Maison&Objet är redo med en omstrukturering
Maison&Objet Paris omorganiserar nu sina januari- och septemberupplagor för att skapa två kompletterande evenemang för besökare som letar efter nya och exklusiva produkter inom alla områden inom bostadssegmentet. Samtidigt lanseras Women&Design by Maison&Objet.
Två utgåvor med starka identiteter som fungerar bättre tillsammans över hela världens designgemenskap. Maison&Objet firar 30 år av framgångar och strukturerar om evenemanget med två omgjorda mässor i januari och september med olika innehåll, så att det i framtiden bättre matchar köparens och besökarnas föränderliga behov.
Detta strategiska fokus stärker mässans roll som affärspartner för köpare och säljare från hela världen. Det ökar styrkan och relevansen av ett internationellt ekosystem med möten ansikte mot ansikte på mässan och i staden två gånger om året och onlinemöten med MOM under hela året.
"Vi förstärker den distinkta styrkan som finns i var och en av våra två utgåvor för att ta ett ännu mer specialiserat tillvägagångssätt. Genom att förfina våra 'in', 'off' och 'online' erbjudanden erbjuder vi ett mer effektivt val för alla besökare med intresse för design-, inrednings- och livsstilsgemenskapen i förhållande till deras behov”, säger Mélanie Leroy, VD för SAFI, Maison&Objet, MOM och Paris Design Week.
Maison&Objet i januari
Januar omdefinierar sig själv som en Collectible Design-utgåva för extraordinära bostadsprojekt, och målet är att erbjuda ett specifikt sortiment som täcker behoven inom premiumhotellsektorn. I hjärtat av Signature-sektorn kommer det därför att finnas en dedikerad utställningsyta för ett urval av möbler i begränsad upplaga och unika upplagor. Ett 20-tal designers kommer att visas i en kapsel designad för att återspegla den unika och anmärkningsvärda karaktären hos deras skapelser.
Hospitality Premium
Designad av ett nytt evenemang som heter "Vad är nytt? In Hospitality” kommer att ägnas åt interiörarkitektur och design. Utöver en grupp utställare specialiserade på hotell, restauranger och liknande kommer området att spegla ett urval av produkter och dedikerade scenografier som ger inblick i och konkreta förslag på behoven hos proffs inom underhållning.
Mode, livsstil
Slutligen, i januari kommer mässan att stärka sitt fokus på mode- och heminredningsmarknaden och svara på sökningarna från de 300 000 distributörerna i det internationella samfundet som letar efter tidlösa, hållbara produkter samt efter ytterligare kreativitet för att differentiera sina sortiment. Det gäller köpare som söker nya tillväxtdrivkrafter och ett stöd för den pågående utvecklingen mot livsstilskoncept som öppnar nya möjligheter.
Maison&Objet i september
I september kommer mässan att intensifiera sin roll som platsen där den nya och innovativa kreativa scenen, driven av unga designers och off-events, kommer att få utspela sig på mässan och på Paris Design Week. Framgången med Paris Design Week Factory, med nästan 100 projekt från hela världen utvalda till nästa upplaga, och effekten av språngbrädeprogrammet Future On Stage, där ansökningarna ökade med 30 % under första halvåret, illustrerar Maison&Objets engagemang som både talangscout och inkubator. både i staden och på utställningen.
Upplagan visar sig vara oumbärlig för unga nystartade företag – särskilt avslöjat av Rising Talents Awards-programmet – men också för designers eller varumärken som precis har börjat, vilket säkerställer att de möter de bästa kommersiella möjligheterna.
Cook & Shake
Viljan till förnyelse, förkroppsligad i den nya strategiska riktningen, är drivkraften för alla 15 sektorer på mässan. I september kommer Cook&Share att sätta fart med en mässa som nu är årlig, med stöd av ökade investeringar.
Omorganisation utformad för att möta de nya förväntningarna
95 % av mässans besökare söker innovation: köparna kommer till mässan för att förstå konsumenttrender och upptäcka nya marknader samt för att hitta nya produkter och varumärken, och utställarna kommer för att träffa nya kunder och affärspartners. Genom att specialisera de två upplagorna av Maison&Objet kommer mässan i framtiden att ge alla en bättre avkastning på investeringen i linje med deras strategi.
"Denna nya riktning är ett svar på förväntningarna från våra kunder, köpare och varumärken. I en föränderlig värld och i ett turbulent ekonomiskt klimat ville jag etablera en pågående dialog med dem genom undersökningar, intervjuer och enkäter för att analysera deras behov ännu mer detaljerad, både i Frankrike och internationellt”, förklarar Mélanie Leroy, VD för Maison&Objet, MOM och Paris Design Week.
Women&Design av Maison&Objet
Kvinnor ska vara representerade på internationell nivå inom design och inredning. Men som ett mål hävdar Maison&Objet sitt inflytande som trendsättare, stärkt av mässans mångåriga relationer med ledande personer inom branschen, som är i framkant av innovation och de utmaningar samhället står inför. För att förstärka denna unika karaktär lanserar gruppen ett nytt kvinnligt nätverk i september.
Uppdraget för Women&Design by Maison&Objet kommer att vara att identifiera, främja och underlätta dialog mellan kvinnor från hela världen som driver innovation, omdefinierar standarder och har stort inflytande på inredning, design och inredning i bostadssegmentet, heter det.