Maison&Objet bygger på en stark grund

Maison&Objet Paris kunde denna gång rapportera om 54 000 fackbesökare. Och med fokus på en ny organisationsstruktur kommer DNA från den ledande B2B-mässan dedikerad till dekorations-, livsstils- och designmarknaden i Frankrike att stärkas framöver

Foto: Maison&Objet

Trots utmanande ekonomiska och politiska tider, både i Frankrike och internationellt, var Maison&Objet en framgång, som bygger på den starka grunden för mässan, som firar 30-årsjubileum i år.

54 000 proffs besökte mässan och på utställarsidan presenterade mässan nästan 2 300 varumärken i sina hallar, vilket var en minskning med 14 % jämfört med september 2023. Enligt Maison&Objet kan minskningen till stor del hänföras till den "negativa publiciteten" kring effekterna av de olympiska spelen, vilket ledde till att vissa varumärken inte deltog den här gången.

Nästan 58 % av utställarna kom från utlandet och 27 % var nya varumärken.

"Vi uppfyllde vårt löfte att erbjuda konceptbutiker, varuhus och fristående butiker möjligheten att överraska sina kunder med ett nytt och varierat sortiment av produkter inför julen. På besökssidan återspeglar nedgången på 10 % de nuvarande svårigheterna på marknaden. Det var dock märkbara skillnader i köparprofilerna på mässan. Även om återförsäljarnas beteende, med en minskning på 12 %, återspeglar det turbulenta sammanhang som de verkar i, särskilt i Europa, visar proffs inom HoReCa-sektorn förnyat intresse med 16 500 unika besök på årets mässa”.

Från What's New - in Decor. Foto: Maison&Objet

En kartläggning av besökarna avslöjar också positiva indikatorer för varumärken med en betydande tillväxt i antalet besökare från Indien (+16%), där USA, Mellanöstern och Korea ligger kvar på samma nivå som i september 2023. Detta visar intresse för showen från såväl projektutvecklare som lyx- och premiumbutiker som aktivt söker nya produkter och inspiration.

I Europa är Belgien, Italien och Tyskland de ledande besöksländerna på mässan, men det var 83 besökare från Danmark. Slutligen noterade många utställare besökarnas kvalitet och fräscha perspektiv, med några besökare som bekräftade betydande inköpsbudgetar.

Septemberupplagan i siffror MOM (Maison&Objet And More)

  • 3 miljoner besök per år
  • 342 000 professionella köpare
  • 60% återförsäljare
  • 40% design
  • 6000 märken

Kreativt vågat, nya talanger och nya idéer

Mässan bjöd på en kreativ och härlig frisk fläkt som öppnade dörrarna till fräscha idéer, stora ambitioner och viljan att återupptäcka sann frihet och en meningsfull livsstil.

Designad kring temat som definierats av Peclers Paris-byrå, TERRA COSMOS, showens innehåll och evenemang levereras med löftet om en resa från jorden till månen. Förkroppsligade i trendområdena Vad är nytt? In Decor – iscensatt av Elisabeth Leriche, och Vad är nytt? I Retail, orkestrerad av François Delclaux, leddes besökarna genom uppslukande upplevelser med nya produkter skapade av mässans utställare, de varumärken som var närvarande på MOM och Paris Design Week-deltagare.

Elizabeth Leriche berättade historien om en odyssé nedsänkt i stjärnorna och lyfte fram både futuristiska linjer och exceptionellt hantverk. Genom att kombinera magi och teknologi, avslöjade den de estetiska influenserna som kommer att skapa önskvärda framtider: material, texturer, volymer, mönster och färgövergångar i en uppslukande resa med fem spatiotemporala kapslar.

François Delclauxs Vad är nytt? In Retail är ett strategiskt verktyg skräddarsytt för varje butiks inspirerande ekonomiska verklighet, med ett urval som kombinerar årets enastående nya produkter med de benchmarkprodukter som har gjort butikerna så framgångsrika. Återförsäljare kan också dra nytta av "färdiga att använda" råd och bästa praxis från ledande branschexperter i 24 coachingworkshops som täcker de viktigaste frågorna för att driva tillväxt i butik.

