: Få kontroll över ditt IT-system innan semestern och undvik bedrägerier

12.07.2024Designbase.se

Ökning av konkurser i juni

17.06.2024Designbase.se

Temu är föremål för strängare regler

11.06.2024Designbase.se

Direkt till konsument är det nya "svarta"

07.06.2024Droppery

Sponsrad

New brands like Riviera Maison, Versmissen, and BePureHome are now active as brands within Droppery

31.05.2024Treyd AB

Sponsrad

6 sätt du kan dra nytta av att använda Treyd för att finansiera leverantörsfakturor

22.05.2024Designbase.se

Kunskapsdelning på Nordstil Forum

07.05.2024Treyd AB

Sponsrad

What's trending in fintech?

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023