Gör dig redo för Black Friday – även som B2Bs

Med tre månader kvar till Black Friday är det nu dags att göra sig redo.Dansk Erhverv har bett två experter ge sina bästa råd om hur man bäst gör sig redo för de stora readagarna. Och Black Friday är också för B2Bs.

Foto: 123RF.com

Nästan alla danskar känner till Black Friday. Och väldigt många av dem handlar när den stora rean slår till i Danmark – förra året såldes det för knappt fyra miljarder kronor i samband med Black Friday.

Konkurrensen om kunderna är hård på dagen och en bra försäljning kräver goda förberedelser. Därför har Dansk Erhverv bett två experter berätta hur vi förbereder oss så bra som möjligt. Och eftersom Black Friday också är för B2B, gäller rådet även för dem

I år infaller Black Friday den 29 november.

Tre bra tips om e-postmarknadsföring:
En viktig del av förberedelserna för Black Friday är ett bra flöde för e-postmarknadsföring. Oliver Seiffiert vet i stort sett allt om det. Han är medgrundare och VD för e-postmarknadsföringsbyrån Poetype.

Hans tre bästa tips för Black Friday är:

Skapa en VIP/Early Access-lista.Ett av de mest effektiva sätten att öka medvetenheten om kommande Black Friday-erbjudanden är att erbjuda en VIP- eller Early Access-lista. Detta tillvägagångssätt fungerar inte bara som en teaser utan skapar också en känsla av exklusivitet och engagemang bland kunderna. När folk registrerar sig för en sådan lista blir de medvetna om att något stort är på väg, och det förbinder dem psykologiskt att följa upp dina erbjudanden när dagen gryr.

Under veckorna fram till kommer människor också i allt större utsträckning att ändra sitt tänkesätt för att köpa till Black Friday och inte direkt. Därför upplever många webbutiker en nedgång i omsättning, även om trafiken inte har förändrats i samma utsträckning, då folk "forskar" upp till BF.

Nedgången i omsättning är inte förlorad, utan bara bunden att kvarstå i BF-perioden. Är du smart så utnyttjar du denna "sök-/inspirationsfas" för att få in så många som möjligt på VIP- eller Early access-listan, eftersom du på så sätt utnyttjar potentialen under perioden. Det betyder också att du behöver kämpa för klienterna under BF i mindre grad, eftersom du har fått dem att engagera dig i din BF långt i förväg och till och med på en kanal där du själv har ägandet. Därför kan det också vara ett sätt att flytta över mer intäkter från "betalda" kanaler till "ägda" media, så att du inte behöver lägga stora summor pengar på att "spendera" under den dyra perioden.

"Vi har sett strategin fungera bra för flera av våra kunder, som har ökat intäkterna under Black Friday. Dessutom är inkorgen en av de viktigaste platserna för konsumenter under Black Friday. Många konsumenter söker aktivt efter erbjudanden från företagen de är intresserade av – direkt i sin e-postinkorg. Detta till skillnad från sociala medier, där flödet avgör vad användarna ser”, säger Oliver Seiffiert.

Öka din e-postvolym samtidigt som du varierar innehållet.Det är välkänt att e-postvolymen ökar markant inför och under Black Friday, och konsumenterna är medvetna om detta. Många företag är ovilliga att öka sin e-postvolym av rädsla för att överbelasta sina prenumeranter, men under Black Friday-perioden kan du lönsamt öka antalet utsända kampanjer. Det fungerar bäst om innehållet varierar med olika fokuspunkter och erbjudanden, annars är det mer sannolikt att det uppfattas som spam. För att dra nytta av Black Friday-effekten och möjliggöra en högre frekvens i antalet mejl utan att det upplevs som mer störande rekommenderar vi alltid att du skapar ett Black Friday-universum i din e-postmarknadsföring. Detta innebär att skapa nya mallar för din leadgen, kampanjer/nyhetsbrev och till och med ändra design i alla dina automatiseringsmejl.

