”Under det senaste århundradet har skyltfönstrens funktion varit densamma. Skyltfönstret var platsen där man visade upp sina produkter, marknadsförde varor och inspirerade till köp. Men som överallt annars har saker och ting förändrats.”
Det säger Anne Kong, som undervisar och designar med inriktning på visual merchandizing. Hon har över 20 års erfarenhet av att arbeta med att utveckla designkoncept och -lösningar för detaljhandeln och aktörer som exempelvis mässor. Dessutom har hon varit medlem i gias expertjury sedan 2017.
Den 29 september klockan 17.30 kommer Anne Kong att berätta online om användningen av skyltning i butiksfönster och dessutom presentera vinnaren av The Inspirered Home Show's gia Top Window Global Honorees.
Anne Kongs presentation kan ses på: https://www.theinspiredhomeshow.com/connect/connect-fall/
”Butiksfönster har idag utvecklats till ett kraftfullt kommunikationsverktyg som butiken kan använda för att uttrycka sin image, sin stil och sina värderingar. Design, teknik och sociala medier påverkar vår uppfattning av rumslighet. Statiska skyltningar drar inte längre till sig dagens konsumenters uppmärksamhet. Därför måste de fysiska butikerna idag ha en bra förståelse för storytelling. Upplevelsesdesign är en integrerad del av butiken och fönsterskyltningarna”, säger Anne Kong och uppmuntrar till att delta online den 29 september för att få ny inspiration till effektiva metoder och tekniker för att skapa skyltningar som är effektiva på dagens marknadsplats.
-PF