Marknadsplats, affärsmotor, optimismdrivare
Ökning av antalet besökare på Frankfurts megamässa; Ambiente, Christmasworld och Creativeworld. Trots en utmanande marknadsmiljö har den globala konsumentvaruindustrin visat sig vara motståndskraftig och full av energi.
Från Ambiente-trenden Deep. Foto: Pia Finne
Med 4 660 utställare och runt 148 000 besökare kunde trion Ambiente, Christmasworld och Creativeworld häromdagen stänga dörrarna till en välskött mässa och med en stärkt position som ledande plattform för konsumentvaror. Och nöjdheten var stor även bland de danska utställarna, som alla rapporterade ökad försäljning samt nya kunder och intresse från köpare från hela världen.
Över 170 nationer var representerade på det fullbokade Frankfurtmässområdet, där företag från hela världen visade upp sina produkter under mottot "Meet up at the Market". Totalt fanns det 4 933 utställare (varav 87 % var internationella) och 136 482 besökare (varav 70 % internationella)
Från Ambiente-trenden Ease. Foto: Pia Finne
"Mässorna var helt exceptionella – hallarna var fulla, nätverket surrade och energin var påtaglig överallt", säger Detlef Braun, styrelseledamot för Messe Frankfurt.
"Den globala konsumentvaruindustrin står inför massiva utmaningar – stagnerande marknader, strukturella förändringar och ekonomisk osäkerhet. Det är precis här vi kommer in i bilden. Vi låser upp nya affärsmöjligheter och bygger ett globalt nätverk som stärker motståndskraften." Och han backas upp av branschexperter.
"År 2025 är Frankfurt viktigare än någonsin. I tider av allmän osäkerhet längtar konsumenterna efter skönhet och individuell frihet, och köparna letar aktivt efter sådana trender. Denna trio av mässor samlar återigen alla viktiga marknadsaktörer", säger Peter Wüst, vd för Home Improvement, Building and Garden Trade Association (BHB).
Från Ambiente-trenden Real. Foto: Pia Finne
Utställarna är överens: "Vi hade en exceptionell atmosfär – vår bästa någonsin. Det bästa är kvaliteten på besökarna här i Frankfurt. Det är den överlägset bästa mässan för beställningar för oss", säger Willo Blome, VD för Blomus.
Internationell vädjan
Ambiente, Christmasworld och Creativeworld fokuserade på att koppla ihop köpare med beslutsfattare och främja internationella affärsinitiativ. Det höga internationella deltagandet – över 70 % – var en nyckelfaktor för besökarnas nöjdhet.
De mest besökta länderna efter Tyskland var Italien, Kina, Nederländerna, Frankrike och USA. Den totala besökarnas tillfredsställelse ökade med ytterligare två procentenheter jämfört med föregående år och nådde imponerande 95 %.
Christmasworld – Känslomässig dragningskraft som framgångsfaktor
Som den ledande mässan för säsongsbetonad dekoration och festliga tillbehör levererade Christmasworld på alla fronter.
"Konsumentvarumässorna i Frankfurt är viktiga trendsättare för branschen", säger Jürgen Block, vd för den tyska föreningen för stads- och stadsmarknadsföring (bcsd). "De visar hur design, innovation och kommersiell lönsamhet går hand i hand."
Creativeworld – Den globala kreativa gemenskapen
En trendbarometer, innovationsnav och experimentell lekplats – Creativeworld visade sig återigen vara den ultimata mötesplatsen för den globala gör-det-själv-gemenskapen.
Från Christmasworld the Deep trend. Foto: Pia Finne
Christmasworld trenden Ease. Foto: Pia Finne
"Kombinationen av internationell räckvidd och omfattande marknadstäckning gör Creativeworld till det enda evenemanget i sitt slag", förklarar Markus Baumgart, VD för Schmincke. Mässans nya program från fredag till måndag mottogs väl, medan Creative Impulse Awards, med en mer internationell jury än någonsin tidigare, gav en tydligare ögonblicksbild av den internationella marknaden. Vinnarna återspeglade den fortsatta DIY-boomen och branschens innovativa styrka.
