När vi är medskapare behåller vi produkterna längre

Danska människor vill vara med i designprocessen när de väljer bilar, hus, möbler - faktiskt det mesta. Det kan visa sig vara hållbart, säger en expert på konsumentbeteende som förutspår att medskapande kommer att ha en ännu större framtid.

"I takt med att 3D-trycktekniken utvecklas är det mycket troligt att vi kommer till en plats där vi lägger in alla våra önskemål och bara skriver ut vår drömsoffa," säger Ole Storm Jørgensen.. Foto: 123rf.com.

"I dag kan man få en soffa att se ut precis som man vill ha den. Man öppnar ett dataprogram i butiken och kan, med hjälp av personalen, leka med olika design på skärmen, och man kan kombinera modulerna efter behov och storlek. På så sätt kan man få en helt unik soffa som man själv har varit med och bestämt hur den ska se ut."

Så berättar H.C. Andersen om ett nytt designprogram för soffor som har blivit populärt hos möbelkedjan My Home Möbler, där han är VD.

Försäljningen av specialdesign har ökat med 70 procent de senaste tre åren.

"En gång var det bara några få möbelkedjor som erbjöd medverkan i designprocessen, men tider och teknik har gjort att den individuella lösningen har blivit mycket mer utbredd och efterfrågas mer. Det kan jämföras med hur man tidigare var tvungen att ha en arkitekt för att rita huset om man hade speciella önskemål, medan typ-husföretagen nu också erbjuder stor inflytande och medskapande," säger H.C. Andersen.

3D-utskrift och identitet

Det är en trend som Ole Storm Jørgensen, universitetslektor i konsumentbeteende och detaljhandel vid Dansk Detailhandel på Erhvervsakademi Dania, kan känna igen sig i.

Man började forska om konsumentmedverkan 1962, och på 1980-talet kallades det 'elitanvändare'.

Det utvecklades till 'kreativa konsumenter' och 'samskapande'-vågen på 2000-talet, och det har bara vuxit sedan dess.

"I dag sätter vi ihop många produkter från standardkomponenter, utan att vi egentligen tänker på det. Vi köper ju inte en ny bil utan att välja och välja bort från en lång lista med element, och på det sättet får vi något som är helt vårt eget," säger Ole Storm Jørgensen och understryker att medskapandet kan bidra till ett mer hållbart konsumtionsbeteende:

"Något händer med oss när vi har en idé och får en produkt anpassad efter den idén. Vi känner att det är helt vårt eget, och det kommer med en identitetsskapande berättelse som kan vara hållbar, eftersom det helt enkelt är svårare att göra sig av med något som också har detta känslomässiga värde med sig."

I framtiden är det inte osannolikt att konsumenterna kommer att kunna styra hela designprocessen själva på en skärm, och enligt Ole Storm Jørgensen är det den ultimata konsumentupplevelsen.

"I takt med att 3D-trycktekniken utvecklas är det mycket troligt att vi kommer till en plats där vi lägger in alla våra önskemål och bara skriver ut vår drömsoffa - det måste vara den ultimata medskapelsen."

-HCL

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023