Bonustips: Ge mottagarna möjlighet att välja bort e-postmarknadsföring under Black Friday utan att välja bort det helt. November är månaden med flest e-postavslut varje år när volymen ökar, så det är vettigt att låta folk avsluta prenumerationen under en viss tid.

Använd SMS som ett alternativt kommunikationsmedel.I en tid då e-postkorgar svämmar över av Black Friday-erbjudanden kan det vara en effektiv strategi att komplettera din e-postmarknadsföring med SMS-marknadsföring. SMS gör att du kan nå kunder på ett mer direkt och personligt sätt, vilket kan vara en fördel när du vill se till att viktiga meddelanden, som tidsbegränsade erbjudanden eller exklusiva rabattkoder, syns.

Man bör dock vara mer återhållsam med volymen på sms-sändningarna, då denna kommunikationsform upplevs som mer störande än mejl.

Är Black Friday också för B2B?

Ja, det är det. Det tycker Lars Skjoldby, som är delägare i marknadsföringsbyrån Become. Här ger han sina bästa råd om hur B2B kan öka försäljningen i samband med Black Friday.

"Min erfarenhet säger mig att fler B2B-företag borde vara mer nyfikna på Black Friday. Företag kan använda dagen för att få synlighet och dra nytta av att många letar efter nya möjligheter och erbjudanden”, säger han.

Det finns goda möjligheter att utnyttja dagens momentum och den höga köplusten. Även om Black Friday traditionellt förknippas med konsumentshopping kan B2B-företag lätt dra nytta av den ökade uppmärksamheten på bra erbjudanden och exklusiva rabatter.

Särskilt som ett B2B-e-handelsföretag kan du hoppa på erbjudandet och göra exklusiva rabatter relevanta för företagskunder.Du kan även erbjuda volymrabatter, t.ex. "Köp 100 enheter, få 20% rabatt". Men det behöver inte bara vara prisbaserade kampanjer.

"Vi ser också framgångsrika kampanjer med "Köp X och få en gratis present" eller "Köp ett år, få två månader gratis" från prenumerationstjänster. Så slipper du samtidigt devalvera dina priser”.

Man kan också välja att erbjuda något extra till sina befintliga kunder; en uppgradering, ett sparringssamtal eller något annat.

Det finns många sätt på vilka Black Friday kan vara ett effektivt sätt att attrahera nya leads, stärka relationer med befintliga kunder eller skapa merförsäljning. Var kreativ och välj den typ av kampanj som passar företaget bäst.

”En annan poäng är att vi upplever att fler B2B-företag måste vara ute i bättre tid fram till Black Friday. Om du säljer t.ex. förpackningar till webshoppar, då är det mer vettigt att göra Black Friday-kampanjen redan i oktober, så att kunderna kan fylla lagret med förpackningar innan dagen kommer”, avslutar Lars Skjoldby.

Denna artikel är en del av ett tema:

Tema: Optimera ditt företag

Detaljhandeln står inför unika utmaningar och möjligheter i en tid präglad av digital transformation och förändrade konsumentpreferenser. Det handlar om att ligga i framkant med de senaste trenderna och hålla ett öga på den utveckling som ständigt sker inom såväl affärsverksamhet som ledning. Eftersom verksamheten är optimerad och kundupplevelsen förbättras ökar försäljningen och resultatet.

Relaterat innehåll

04.10.2024Designbase.se

Innovativ och spännande design på årets Paris Design Week

03.10.2024Designbase.se

Ny chef för spoga+gafa

30.09.2024Designbase.se

Gör dig redo för Black Friday – även som B2Bs

30.09.2024Designbase.se

AI i ögonhöjd

27.09.2024Designbase.se

Ny guide: Få hjälp att skapa en bra ton på arbetsplatsen

26.09.2024Designbase.se

Förbered ditt företag för Googles uppdaterade sökmotor med AI

18.09.2024Önska

Sponsrad

Andra Önskaskolan 2024

05.09.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Segway introducerar ZT3 Pro D All-Terrain KickScooter

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023