Nordisk design med en stor internationell potential
I den danska versionen av Draknästet, Løvens Hule (engelska Dragon´s Den), fick fler än 600 000 danskar se när grundaren av minifabrikken Winnie Løkkegaard Kristensen fick affärsmannen Jacob Risgaard att investera i hennes kreativa designidéer. minifabrikken är nu en del av bySommer, där produkterna passar perfekt in i den existerande kollektion.
I Løvens Hule (Draknästet) får entrepenörer från hela Danmark presentera sin affärsidé och söka en investering från ”lejonen”. För 20 procent av sin designverksamhet fick grundaren Winnie Løkkegaard Kristensen från Ribe 200 000 dkk, och kan nu på allvar börja förverkliga sin uppskalning av verksamheten.
Det är Jacob Risgaards affärspartner i bySommer Jesper Sommer som kommer vara direkt involverad i satsningen. bySommer har mångårig erfarenhet av försäljning till butiker och kedjor, både i Danmark och utomlands, och det kommer minifabrikken dra nytta av i det stora arbete som krävs för att få entrepenörsdrömmarna till att bli ett skalbart tillväxtföretag.
”minifabrikkens design och upplägg passar oss bra.Produkterna säljs i samma typ av butiker som vi redan handlar med och därmed är det till nytta för både oss och våra kunder. Varorna levereras i samma kartong som våra andra produkter, och allt kommer på samma faktura”, berättar Jesper Sommer.
Faktum är att Jesper under en tid har velat hitta en serie produkter i trä, så när minifabrikken dök upp blev han exalterad.
”Trä ligger mig varmt om hjärtat. Samtidigt har minifabrikken den profil som vi söker, en nordisk design med en stor internationell potential”.
Produkterna tillverkas primärt i Ribe där man nu har investerat i flera maskiner så att hela 80 procent av produktionen kan produceras i Danmark. De fina träprodukterna är gjorda av FSC-certifierad träfaner med en kärna av återvunnen MDF, och förpackningen är i FSC-certifierad kartong.
Framöver kommer Winnie Løkkegaard Kristensen ha titeln creative founder, och hon kommer fokusera på design och produktion, medan bySommer tar hand om försäljning och distribution. ”Men vi har själklart löpande kontakt. Vi lyssnar på vad marknaden säger och förmedlar spännande förfrågningar och idéer till Winnie”, säger Jesper.
”bySommer arbetar uteslutande med hem- och livsstilprodukter, och de är experter på att hantera och professionalisera utrullningen av produkter till detaljhandeln i Danmark och utomlands. Därför ser jag att minifabrikken går en ljus framtid till mötes, eftersom produkterna passar in i några mycket aktuella trender inom hem- och företagsinredning. Utöver det så har Winnie Løkkegaard Kristensen så många andra produkter på ritbordet att det nästa bara kan bli succé”, säger Jacob Risgaard.
Laserskurna produkter i trä
Idén till minifabrikken uppstod när Winnie Løkkegaard Kristensen 2016 skulle renovera sitt hus. För att bryta av de moderna ramarna och tillföra något organiskt till huset skar Winnie själv ut de första prototyperna, till det som sedan har blivit ett brett utbud av laserskurna träprodukter för privat- och företagsbruk.
Det är framför allt minifabrikkens design till att dekorera kaffeytor som har fått störst uppmärksamhet, men utöver det producerar företaget även världskartor i trä, väggklockor, träbokstäver, piktogram m.m. Det finns även ett stort utbud produkter att inreda barnrummet med. Produkterna designas och produceras på minifabrikkens laserskärare i Ribe och består av en kärna av MDF med ek- eller valnötsfaner på utsidan. En design som snabbt flyttat in i en mängd danska hem och företag.
”Jag har tidigare jobbat som heminredare och kunde snabbt se att jag kommit på något speciellt när jag fick hem de första proverna. Lite för skojs skull la jag upp dem på Instagram och intresset var stort direkt. Efter det satte jag upp en egen produktion som blev startskottet för det stora utbud av produkter som vi säljer idag. