Marimekko donerar till Plan International

Mönstret Tasaraita symboliserar unisex.

År 1968 skapade formgivaren Annika Rimala mönstret Tasaraita till Marimekkos första massproducerade trikåkollektion. Det tvärrandiga mönstret med lika breda ränder skulle passa lika bra på män som kvinnor och har sedan dess blivit en symbol för unisexmodet.

I samband med Tasaraitas 50-årsjubileum i fjol inledde Marimekko ett samarbete med organisationen Plan International som arbetar för barns rättigheter och lika villkor för flickor. I år fortsätter samarbetet i Marimekkos butiker i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, USA och Australien, liksom i ländernas onlinebutiker. För varje sålt Tasasraita-plagg donerar Marimekko motsvarande 1 euro till Plan International.

-ANB

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023