Massor av potential på den svenska marknaden
F&H Group Scandinavia har etablerat en ny showroom i Stockholm. Detta öppnar möjligheter för evenemang, kundbesök och produktdemonstrationer, och landschefen Fredrik Berg är glad. "Vi har försökt skapa en levande miljö som kan inspirera våra partners, och det fungerar", säger han och berättar samtidigt att han ser positivt på framtiden på den svenska marknaden.
F&H ser en stor potential för tillväxt på den svenska marknaden. Det bekräftas med investeringar i både lokaler och organisation i Sverige.
Det nya showrummet ligger på Kungsholmen i centrala Stockholm, och här har man samlat en yta på över 800 m².
"I showrummet har vi möjlighet att visa de flesta av de märken som företaget har i sin portfölj, under ett och samma tak", berättar Fredrik Berg, som är landschef för F&H Group of Scandinavia AB.
Han berättar vidare att man etablerade det nya svenska showrummet i slutet av sommaren 2022.
"Vi hade tidigare två showrum i Stockholm med olika delar av produktportföljen i varje showrum, men det var inte optimalt. I vårt nya showrum har vi bland annat byggt ett stort kök, vilket ger oss möjlighet att demonstrera våra produkter, spela in demofilmer och framför allt laga mat i samband med evenemang. Vi har även, direkt intill showrummet, inrättat ett modernt kontor med plats för medarbetare i Sverige", säger Fredrik Berg.
Men det nya showrummet, som bara ligger åtta minuters promenad från Arlanda Express och centralstationen, har gjort det mycket enklare för F&H:s partners runt om i landet och särskilt från Stockholm att nå showrummet.
"Showrummet är utformat så att vi kan hålla större evenemang, produktoptagningar och inte minst produktpresentationer för samarbetspartners", konstaterar Fredrik Berg, som också berättar att man är mycket nöjda med inredningen av showrummet, som har utvecklats i samarbete med arkitektfirman Studio Stockholm och F&H:s eget designteam.
"Layout och design har visat sig fungera bra i praktiken, nu när vi har haft tid att genomföra produktpresentationer och försäljning till partners, men även vid filminspelningar tillsammans med Tareq Taylor och press-events för en ny linje i vårt Gense-varumärke med över 40 gäster. Och eftersom vi har en relativt stor yta att presentera våra produkter på, och framför allt generöst med ljus, kommer produkterna från de drygt 40 varumärken vi har presenterat till sin rätt. Vi har försökt skapa en levande miljö som kan inspirera våra partners, och vi visar hur våra produkter kan exponeras och demonstreras i deras försäljningsställen".
F&H på den svenska marknaden
F&H Group har varit representerat på den svenska marknaden on and off sedan 90-talet, men för cirka 20 år sedan tog man steget fullt ut när man köpte ett svenskt företag. Det lade grunden för F&H Groups svenska dotterbolag, och sedan dess har portföljen av varumärken vuxit stadigt. "Idag säljer vi cirka 45 av företagets mer än 60 olika varumärken på den svenska marknaden", berättar Fredrik Berg.
Hur går det på den svenska marknaden och vad förväntar ni er framåt?
"För närvarande ser vi att den svenska marknaden upplever en något mer måttlig konsumtion inom vissa av de produktkategorier vi verkar inom. Som tur är har vi en stor produktportfölj att arbeta med och partners inom många olika försäljningskanaler. Det betyder att vi i ett mer utmanande affärsklimat kan kompensera för nedgången för vissa varumärken med tillväxt för andra".
Generellt sett är Fredrik Berg positiv till den svenska marknaden, och han ser en stor potential för fortsatt tillväxt i samarbete med företagets svenska partners.
"Med den breda produktportföljen vi representerar ser vi att vi kan erbjuda en stor del av de produkter och produktkategorier som våra partners efterfrågar. På så vis kan vi fortsätta vara en relevant partner för befintliga och nya kunder och uppnå gemensam tillväxt i Sverige", avslutar Fredrik Berg.