Från What's New - in Retail. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

Belgaren Lionel Jadot utsågs till årets designer och han låg bakom en vision om morgondagens hotell i sin What's New? I gästfrihet. Omgiven av ett 20-tal verkstäder och designers som han hade samlat i sitt kreativa laboratorium i Zaventem, återbesökte designern vad ett hotellrum och lobby kan bli, i ett zero-waste-projekt, ett unikt engagemang som harmoniskt balanserar en mycket inspirerande vision och upcycling.

Som en del av utvecklingen av Maison&Objet-mässan är september också upplagan som fokuserar på den unga generationens design, nya internationella talanger och inspirerande överraskningar. Rising Talent Awards: Nordiska länder presenterade talanger från Norge, Finland, Sverige, Danmark och Island.

Utvecklingsstrategin på Maison&Objet

Under det senaste året har Maison&Objet-teamen aktivt lyssnat på kunder – varumärken och besökare – för att bättre förstå deras behov, så att de kan identifiera specifika förväntningar för varje januari- och septemberupplaga.

Det var detta som ledde till att Mélanie Leroy och SAFI-teamen började med att stärka grunderna för Maison&Objet: att berika mässan i flera kategorier, att utveckla sin internationella gemenskap av kvalificerade köpare och, mer än någonsin, att vara benchmark-evenemanget för ny livsstil och inredningstrender. De två utgåvorna med en gemensam bas kommer att skiljas från varandra genom specifika marknadsinsikter för att komplettera varandra och ge ett effektivt stöd till kundernas affärstillväxt.

Januari lovar att bli mässan där man verkligen kan se förändringarna som genomfördes i september.

Mässan består av 15 sektorer med särskilt fokus på HoReCa-sektorn med ett Vad är nytt? In Hospitality tolkad av en ung fransk talang som kommer att bidra till showens trendiga vision med sina två What's New? Inredning och vad är nytt? In Retail med fokus på livsstil respektive samlardesign: Limited editions som visar specifikt kunnande, lyfter hantverket och tänjer på materialgränserna.

Cook&Share med sitt utökade utbud av serviceprodukter och evenemang kommer att hållas exklusivt i september. . Hemavdelningen kommer att erbjuda en ny tapp på design med ledande varumärken och unga internationella designers. Rising Talent Awards och Future on Stage-programmen kommer att vara reserverade för dem.

"Tillsammans med alla våra team är vi mer fokuserade än någonsin på att leverera praktiska lösningar till våra kunders behov på en snabbt föränderlig marknad. Utvecklingen av vår modell har varit under övervägande i månader, och för att göra den påtaglig måste vi gå framåt i etapper Efter en övergångsmässa i september 2024 ser jag fram emot att dela med mig av grunden för den nya strategin i januari”, säger Mélanie Leroy, VD för Maison&Objet och SAFI.

”Nästa upplaga kommer också att markera förstärkningen av Women&Design by Maison&Objet-nätverket som vi just har lanserat, ett projekt som ligger mig särskilt varmt om hjärtat. Genom att öppna upp det för resten av världen strävar vi efter att bli ett viktigt verktyg för att identifiera innovativa projekt som leds av kvinnor och för att höja profilen för, koppla samman och uppmuntra dialog mellan kvinnliga yrkesverksamma inom vår sektor”.

Mellan mässorna och för att på bästa sätt förbereda sig inför årets slut kommer de 3 miljoner köpare som är anslutna till MOM – Maison&Objet & More – plattformen, som har upplevt en tillväxt på 3 %, att kunna hitta mässans 400 utställare bland en växande utbud av mer än 3 000 varumärken online.

Maison&Objet äger rum 16-20 januari och 4-8 september 2025.

Läs mer här

Från What's New - in Decor. Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

Från What's New - in Retail. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

Från What's New - in Retail. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

Relaterat innehåll

28.11.2024Designbase.se

Hamburg sätter scenen för den kommande säsongen

28.11.2024Designbase.se

Från tradition till innovation: Heimtextil Trends 25/26

27.11.2024Designbase.se

Maison & Objet: Tre "Vad är nytt?"-rum inspirerade av sur/verklighetstemat

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.se

Jag vill skapa hållbara väskor som håller för vardagen

18.11.2024Designbase.se

Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad

15.11.2024Designbase.se

Funktionella kontrakttextilier på Heimtextil

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023