11.03.2019  |  Business  |  Ledning & drift

Med samarbete mot en lönsam detaljhandel

20-årsjubilerande Happynest värnar om de mindre butikerna.

Inredningsagenturen Happynest firade 20 år under 2018. Bolaget grundades 1998 av Johan Sjöstedt i Kumla och 2010 tog verksamheten fart på allvar. Numera har Happynest 600 kunder i Sverige samt en portfölj bestående av tolv varumärken och inte mindre än 20 000 produkter, vilka tas om hand av en rikstäckande säljarkår samt en kundtjänst, specialiserad inom både service och försäljning. 2017 flyttade Happynests huvudkontor till nya lokaler i Örebro, där man även har showroom samt ett eget centrallager. Samma år öppnades dessutom ett lokalt kontor i Stockholm. ”Det har varit en spännande resa, med flera utmaningar och framgångar på vägen”, säger Johan själv om företagets utveckling.

Skräddarsydda helhetslösningar

För att behålla en levande detaljhandel måste vi som leverantörer gå in och anpassa oss efter våra kunder och deras behov.

Johan Sjöstedt, grundare och ägare av Happynest

Happynest arbetar efter de tre värdeorden frihet, enkelhet och lönsamhet. Verksamhetens motto är att skapa en lönsam detaljhandel tillsammans med sina kunder, eller samarbetspartners som Johan föredrar att kalla dem, samt att skapa frihet för människan i sin vardag. Detta görs genom skräddarsydda helhetslösningar som anpassas med omtanke efter varje individuell kund. Bland annat kan man få hjälp med saker som produkturval, marknadsföring och displaymaterial. Men även med att skapa shop in shops och andra aktiviteter, eller att ta fram egna märkesvaror, för att bara nämna några exempel.

”Dagens detaljhandelslandskap blir allt tuffare. För att trots det behålla en levande detaljhandel måste vi som leverantörer gå in och anpassa oss efter våra kunder och deras behov. Happynests USP är att vi kan erbjuda strategi och verktyg för alla typer av butiker”, fortsätter Johan.

Värnar om de mindre butikerna

Idag består Happynests kunder av allt från små individuella butiker till marknadsledande kedjor och rena onlineaktörer, inom genrerna inredning, glas och porslin, möbler, belysning, badrum samt kaffe och te.

”Det är visserligen hos kedjorna och inom online som tillväxten sker i branschen, men de mindre, självständiga butikerna är viktiga både för handeln som helhet och för vår utveckling på leverantörssidan. Ägarna till dessa butiker är generellt sett människor som lever och andas inredning, vilket gör att de har en unik blandning i sitt sortiment. De är ofta early adopters och blir därmed först med att ta in nya produkter och trender, som därefter kan slussas in i övriga handeln”, säger Johan.

För att stötta mindre butiker som kanske inte kan köpa in den typ av volym som leverantörerna kräver, erbjuder Happynest möjlighet att beställa ett urval av varor i lägre kvantiteter från olika varumärken ur företagets portfolio, vilka levereras direkt från lagret i Örebro.

Digitaliseringens utmaningar och möjligheter

Onlinehandel är en stor och viktig del av Happynests verksamhet, där målet är att vara den bästa leverantören inom detta segment. Johan var tidig på bollen och hade med onlineverksamhet på sin agenda redan för tio år sedan. Bland annat erbjuder man den så kallade Dropship-tjänsten, vilket innebär att varorna skickas raka vägen från Happynests depå till slutkunden. På så sätt minskar butikens risk och hantering. Dessutom slipper man ha ett eget lager.

”Omställningen till online är både en utmaning och en möjlighet för branschen. Omnikanal blir allt viktigare och det gäller att hänga med i utvecklingen om man inte vill försvinna. På Happynest vill vi hjälpa den traditionella handeln med sin digitalisering. Vi kan det digitala tänket och har kunskap som passar för både mindre och större aktörer”, säger Johan. Själv ser han inte att e-handeln behöver betyda slutet för den fysiska handeln, eller att man som detaljist måste välja det ena eller det andra. Till exempel kan en liten lokal butik vinna på att även starta upp en onlinebutik, och informera sina kunder om att man nu i tillägg till produkterna i den fysiska butiken också har ett betydligt större utbud tillgängligt online, som dessutom är mer skräddarsytt till den regionala marknaden än vad de stora kedjornas sortiment är. ”På det viset kan du bli kung online på din hemmamarknad. Och vi kan hjälpa till med det praktiska kring e-butiken”, fortsätter Johan.

Ett tydligt och genomtänkt koncept

Happynests portfolio består som sagt av tolv varumärken, varav flera är ledande på den europeiska marknaden. Vissa av dem har varit med sedan starten 1998. I tillägg till detta tar man även fram egna produkter under varumärkesnamnet Collection by Happynest. ”Vi vill vara en komplett leverantör inom inredning. Vår varumärkesmix är anpassad för Skandinavien och täcker i princip ’alla rum och platser där du vistas’. När vi ser att något saknas, eller får sådan feedback från våra kunder, försöker vi ta fram den produkten själva”, säger Johan.

Happynest drivs av sin egen utveckling framåt och har vuxit starkt, framförallt under de senaste åren. Nu vill man fortsätta att utvecklas tillsammans med sina kunder, vilket gör att varje idé granskas ingående innan man tar den vidare.

”Inför varje beslut vi fattar går vi tillbaka till våra tre värdeord, frihet, enkelhet och lönsamhet, för att se om beslutet gynnar dessa. Med 20 års erfarenhet i ryggen har vi testat och kasserat ett stort antal förslag som inte har fungerat. Detta har gett oss ett tydligt och genomtänkt koncept samt genuin expertis. Dessutom har vi en stark kombination av olika typer av spetskompetens på kontoret. Det är samarbetet mellan kunderna och vårt team som gör att alla parter kan växa med ekonomiskt utbyte”, säger Johan avslutningsvis.

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.