Här är 10 vilda siffror om Temu

Lär dig lite om din största konkurrent – ​​nästan oavsett vad du säljer.

Foto: 123RF.com

Med verktyg som låga priser, billig frakt och gamification har Temu blivit en gigant i Danmark på kort tid. Dansk Erhverv har samlat 10 punkter som kan göra oss lite klokare på tillväxtkometen som praktiskt taget handlar med allt och därmed också är en konkurrent till praktiskt taget alla danska företag och butiker.

Näst mest använda webbutik i DK.

Temu stormar upp listan över de mest använda nätbutikerna i Danmark, där den kinesiska jätten nu bara överträffas av Zalando.

De flesta produkter som misslyckas i tester.

Många av produkterna du kan köpa på Temu uppfyller inte europeiska krav och kan i flera fall utgöra en hälso- eller säkerhetsrisk, särskilt för barn. Det visar Forbrugerrådet Tænks undersökning av totalt 38 varor från olika produktkategorier som de har köpt på Temu.

Nedladdat över 85 miljoner gånger under andra kvartalet 2024.

Temu var den mest nedladdade shoppingappen i världen 2023 med 337,2 miljoner nedladdningar, 1,8 gånger fler än Amazon Shopping.

Fyra av tio danska Temu-kunder handlar på Temu minst en gång i månaden

Var tredje dansk konsument handlar på Temu, och 4 av 10 av Temus kunder gör det minst en gång i månaden.

Negativ NPS-poäng.

Temu har flyttat in i toppen av de mest använda onlinebutikerna i Danmark, men NPS speglar långt ifrån detta, eftersom Temu får lägst betyg bland de 10 mest använda onlinebutikerna.

En genomsnittlig beställning är 181 DKK.

Snittpriset per Temu-order är 181 DKK, vilket är betydligt lägre än 810 DKK, vilket är snittpriset för danskarnas vanliga onlineköp.

Ungefär hälften av landets barnfamiljer har köpt saker på Temu.

Temu används av alla konsumentgrupper i Danmark, men används särskilt av vissa av dem – t.ex. barnfamiljerna.

På rekordtid har Temu blivit en VLOP (Very Large Online Platforms), med över 45 miljoner användare per månad i Europa.

Detta enorma antal månatliga användare, som Temu har informerat kommissionen om, ligger över tröskeln för förordningen om digitala tjänster och därför utses Temu som en mycket stor onlineplattform.

2,3 miljarder varor under tulltröskeln på 150 euro kommer in i EU.

Enligt kommissionen importerades 2,3 miljarder varor under tulltröskeln på 150 euro till EU förra året. Ser man på alla varor var Kina den största importleverantören förra året och stod för 20,5 % av varorna som kom in i EU. Antalet är alltså inte bara Temu, utan även Shein och AliExpress.

82 miljarder DKK i omsättning första kvartalet 2024.

Tillväxt på onlineplattformarna Temu och Pinduoduo hjälpte ägargruppen bakom, PDD Holdings, till en rekordhög omsättning under det första kvartalet av koncernens verksamhetsår. PDD Holdings intäkter ökade därmed med 131 procent. till 86,9 miljarder yuan (över 82 miljarder DKK) jämfört med samma period förra året.

Relaterat innehåll

15.10.2024Designbase.se

Salone del Mobile i dialog med den kinesiska marknaden

14.10.2024Designbase.se

Ny produkt ska kunna ersätta läder i textilproduktion

03.10.2024Designbase.se

Ny chef för spoga+gafa

30.09.2024Designbase.se

Intäktsökning i JYSK

30.09.2024Designbase.se

Gör dig redo för Black Friday – även som B2Bs

30.09.2024Designbase.se

AI i ögonhöjd

27.09.2024Designbase.se

Ny guide: Få hjälp att skapa en bra ton på arbetsplatsen

26.09.2024Designbase.se

Förbered ditt företag för Googles uppdaterade sökmotor med AI

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023