Iittala avtäcker ny logotyp och typsnitt

En logotyp och typsnitt som speglar tiden

Foto: Iittala

Som en del av den naturliga utvecklingen av varumärket Iittala lanserar det finska företaget nu inte bara en ny logotyp, utan ett helt nytt typsnitt som ska åtfölja den.

Den välrenommerade grafikern Aleksi Tammi har designat den nya loggan och han har haft hjälp av typografen Göran Söderström för typsnittet. Båda delarna representerar Iittalas kreativa vision och värderingar, samtidigt som de hedrar varumärkets rika tradition av överlägset hantverk.

Genom Iittalas historia har det funnits många logotyper som har speglat både tiden och de olika designepoken. Aleksi Tammi, som tidigare har arbetat med Nike, Adidas, The Weeknd, Troye Sivan och Grimes, har valt att centrera bokstaven 'A' för estetisk balans och produktmärkning.

De sammankopplade "T:nen" är en tillbakablick på tidigare versioner av logotypen och numret "1881" är en hyllning till varumärkets rika historia inom glasbruk.

Iittalas nye skrifttype Aino. Foto: Iittala

Relaterat innehåll

04.03.2025Global Design Partner

Sponsrad

Din dröm, vår passion

26.02.2025Designbase.se

Försämrar AI medarbetarnas förmåga att tänka kritiskt?

24.02.2025Designbase.se

Droppery introducerar Droppery Markets

06.02.2025Designbase.se

Rekordhöga konkurssiffror i Sverige – men danskarna kan jubla

04.02.2025Designbase.se

Kom ihåg mänskligt omdöme

28.01.2025Designbase.se

Royal Copenhagen i kreativt samarbete med HM Drottning Margrethe

27.01.2025Önska

Sponsrad

Önskas jubileumsgala – en glittrande kväll att minnas

08.01.2025Önska

Sponsrad

Önskakedjan firar 20 år med jubileumsgala i glitter och glamour!

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023