Höstens norska handelseventyr
Oslo Design Fair är redo att ta emot besökare den 30 augusti, och Kathrine Jansen, som är direktör för Oslo Design Fair, lovar att det blir höstens norska handelseventyr.
"Den 30 augusti öppnar vi dörrarna till höstens handelseventyr!" Det lovar Kathrine Jansen, direktör för Oslo Design Fair, och hon betonar vidare att målet är att hålla branschen uppdaterad om de senaste produkt-nyheterna, branschutvecklingen och de nyaste trenderna med utställningar, pop-up-butiker, workshops och ett spännande professionellt program under tre dagar på Nova Spektrum i Lillestrøm.
För närvarande finns det över 200 utställare på plats inom alla kategorier, och de kommer att vara fördelade i tre hallar, varav Oslo Contract & Furntiture Fair (OCFF) kommer att vara tydligt synlig i en separat sektion av hall C.
"OCFF är mötesplatsen för alla som arbetar i och med kontraktsmarknaden; projektörer, inredningsarkitekter, tillverkare och arkitekter. Det kommer också att finnas specifika diskussioner och föredrag riktade mot denna målgrupp, och det fackliga innehållet för detta segment är säkrat genom samarbete med Oslo Arkitekt forening (OAF)", berättar Kathrine Jansen.
"OAF arbetar för en öppen och modig fackkultur och är med och öppnar upp yrket och utgör en tydlig röst i debatten om arkitektur och stadsutveckling i Oslo."
Trendutställning och mode
Höstens trendutställning är designad av inredningsarkitekterna Scenario med Fredrik Bull och Linda Steen i spetsen. Genom denna trendutställning vill de undersöka hur teknologi kan användas för att skräddarsy innehåll som uppfyller människors behov nu och i framtiden. Hur är förhållandet mellan oss människor och maskinerna? Och hur påverkar artificiell intelligens vårt vardagliga liv - nu och i framtiden? "Det kommer att vara en mycket relevant och annorlunda utställning än tidigare, som verkligen är värd ett besök", säger Kathrine Jansen, som fortsätter:
"Vi har länge velat fokusera på mode, och nu kan vi stolt presentera vårt samarbete med Edda Gimnes, en av Norges ledande modedesigners.
Volymösa klänningar, råa konturer, ljusa färger, stora bredskyggade hattar, matchande väskor och karikerade skor. Eddas design ligger i skärningspunkten mellan bildkonst och kläddesign. Kläderna har setts på artister som Lady Gaga och modellen Gigi Hadid, och Eddas Universum kommer att kunna upplevas i hall E under hösten."
Dessutom kommer flera workshops att arrangeras för besökarna under mässan. Astrid Valen Utvik, känd som Norges SoMe-guru, kommer att hålla en rad kurser där hon lär oss hur man skapar bra och effektiva videor för alla plattformar.
Dessutom kommer Linda Steen från Scenario inredningsarkitekter att ge rådgivning och vägledning inom butiksstyling för dem som önskar det. "Här kommer det finnas goda möjligheter för våra besökare att få expert-hjälp för sin verksamhet och inredning av sina butiker", säger Kathrine Jansen.
"Vi har också utökat vårt samarbete med Bokhari, som i år får en pop-up-butik i glasgatan. Bokharis nya kollektion av shoppingpåsar, väskor och kassar är kvalitetsprodukter tillverkade av GRS-certifierad 100% återvunnen bomull. Här hittar du totes i olika varianter, gymväskor, messenger-väskor, påsar och mycket mer. Bland Bokharis nöjda kunder finns Vestre, Nationalmuseet, Astrup Fearnley Museum, Vinmonopolet, Maaemo, DOGA, Bolia och Kid Interior."
Fackligt program
Förutom workshops kommer det varje dag att finnas ett spännande fackligt program på scenen i hall C. Birgit Torkildsby kommer att berätta om färgtrender, Astrid Valen Utvik om sociala medier och Kari Setsaas om norska designsamlingar. Andreas Engesvik kommer att berätta om hur det är att vara norsk designer idag med mera. Konst- och modehistorikern Ragnhild Brochmann är moderator på scenen, och hon kommer också att göra en intervju med Edda Gimnes.
Det kommer att finnas fem olika restauranger för mat och dryck under höstens Oslo Design Fair, där den nya restaurangen Lillestrøm Lobby kommer att vara öppen för lunch och middag varje dag.