Håll dig borta från facebook
Om du vill bli framgångsrik med försäljning på sociala medier måste både tid och pengar investeras. Och att låta en slumpmässig anställd ta hand om SoMe-strategin är ett stort misstag, anser Digital Director på Operate, Benjamin Rud Elberth. Han vänder lite på huvudet jämfört med många andra experter, och konstaterar att det är svårt att bli framgångsrik på sociala medier, att det kräver mycket ansträngning och inte sker över en natt. "Och håll dig borta från Facebook, om du inte vill offra vad som krävs", säger han.
Ingen kommer någonsin att be företagets yngsta medarbetare att delta i Debatten med Clement Kjersgaard på DRTV för att diskutera situationen i frisörbranschen utan medieutbildning, utan att ha stått framför en kamera tidigare, utan att veta vem mottagaren är och utan att ha alla fakta på plats. Det är lika fel och ett enormt misstag som många gör, att be salongens yngsta medarbetare vara SoMe-ansvarig utan professionell utbildning, utan reklamkronor och utan att riktigt känna mottagaren – och sedan förvänta sig en rea. Det menar Benjamin Rud Elberth, digital chef för Operate.
”Sociala medier fungerar i termer av att flytta både människor och försäljning; om du gör det ordentligt”, hävdar han, och Benjamin Rud Elberth vet vad han pratar om, eftersom han har hållit på med sociala medier sedan dess linda för 15 år sedan, och han har hjälpt till att flytta både attityder och politiska röster med sociala medier .
Men han menar att förhållningssättet till sociala medier är helt fel från mångas sida, både små återförsäljare och större företag. "Sociala medier är den enda kommunikationsdisciplin som man huvudlöst kastar sig in i experimentellt utan att känna till vare sig mottagarna eller fakta. Här är det lagligt att be grannens kusin, som en gång startade en Facebookgrupp, om hjälp. Men det är inte tillräckligt bra, och resultatet är en nation av döda Facebook-sidor som inte gör någon nytta”, konstaterar Benjamin Rud Elberth, som tillägger att man för inspiration kan ta en titt på företag som t.ex. Matas och de stora snabbköpskedjornas inställning till sociala medier, eftersom de har knäckt koden.
Agera professionellt
Man kan lätt få försäljning på sociala medier, framhåller Benjamin. Men de som är framgångsrika kännetecknas av att de också har en annonsbudget och det är inte minst de som har satt sig in i algoritmerna i förhållande till att bygga profilen.
"Man måste tänka på att på sociala medier är konkurrenten inte salongen runt hörnet. Konkurrenterna är de stora nationella och internationella företagen. Det är varumärkesspecialister som Jesper Buch, och det är specialister på digital marknadsföring som Christian Arnstedt som inte gör något annat 24/7. Det är de man konkurrerar med”.
Benjamin Rud Elberth understryker också att det absolut inte är för att skrämma någon från att sälja varor på sociala medier, men å andra sidan menar han att det är viktigt att inse att sociala medier är professionella verktyg som är svåra att använda, och att det kräver både tid att bekanta dig med dem och att utveckla profilen och pengar för att stödja utvecklingen.
Håll dig borta från Facebook
De allra flesta frisörer jobbar i första hand med Facebook som sociala medier, men Benjamin råder små och medelstora företag att inte hoppa in på Facebook utan istället prova Instagram, som också ägs av Meta som Facebook är.
"Instagram är helt enkelt den enklaste plattformen för att få fram ett budskap. De stora företagen har listat ut det, men de små och medelstora butikerna och företagen har inte riktigt upptäckt det än”.
Vill du sälja något via Instagram är det relativt enkelt att ta en bild, lägga upp den och trycka på "boost post", så att du kan skicka några annonskronor efter inlägget. Sedan kan du senare utveckla användningen av rullar och berättelser och göra det mer avancerat.
”Om man måste jobba med Facebook är det redan avancerat från början. Man måste bygga Facebooksidan ordentligt, förstå algoritmerna i både bild och text, man måste ta fram en bild och en text för algoritmerna och på rätt språk och använda avancerad reklam, och det är mycket svårare än Instagram", förklarar Benjamin som menar att om man inte har jobbat med Facebook tidigare så krävs det minst 10 timmars träning för att komma till den punkt där man faktiskt kan flytta en försäljning.
"Så egentligen är det relativt katastrofalt att så många små och medelstora företag använder Facebook som sin SoMe-kommunikationsplattform. För om du inte har läst på det är det som att försöka köra bil utan körkort. Det går bra ibland, men plötsligt börjar man undra över att det är så många spökförare på vägarna...”.
Han tror att en del av problemet är att vi alla tror att vi har fullständig kontroll över Facebook eftersom vi har varit medlem i en grupp. Men att använda plattformen för försäljning är något helt annat”.
Han poängterar också att det finns gott om kurser. För cirka 5 000 DKK kan du få professionell utbildning i hur man arbetar med Facebook, och det är väl spenderat för företaget snarare än att spendera tre år på att pröva sig fram där man annars kunde ha sålt varor.
Självstudier är ett annat alternativ, men det tar också tid. Vill man ha det så uppger Benjamin att det tar 10 sekunder att googla på "Facebook algorithms and Benjamin Rud Elberth". Och om du har tid kan du läsa allt om algoritmer för både Facebook, Instagram, LinkedIn och YouTube.
”Materialet går att ladda ner helt gratis och det ligger tusentals experttimmar bakom. Det är mitt sätt att nå ut till företagen”, konstaterar Benjamin som också varnar, för går man in på det kommer det att framstå som både kryptiskt och svårt. Men; det är en nödvändighet.
Det handlar om tankesättet
Vill man vänja sig vid att använda sociala medier professionellt handlar det om tankesättet, säger Benjamin och han menar att man ska börja med att utgå från att man inte vet någonting och utgå ifrån det.
- Välj den kanal du vill arbeta på
- Bygg profilen rätt
- Skapa innehåll som passar algoritmerna och tekniken
- Skapa försäljningstrattar som leder in konsumenten i butiken
TikTok är också ett mycket omtalat socialt medium. Men Benjamin anser att man som liten eller medelstor detaljhandel eller företag i princip ska hålla sig borta från. Bland annat. eftersom det är ett relativt nytt medium, som hittills bara ett fåtal har knäckt koden att annonsera på. Men om du vill hoppa in i det måste du gå in med en byrå som är experter på TikTok.
"Om du vill vara med på TikTok måste målgruppen vara 15-20-åringar. Men även om målgruppen har rätt är det mycket tveksamt om den lokala skohandlaren kommer att ta sig igenom nätet av varumärkesbyggande i världsklass från världens största varumärken på TikTok”.
Ska Benjamin rangordna de sociala medierna efter vad som är lättast att gå till står det:
- Youtube
- Tick tack
Slutligen konstaterar han att endast en procent av alla profiler på sociala medier är byggda ordentligt med rätt algoritmer. Därför menar han att det behövs en duktig konsult eller en byrå om man som frisör eller leverantör vill göra det ordentligt på sociala medier.
Hans råd till ledningen för företag som vill arbeta med Facebook är:
Förse den SoMe-ansvarige med korrekta arbetsförhållanden; resurser, annonspengar och utbildning, och var medveten om att ju mindre förståelse du har för sociala medier, desto lättare tycker du att det är att arbeta med.
Och till de ansvariga för SoMe står det:
- Bekanta dig med hur det fungerar
- Sök professionell hjälp
- Be om råd från någon som har erfarenhet av att sälja på Facebook