Intervju: RoyalDesign i Helsingborg - Årets Butik 2017

I augusti delades Designbasepriset till årets butik ut för första gången i Sverige. Vinnare blev RoyalDesign i Helsingborg som därmed är nominerad till priset GIA på Global Home + Housewares Show i Chicago 2018

Hans Snestrup från Designbase, Lena Benediktsson som äger och driver butiken RoyalDesign Helsingborg, RoyalDesigns vd Magnus Pettersson och Jan Johansson från BID.

En inspirerande, kreativ butiksmiljö, butikens fina samspel med onlineförsäljningen och den höga kunskaps och servicenivån hos personalen gav RoyalDesign i Helsingborg utmärkelsen Årets butik 2017. Designbase ringde upp Lena Benediktsson som äger och driver butiken och även RoyalDesignbutik i Landskrona.

Stort grattis! Har ni firat?

"Tack! Några i personalen är fortfarande på semester men när alla är tillbaka så ska vi fira hela gänget! Detta känns extra roligt att dela detta med alla, vi hade många motgångar i början och alla kämpade på stenhårt för att kunna öppna. Det här blir ett kvitto på att det varit värt mödan".

Designbasepriset

Designbasepriset är ett samarbete mellan branschmediet Designbase, Formex och mässan Global Home + Housewares Show i Chicago och delas ut till årets mest nytänkande butik i den svenska design- och livsstilsbranschen.

Vinnaren nominerad till GIA, Global Innovation Awards, och vinner en resa till prisutdelningen på Global Home + Housewares Show.

Har ni gjort någon aktivitet i butiken med anledning av att ni vann?

"Vi kämpar på som vanligt och priset står framme på bästa plats i butiken. För oss är det otroligt viktigt att ha en levande butik, inte minst för stamkundernas skull, vi vill bjuda på en ny upplevelse varje gång de kommer in. I butiken finns ett fullt fungerande kök och det ska vi hitta på en massa roligt med i höst och nu har jag precis varit och köpt färska blommor till butiken".

Vad har ni fått för reaktioner?

"Vi har fått mycket uppmärksamhet. Helsingborgs Dagblad har skrivit om oss och kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg har varit här och gratulerat. Tidningsartiklarna har också fört med sig en ny typ av kunder. Härom dagen var det en äldre man i butiken som kände igen mig från tidningen och sade att han inte brukade släpa med sig hustrun till sådana här butiker, men han ville se vad det var för ställe. Sedan, när han hade handlat för över tusen kronor, sade han ”och du, jag brukar inte öppna plånboken heller”. Det var lite sött".

Vad har varit den viktigaste framgångsfaktorn?

"Erfarenheten från Landskronabutiken, utan den hade Helsingborgsbutiken aldrig blivit så bra. Det känns som vi gjort en RoyalDesignbutik 2.0. Styrkan i hur nätkonceptet och det fysiska butikskonceptet möts och hur vi lyckas göra det personligt, här spelar personalen en stor roll – utbildning, servicegrad, kunskap, engagemang. Att vi försöker vara innovativa och nytänkande i allt vi gör samt mixen i sortimentet och RoyalDesigns stora utbud".

Vad har ni för förväntningar på Global Home + Housewares Show?

"Har inte riktigt hunnit sätta mig in i vad det innebär men jag är ju tävlingsmänniska och vi kommer att jobba fortsatt stenhårt för det här. Så även om det finns riktiga drakar bland de andra nominerade så ska vi verkligen stå på tå för att försöka leverera!"

RoyalDesign

RoyalDesign grundades 1999 för att sälja svenska premiumvarumärken primärt till den amerikanska marknaden.

Den första fysiska butiken öppnade 2010 i Sturegallerian i Stockholm. Idag finns bolaget representerat på 13 marknader online och genom 14 butiker i Sverige under varumärkena RoyalDesign.se och Rum21.

RoyalDesign Group AB är baserad i Kalmar och omsatte 521 miljoner kronor 2016.

RoyalDesigns vd Magnus Pettersson har bara lovord för Lena Benediktssons butik.

"RoyalDesign i Helsingborg tycker jag är den butik som bäst representerar det koncept som vi vill driva framåt. Den lyckas på ett bra sätt förmedla till kunderna att vi har ett enormt utbud på nätet och att man i butiken även kan köpa produkter som inte finns just där, som sedan levereras antingen till butiken eller direkt hem till kunden. Över tio procent av antalet order på möbler handlas på det sättet. Vi ser också att kunderna spenderar mest tid på sina besök i butikerna i Helsingborg och Jönköping," säger han.

Nästa steg i utvecklingen för RoyalDesign är ett nytt system som använder butikernas fysiska lager för snabbleverans till kunderna. Lanseringen är planerad till maj 2018.

"Om någon av våra kunder behöver en vara inom en timme, till exempel för att ta med sig som present, så kommer vi att kunna använda transportföretag som Uber eller liknande för att hämta upp varan i närmaste butik och köra ut den direkt till kunden". 

Relaterat innehåll

27.03.2024Designbase.se

Light + Building visade framtiden i Frankfurt

26.03.2024Designbase.se

Iittala avtäcker ny logotyp och typsnitt

25.03.2024Designbase.se

Se upp för den franska lagen mot avfall

22.03.2024Designbase.se

EuroCIS 2024 stängdes framgångsrikt

20.03.2024Designbase.se

Design House Stockholm får ny vd

19.03.2024Designbase.se

Nytt pris hyllar hållbart och vackert kollektivt byggande

15.03.2024Designbase.se

Creativeworld-utställare skänker konstmaterial till barn

13.03.2024Designbase.se

Håll dig borta från facebook

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023