Happynest satsar på kundnytta

Happynest, med varumärken som UMAGE, Blomus, Koziol och Leonardo i portföljen, jobbar proaktivt för att stärka sina kunders affärer, bland annat genom att vara en mentor i utvecklingen av närvaron online.

Johan Sjöstedt, VD på Happynest..

Inredningsvärldens snabba omställning mot mer onlinehandel har ökat nyttan av täta samarbeten mellan leverantörer och handlare. Det kan handla om allt från stöd för fysiska butiker att utveckla sin närvaro online till olika former av samarbeten kring lager och leverans. En leverantör som kommit långt i arbetet med hitta olika sätt att stötta sina kunder är Happynest som grundades 1998 och har dryga tiotalet märken i portföljen, bland andra UMAGE, Blomus, Koziol, Leonardo, Kreafunk, Spring Copenhagen och Uyuni Lighting.

Blomus..

”Vi brukar inte prata så mycket om kund och leverantör utan ser hellre relationen som ett partnerskap. Vi vill ha en tät dialog för att kunna hjälpa till att stärka våra kunders verksamhet så att vi fortfarande har många butiker kvar om 10–15 år. Vår bransch är heminredning, men vi säljer frihet, enkelhet och lönsamhet”, säger Johan Sjöstedt, VD på Happynest.

I företagets sortiment finns allt från exklusiv design till enklare produkter för samtliga rum i hemmet, inklusive kök och uteplats. Den stora bredden är en poäng, berättar Johan Sjöstedt, 

”Vår grundtanke är att en kund ska kunna hitta flera relevanta varumärken under ett och samma tak. Det innebär synergieffekter för kunden och synergieffekter för oss. Våra kunder spar tid eftersom det krävs färre möten och de kan få flera varumärken med en leverans. Vi kan leverera till butik men vi är även duktiga på dropship, att leverera till konsumenten direkt från vårt lager. Vi är väldigt lösningsorienterade och det tror jag är en viktig faktor bakom vår framgång”, säger han.

Eledea..

Pandemin blev en push

Happynest har en försäljning på lite drygt 80 miljoner kronor i Sverige i dagsläget. Målsättningen är att passera 100 miljoner nästa år, men beroende på hur hösten utvecklar sig kan det bli redan i år, säger Johan Sjöstedt. Företaget har omkring 600 köpande kunder runt om i landet och jobbar med de flesta större aktörer i branschen, men även med många mindre kunder.

”Happynest arbetar både som distributörer och som generalagenter. Det innebär att huvuddelen av  våra intäkter är provisionsbaserade och därför ser vi lite mindre ut på papperet än vi är i verkligheten”, säger han.

Coronapandemins utbrott våren 2020 och osäkerheten som den förde med sig blev kännbar för Happynest. Men som för många andra företag i inredningsbranschen följdes den initiala nedgången av ett starkt uppsving.

Lampa, Mr. Wattson..

”Det var jättejobbigt i mars. Precis som många andra fick vi titta på kostnader och se över vår kostym. Men sedan fick vi faktiskt en väldig push av pandemin, framförallt för att vi är duktiga på onlineaffären. Där har vi fått en enorm tillväxt. Förra året ökade vi med 30 procent och i år kommer vi troligtvis att landa på mellan 30 och 40 procent, beroende på utvecklingen under hösten. Orsaken är nog framförallt att många har tillbringat mer tid hemma och passat på att se över hemmet under perioden”.

Branschen digitaliseras

Från sitt perspektiv har Johan Sjöstedt sett hur branschen som helhet nått en ny digital mognad under pandemin och han tror att den kommer att fortsätta bli än mer digital i framtiden. Det digitala mötena är här för att stanna, vilket i sin tur kommer att innebära att resandet minskar.

”Aktörer som redan var långt framme har lagt mer kraft på att stärka sitt onlinerbjudande och väldigt många som inte var starka online har lagt mycket kraft på att bli mer digitala under det här året. I framtiden kommer mässorna att behöva stärka sitt erbjudande för att göra sig mer attraktiva för besökare och utställare. Många butiker kommer att behöva hitta en kombination av försäljningskanaler, både i butik och online. För vår del tror jag att vi kommer att se en fortsatt stark tillväxt. Det finns många marknadsandelar att ta”, säger Johan Sjöstedt.

UMAGE..

De flesta i branschen är eniga om att det kommer att fortsätta bli allt viktigare för återförsäljare att ha en närvaro online. Men för mindre fristående butiker kan det vara en utmaning både att frigöra resurser och att tänka ut ett upplägg som fungerar för just de egna förutsättningarna. När det gäller det senare har Happynest erfarenhet av att stötta sina kunder i utvecklingen, inte minst eftersom företaget själv bedrivit e-handel i femton års tid.

Stöd med utveckling

”Eftersom vi själva är digitalt mogna har vi kunna fungera som digital mentor för många av våra kunder. Vill man till exempel sätta upp en e-handel kan vi vara en partner och hjälpa till med tips och idéer om hur man kan tänka. Sedan har vi en väldigt bra set-up med vårt centrallager i Örebro där vi kan erbjuda dropshipping. Det betyder att kunden står för marknadsföring och försäljning och vi tar hand om lager, packning och leverans. Det kräver en viss kompetens för att det ska vara lönsamt både för vår kund och för oss men vi har lärt oss mycket under de 15 år som vi själva har arbetat med e-handel”.

Även om det är svårt för mindre aktörer att tävla med de stora på den nationella eller internationella marknaden, så kan en närvaro online ha stor betydelse på lokal nivå, säger Johan Sjöstedt.

UMAGE..

”För framtiden tror jag att en kombination av fysiska showrooms och online kan vara intressant för många återförsäljare. Säg att man har en butik med ett sortiment plus ytterligare 4 000 artiklar tillgängliga online, på så sätt blir man en större aktör på sin hemmamarknad. Det tror jag att man ska ha med sig som mindre butik. För oss är det i sig ingen skillnad att ha e-handlare eller fysiska butiker som partners, men det är klart att det skulle vara tråkigt om det bara fanns mäklarkontor och restauranger kvar i stadskärnorna. Jag tror att en kombination vore det optimala, att man som konsument både kan komma ut och titta på en produkt i verkligheten och klicka hem den hemifrån”.

happynest.se

Relaterat innehåll

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

23.04.2024Designbase.se

Artificiell intelligens i detaljhandeln

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

27.03.2024Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans!

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023