Kunderna kommer att spendera färre pengar på Black Friday i år

Danska folket har under hela 2023 varit återhållsamma med sin konsumtion, och förväntningarna på årets stora rea på Black Friday tyder också på att kunderna kommer att spendera färre pengar än förra året. Dansk Erhverv uppskattar att det kommer att spenderas cirka 3,4 miljarder danska kronor på Black Friday, vilket är 20-25% mindre än 2022.

Foto: 123RF.com

Dansk Erhverv har även i år undersökt danskarnas förväntningar inför Black Friday, och prognosen återspeglar återhållsamheten i konsumtionen som har präglat 2023 och som också kommer att påverka Black Friday.

Black Friday är huvudeventet den 24 november, men i praktiken sträcker sig de bra erbjudandena över minst en vecka, och för vissa butiker varar det faktiskt hela november med erbjudanden. Oavsett hur länge försäljningsperioden varar var danskarnas förväntningar på att handla under Black Friday-perioden begränsade när Norstat frågade för Dansk Erhverv i början av oktober.

"Det är tyvärr inte överraskande att danskarna håller i sina pengar, för det har de gjort hela året. Men att deras förväntningar inför Black Friday pekar på en minskning med över 20 procent jämfört med 2022 är mycket nedslående. Så det blir en kamp mellan butikerna för att erbjuda de bästa erbjudandena och locka kunderna," säger e-handelsdirektör Niels Ralund från Dansk Erhverv.

I år förväntar sig 3 av 10 danskar (29 procent) att köpa något på Black Friday. Det är lägre än förra årets förväntningar inför Black Friday, när 36 procent av danskarna förväntade sig att handla. Danska folket förväntar sig att spendera totalt 3,4 miljarder danska kronor på årets Black Friday, vilket är en minskning med 20-25 procent jämfört med förväntningarna 2022.

Foto: Dansk Erhverv

Foto: Dansk Erhverv

Foto: Dansk Erhverv

Det är särskilt danskar över 30 år som förväntar sig att göra mindre bruk av Black Friday-erbjudandena. 23 procent av danskarna över 30 år förväntar sig att köpa något på Black Friday, medan detta gäller för 54 procent av de unga mellan 18-29 år. Endast 11 procent av danskarna över 60 år förväntar sig att köpa något i samband med Black Friday.

"Vi har sett i andra analyser att priserna spelar en allt större roll i danskarnas konsumtion, så min förhoppning var att Black Friday med sina många erbjudanden skulle vara startskottet för ökad försäljning för detaljhandeln inför julen. Men jag tror att jakten på bra erbjudanden ökar i takt med att önskelistorna för julen skrivs, eftersom det ofta köps julklappar på Black Friday," bedömer Niels Ralund.

8 av 10 kommer att köpa julklappar
Black Friday inleder julklappsshoppingen, och i likhet med tidigare år förväntar sig 8 av 10 konsumenter som kommer att handla på Black Friday att de kommer att köpa julklappar. Mer än hälften (54%) kommer att köpa något till sig själva, och var tredje köper något till hushållet. Dessa siffror överensstämmer med fördelningen i tidigare år.

Konsumenterna söker sig mot nätet
Analysen visar också att majoriteten av konsumenterna förväntar sig att köpa sina Black Friday-paket på nätet.

"Det beror förmodligen på att det är enkelt att hitta precis de produkter man letar efter på nätet och samtidigt snabbt kunna jämföra priser."

"Om jag ska vara riktigt högtravande så hjälper nätet särskilt vid sådana tillfällen att demokratisera upplevelsen. Alla får tillgång till samma erbjudanden - oavsett var man bor och vilka möjligheter man har att ta sig ut," avslutar Niels Raalund.

-PF

Relaterat innehåll

08.01.2025Önska

Sponsrad

Önskakedjan firar 20 år med jubileumsgala i glitter och glamour!

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Mässa
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerande design- och inredningsmässa

Datum

02.02.2025

Tid

10:00

Plats

Herning

Formex
Mässa
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Datum

04.02.2025

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex ApS
Mässa
Ambiente – Livsstilsrörelsen

Det är aldrig sig likt, det kommer alltid något nytt. Den ledande internationella konsumentvarumässan är en fantastisk upplevelse! Få en överblick över den globala marknaden på Ambiente genom att observera den dynamiska interaktionen mellan produkter och design, höjdpunkter och evenemang.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Christmasworld – En för alla årstider

Som den ledande internationella mässan för säsongs- och festdekorationer öppnar Christmasworld upp för effektiva designalternativ för att överraska kunderna. För nya synergier som ger mervärde.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Creativeworld News

Håll dig uppdaterad och missa inga nyheter. Vårt nyhetsbrev ger dig den senaste informationen och praktiska tips inför ditt besök på mässan.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023