Ambiente – Fokus på nya tillväxtmarknader
Med introduktionen av premiummärket Interior Looks, lockade Ambiente framgångsrikt inredningsarkitekter, arkitekter och kontraktsinredare från hela världen, vilket stärkte dess koppling till möbelindustrin.
Christmasworld trenden Real. Foto: Pia Finne
"Frankfurt är det perfekta navet för möbeltrender eftersom innovationer inom alla konsumentvarubranscher möts här", förklarar intendent Bernd Schellenberg.
Denise Boxler från Association of German Interior Architects (bdia) håller med: "Interior Looks och det närliggande Future of Work-området ger starka impulser för både bostads- och arbetsområden. Det riktade nätverket mellan tillverkare och planerare ger ett verkligt mervärde för alla."
En annan nyhet var det utökade utbudet för hotell- och restaurangbranschen, samlat under specialintresset med samma rubrik. Genom att fokusera på hotell- och restaurangbranschen kapitaliserar Ambiente på en global marknad med stark efterfrågan.
"Ambiente är en unik inspirationskälla för gastronomi-, hotell- och cateringbranschen – både nationellt och internationellt. Trender inom gastronomi driver efterfrågan bland tillverkare och återförsäljare, vilket skapar en värdefull cykel av innovation", säger Ingrid Hartges, VD för DEHOGA National Association for Hotels and Restaurants.
Specialpresentationen The Lounge – Shades of Space av Ambiente Designer 2025 Fabian Freytag lyfte återigen fram mässans expertis inom design. Artificiell intelligens (AI) spelade en roll i både den speciella showcasen och i föreläsningar på akademins scener, och fungerade som en kreativ katalysator och förstärkare av industriomvandling.
En enda butik i Frankfurt
Hela spektrumet av specialiserade återförsäljare fanns i Frankfurt. Dessutom deltog stora nationella och internationella köpare – från Amazon till ZARA – på megamässan, inklusive ALDI, Carrefour International, Casa International, Compania Comercial Caribe, Coop, Crate & Barrel, Digital Flying Tiger Copenhagen, dm Drogeriemarkt, EDEKA, El Corte Inglés, Fenwick, Fleurop, Globus, Hans Segmüller, HA, HA WE, Sainsbury's, Tesco, The Loft Japan, The One Total Home Experience, TFG Group och Zalando.
Museer med butiker, inklusive Courtauld Institute of Art och Museum of Modern Arts publikationsavdelning, besökte också mässtrion i jakt på attraktiva produktsortiment.
Hållbarhet som ledstjärna
Hållbarhet var ett centralt tema på alla tre ledande mässorna, vilket lyfte fram branschens ansvar för framtidssäkra koncept. Programmet Ethical Style, som firade sitt tioårsjubileum 2025, visade återigen den ökande betydelsen av hållbara produktlösningar.
Lübech Living är en del av Ambientes Ethical Style-program. Foto: Pia Finne
Medan 198 utställare belönades med etiketten Etisk stil under debutåret, har antalet nu vuxit till 354 på alla tre mässorna – ett tydligt bevis på den växande medvetenheten om resursmedvetna affärsmetoder.
Mässdatum 2026
Sammanslagningen av Ambiente, Christmasworld och Creativeworld har visat sig vara en framgång för både utställare och besökare. Därför kommer de tre flaggskeppsmässorna att fortsätta att äga rum tillsammans på Frankfurtmässan. Alla tre ledande mässor startar den första fredagen i februari. Ambiente/Christmasworld: 6-10. februari 2026
Creativeworld: 6:e-9:e. februari 2026
Aidas glas designat av Karim Rashid. Foto: Pia Finne
Nya aida Raw kannor. Foto: Pia Finne
Keramik från Val du Sol. Foto: Pia Finne
Det var många färger den här gången. här från Kare. Foto: Pia Finne
Från Elements Lighting. Foto: Pia Finne
Från Rosenthal. Foto: Pia Finne
Shoku är ett nytt varumärke hos F&H. Foto: Pia Finne
Nytt till jul från Sirius Company. Foto: Pia Finne
Från Stelton. Foto: Pia Finne
Från Val du Sol. Foto: Pia Finne
Från Vasicol. Foto: Pia Finne
Från Vista Alegra - Marcel Wanders Studio. Foto: Pia Finne