Kunderna kommer att spendera färre pengar på Black Friday i år
Danska folket har under hela 2023 varit återhållsamma med sin konsumtion, och förväntningarna på årets stora rea på Black Friday tyder också på att kunderna kommer att spendera färre pengar än förra året. Dansk Erhverv uppskattar att det kommer att spenderas cirka 3,4 miljarder danska kronor på Black Friday, vilket är 20-25% mindre än 2022.
Dansk Erhverv har även i år undersökt danskarnas förväntningar inför Black Friday, och prognosen återspeglar återhållsamheten i konsumtionen som har präglat 2023 och som också kommer att påverka Black Friday.
Black Friday är huvudeventet den 24 november, men i praktiken sträcker sig de bra erbjudandena över minst en vecka, och för vissa butiker varar det faktiskt hela november med erbjudanden. Oavsett hur länge försäljningsperioden varar var danskarnas förväntningar på att handla under Black Friday-perioden begränsade när Norstat frågade för Dansk Erhverv i början av oktober.
"Det är tyvärr inte överraskande att danskarna håller i sina pengar, för det har de gjort hela året. Men att deras förväntningar inför Black Friday pekar på en minskning med över 20 procent jämfört med 2022 är mycket nedslående. Så det blir en kamp mellan butikerna för att erbjuda de bästa erbjudandena och locka kunderna," säger e-handelsdirektör Niels Ralund från Dansk Erhverv.
I år förväntar sig 3 av 10 danskar (29 procent) att köpa något på Black Friday. Det är lägre än förra årets förväntningar inför Black Friday, när 36 procent av danskarna förväntade sig att handla. Danska folket förväntar sig att spendera totalt 3,4 miljarder danska kronor på årets Black Friday, vilket är en minskning med 20-25 procent jämfört med förväntningarna 2022.
Det är särskilt danskar över 30 år som förväntar sig att göra mindre bruk av Black Friday-erbjudandena. 23 procent av danskarna över 30 år förväntar sig att köpa något på Black Friday, medan detta gäller för 54 procent av de unga mellan 18-29 år. Endast 11 procent av danskarna över 60 år förväntar sig att köpa något i samband med Black Friday.
"Vi har sett i andra analyser att priserna spelar en allt större roll i danskarnas konsumtion, så min förhoppning var att Black Friday med sina många erbjudanden skulle vara startskottet för ökad försäljning för detaljhandeln inför julen. Men jag tror att jakten på bra erbjudanden ökar i takt med att önskelistorna för julen skrivs, eftersom det ofta köps julklappar på Black Friday," bedömer Niels Ralund.
8 av 10 kommer att köpa julklappar
Black Friday inleder julklappsshoppingen, och i likhet med tidigare år förväntar sig 8 av 10 konsumenter som kommer att handla på Black Friday att de kommer att köpa julklappar. Mer än hälften (54%) kommer att köpa något till sig själva, och var tredje köper något till hushållet. Dessa siffror överensstämmer med fördelningen i tidigare år.
Konsumenterna söker sig mot nätet
Analysen visar också att majoriteten av konsumenterna förväntar sig att köpa sina Black Friday-paket på nätet.
"Det beror förmodligen på att det är enkelt att hitta precis de produkter man letar efter på nätet och samtidigt snabbt kunna jämföra priser."
"Om jag ska vara riktigt högtravande så hjälper nätet särskilt vid sådana tillfällen att demokratisera upplevelsen. Alla får tillgång till samma erbjudanden - oavsett var man bor och vilka möjligheter man har att ta sig ut," avslutar Niels Raalund.
-PF