Ny statistik visar att drygt hälften av alla svenskar som handlat på nätet och velat returnera produkten inte gjort det eftersom det upplevdes som för komplicerat. Enligt rapporten Svensk E-handel från Nets handlades produkter för 143 miljarder kronor på nätet i fjol. Under det första halvåret i år har 51 procent av de svenska konsumenterna struntat i att returnera en produkt eftersom det upplevdes som för krångligt.
”Produktreturer är en komplex fråga och är en utmaning för hela e-handeln. Det handlar om nöjda kunder, kostnader och lönsamhet för webbutikerna och även miljön – allt på samma gång”, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, som är en del av Nexi.
”E-handeln har mognat under pandemin och det ställer betydligt större krav på nätbutikerna än tidigare. När konsumenterna blir bortskämda med fantastiskt enkla köpupplevelser hos de bästa butikerna blir det tuffare för dem som inte är bäst. Det är ett underbetyg för e-handeln att mer än hälften av svenskarna tycker det är krångligt att returnera. För många webbutiker är det också kunderna som returnerar mest som är deras bästa kunder”, säger Patrik Müller.
-AB