Hoptimist kastar nytt ljus över sin kollektion

Även om Hoptimist är en del av det danska designarvet så produktutvecklas det flitigt på kontoret i Århus. Helt i Gustav Ehrenreichs anda sprider den hoppande lilla figuren fortsatt glädje över hela världen, nu även i form av en lampa.

Då danske Gustav Ehrenreich skapade den glada Hoptimist i slutet av 1960-talet hade han nog inte kunnat drömma om att den idag – 50 år senare – fortfarande återfinns i hem och på arbetsplatser över hela världen. Han hade nog inte heller kunnat drömma om att den lilla figuren skulle ha blivit vidareutvecklad och tagen till nya nivåer, som nu är fallet. Sista nytillskottet i familjen är Bumble Lamp, vilket för första gången ger den glädjeskapande karaktären en reell funktion, nämligen som lampa. Och vem skulle inte vilja vakna upp till en ny dag som lyses upp med hjälp av ett leende?

Utomlands sätter man stort värde på dansk design, och kunderna lägger märke till att Hoptimist är producerad i Danmark.

Mette Høst

Även om Hoptimist alltid kommer att förbli den glada lilla figuren som hoppar upp och ned på skrivbord, i barnkammare och i flertalet andra miljöer runtom i världen, så vidareutvecklas han också löpande. Detta görs från kontoret i Århus. Mette Høst, som är försäljnings- och marknadschef, förklarar att produktutvecklingen sker i samspel mellan medarbetarna. För ett par år sedan utvecklade verksamheten till exempel en serie muggar i glada färger och även i år kommer det fler nyheter. Förutom Bumble Lamp lanseras en prins och en prinsessa under namnet Monarchy, och det har även tillkommit en liten fågel, Fly Bird, till familjen. Den bäst säljande produkten är och förblir dock den röda klassiska Hoptimist – den som många av oss minns från vår barndom, berättar Mette Høst.

Det var visserligen i Danmark som Hoptimist såg dagens ljus för första gången, men idag är exporten större än försäljningen på hemmamarknaden. Inte minst i de nordiska länderna har man tagit Hoptimist till sitt hjärta. Nyligen har det även inletts ett samarbete med en amerikansk affärspartner och Mette Høst förklarar att där sluts på sätt och vis cirkeln. Just USA var nämligen Gustav Ehrenreichs första exportmarknad på 1960-talet.

”Den spontana glädje som Hoptimist väcker går verkligen hem hos amerikanarna”, fortsätter Mette. Hon berättar också att den danska marknaden i stor utsträckning fungerar som en måttstock för vad man gör på nyhetsfronten. En sak är säker: Hoptimist produceras i Danmark och så kommer det att förbli.

”Det är en av anledningarna till att den har blivit så framgångsrik utomlands. Där sätter man stort värde på dansk design och kunderna lägger märke till att den är producerad i Danmark”, säger Mette.

Nytt ljus

Även Bumble-lampan är såklart en dansk produktion. Den kommer i olika färger samt i krom för att på så sätt kunna tilltala olika målgrupper. ”Men gällande återförsäljare är det till att börja med samma butiker som säljer lampan som även säljer övriga Hoptimist-produkter”.

Rikke Munter, som står för försäljningen i Danmark, berättar att Hoptimist-lampan redan har blivit väl mottagen av butikerna, faktiskt ännu bättre än vad man hade vågat hoppas på. Hon förklarar att lampan eventuellt kan ge återförsäljarna en naturlig möjlighet att utvidga sitt sortiment med belysning. Hittills har den har sålt mycket bra i alla fem färger i storleken XL och sju färger i storleken L.

Lyckligtvis har Hoptimist en bred målgrupp. Visserligen köps den i första hand av kvinnor, men mottagarna utgörs av allt från barn till kollegor och mor- eller farföräldrar. Med andra ord frambringar Hoptimist leenden över generationsgränserna.

Idéer till nya Hoptimister råder det heller ingen brist på. ”Vi utvecklar oss ständigt. Samtidigt är vi också ödmjuka och aktar oss för att gapa över för mycket på en gång”, säger Mette Høst. Hon berättar även att man har en hel del dialog med sina kunder, både återförsäljarna och slutkonsumenterna.

”Självklart håller vi själva ögon och öron öppna när det gäller trender och nya riktningar att gå i, och vi lyssnar gärna till input utifrån, på till exempel workshops och trendseminarier. Men vi lyssnar också gärna till vad konsumenterna pratar om, och där snappar vi upp det som vi tycker att vi kan använda”.

Kundernas historier

I detta syfte är man aktiv på sociala media och här är det i stor utsträckning kunderna som hör av sig. Hoptimist har en stor följarskara både på Facebook och på Instagram.

”Kunderna tar sig tid att skriva små historier och lägger gärna upp bilder på sin Hoptimist i olika situationer. Det kan vara läraren som har fått en Hoptimist av sina elever, eller något helt annat”, berättar Mette Høst. Hon förtydligar också att man just därför inte vill utveckla nyheter bara för sakens skull. ”Vi försöker vara målinriktade och lansera en viss mängd nyheter. Samtidigt ska vi också lämna tillräckligt med plats för traditionen. Hoptimist har en unik historia som de anställda ute i butikerna ska kunna fortsätta att berätta för sina kunder”, säger Mette avslutningsvis.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.se

Jag vill skapa hållbara väskor som håller för vardagen

18.11.2024Designbase.se

Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad

15.11.2024Designbase.se

Funktionella kontrakttextilier på Heimtextil

13.11.2024Designbase.se

Årets färg signalerar optimism

13.11.2024Designbase.se

Carina Seth Andersson tilldelas Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.se

Sydkoreas nya generation av Rising Talents

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023