När vi är medskapare behåller vi produkterna längre
Danska människor vill vara med i designprocessen när de väljer bilar, hus, möbler - faktiskt det mesta. Det kan visa sig vara hållbart, säger en expert på konsumentbeteende som förutspår att medskapande kommer att ha en ännu större framtid.
"I dag kan man få en soffa att se ut precis som man vill ha den. Man öppnar ett dataprogram i butiken och kan, med hjälp av personalen, leka med olika design på skärmen, och man kan kombinera modulerna efter behov och storlek. På så sätt kan man få en helt unik soffa som man själv har varit med och bestämt hur den ska se ut."
Så berättar H.C. Andersen om ett nytt designprogram för soffor som har blivit populärt hos möbelkedjan My Home Möbler, där han är VD.
Försäljningen av specialdesign har ökat med 70 procent de senaste tre åren.
"En gång var det bara några få möbelkedjor som erbjöd medverkan i designprocessen, men tider och teknik har gjort att den individuella lösningen har blivit mycket mer utbredd och efterfrågas mer. Det kan jämföras med hur man tidigare var tvungen att ha en arkitekt för att rita huset om man hade speciella önskemål, medan typ-husföretagen nu också erbjuder stor inflytande och medskapande," säger H.C. Andersen.
3D-utskrift och identitet
Det är en trend som Ole Storm Jørgensen, universitetslektor i konsumentbeteende och detaljhandel vid Dansk Detailhandel på Erhvervsakademi Dania, kan känna igen sig i.
Man började forska om konsumentmedverkan 1962, och på 1980-talet kallades det 'elitanvändare'.
Det utvecklades till 'kreativa konsumenter' och 'samskapande'-vågen på 2000-talet, och det har bara vuxit sedan dess.
"I dag sätter vi ihop många produkter från standardkomponenter, utan att vi egentligen tänker på det. Vi köper ju inte en ny bil utan att välja och välja bort från en lång lista med element, och på det sättet får vi något som är helt vårt eget," säger Ole Storm Jørgensen och understryker att medskapandet kan bidra till ett mer hållbart konsumtionsbeteende:
"Något händer med oss när vi har en idé och får en produkt anpassad efter den idén. Vi känner att det är helt vårt eget, och det kommer med en identitetsskapande berättelse som kan vara hållbar, eftersom det helt enkelt är svårare att göra sig av med något som också har detta känslomässiga värde med sig."
I framtiden är det inte osannolikt att konsumenterna kommer att kunna styra hela designprocessen själva på en skärm, och enligt Ole Storm Jørgensen är det den ultimata konsumentupplevelsen.
"I takt med att 3D-trycktekniken utvecklas är det mycket troligt att vi kommer till en plats där vi lägger in alla våra önskemål och bara skriver ut vår drömsoffa - det måste vara den ultimata medskapelsen."
-HCL