När vi är medskapare behåller vi produkterna längre

Danska människor vill vara med i designprocessen när de väljer bilar, hus, möbler - faktiskt det mesta. Det kan visa sig vara hållbart, säger en expert på konsumentbeteende som förutspår att medskapande kommer att ha en ännu större framtid.

"I takt med att 3D-trycktekniken utvecklas är det mycket troligt att vi kommer till en plats där vi lägger in alla våra önskemål och bara skriver ut vår drömsoffa," säger Ole Storm Jørgensen.. Foto: 123rf.com.

"I dag kan man få en soffa att se ut precis som man vill ha den. Man öppnar ett dataprogram i butiken och kan, med hjälp av personalen, leka med olika design på skärmen, och man kan kombinera modulerna efter behov och storlek. På så sätt kan man få en helt unik soffa som man själv har varit med och bestämt hur den ska se ut."

Så berättar H.C. Andersen om ett nytt designprogram för soffor som har blivit populärt hos möbelkedjan My Home Möbler, där han är VD.

Försäljningen av specialdesign har ökat med 70 procent de senaste tre åren.

"En gång var det bara några få möbelkedjor som erbjöd medverkan i designprocessen, men tider och teknik har gjort att den individuella lösningen har blivit mycket mer utbredd och efterfrågas mer. Det kan jämföras med hur man tidigare var tvungen att ha en arkitekt för att rita huset om man hade speciella önskemål, medan typ-husföretagen nu också erbjuder stor inflytande och medskapande," säger H.C. Andersen.

3D-utskrift och identitet

Det är en trend som Ole Storm Jørgensen, universitetslektor i konsumentbeteende och detaljhandel vid Dansk Detailhandel på Erhvervsakademi Dania, kan känna igen sig i.

Man började forska om konsumentmedverkan 1962, och på 1980-talet kallades det 'elitanvändare'.

Det utvecklades till 'kreativa konsumenter' och 'samskapande'-vågen på 2000-talet, och det har bara vuxit sedan dess.

"I dag sätter vi ihop många produkter från standardkomponenter, utan att vi egentligen tänker på det. Vi köper ju inte en ny bil utan att välja och välja bort från en lång lista med element, och på det sättet får vi något som är helt vårt eget," säger Ole Storm Jørgensen och understryker att medskapandet kan bidra till ett mer hållbart konsumtionsbeteende:

"Något händer med oss när vi har en idé och får en produkt anpassad efter den idén. Vi känner att det är helt vårt eget, och det kommer med en identitetsskapande berättelse som kan vara hållbar, eftersom det helt enkelt är svårare att göra sig av med något som också har detta känslomässiga värde med sig."

I framtiden är det inte osannolikt att konsumenterna kommer att kunna styra hela designprocessen själva på en skärm, och enligt Ole Storm Jørgensen är det den ultimata konsumentupplevelsen.

"I takt med att 3D-trycktekniken utvecklas är det mycket troligt att vi kommer till en plats där vi lägger in alla våra önskemål och bara skriver ut vår drömsoffa - det måste vara den ultimata medskapelsen."

-HCL

Relaterat innehåll

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023