Möbelmässan Göteborg: Hög affärsaktivitet trots lågkonjunktur

Trots den svåra ekonomiska situationen var det full fart på Möbelmässan Göteborg. Årets mässa, som den här gången utökades till tre dagar, hade betydligt fler besökare, fler utställare och en större utställningsyta än förra året. Och det var god affär på mässan.

Foto: Greppi Webb

"Intresset var enormt. Vi har sålt riktigt bra," säger Johan Englesson från möbelföretaget Englesson, som ställde ut för första gången i Göteborg.

Göteborg Furniture Fair, som är en ren inköpsmässa, arrangerades i år för andra gången av det svenska mässcentret i samarbete med MIBO, möbel- och inredningsbranschens förening. Efter tre intensiva mässdagar, 12-14 september, kan mässan rapportera om en tydlig ökning.

Årets mässa lockade 1 792 handelsbesökare, en ökning med 46 procent jämfört med förra året! 68 utställare var på plats, en mer än förra året, och många hade investerat i större montrar. Den totala utställningsytan ökade också. Både utställare och besökare kom i betydande grad från Norge, Danmark och Finland, vilket stärker mässans position som en nordisk mötesplats.

Jacob Ryder är affärschef för Möbelmässan Göteborg: "Vi är mycket nöjda med det positiva resultatet, som på ingen måde var givet. Vi vet naturligtvis att den försämrade ekonomin påverkar konsumenternas diskretionära handel, som möbelindustrin är en del av, särskilt hårt."

Helt nytt i år var seminarieinitiativet från en öppen scen på utställningsgolvet. "Bland annat drog inredningsarkitekt och författare Frida Ramstedt fullt hus med en föreläsning om möbelkunskap och inredning. Det blev mycket uppskattat, och vi kommer att utveckla scenprogrammet till nästa år," säger Jacob.

Mässan speglade aktuella trender, både moderna och klassiska, med fokus på platta och stoppade möbler för hemmiljön, belysning och inredningsdetaljer.

"Vi upplevde att utställarna hela tiden var mycket nöjda; flera har redan bokat platser för nästa år," berättar Jacob Ryder. "Dessutom har vi fått ett antal nya utställare bland besökarna på årets mässa, entreprenörer som tidigare har deltagit i andra mässor. Det är lite ovanligt och ett tecken på att möbelmässan fortsätter att växa - mycket positivt, naturligtvis!"

-PF

Relaterat innehåll

03.12.2024Stockholmsmässan

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

01.11.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Effektiv GPS-tracker från PowUnity hjälper stulen cykel tillbaka till ägaren

31.10.2024Droppery

Sponsrad

Rivièra Maison samarbetar med Droppery för att erbjuda sömlös dropshipping

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023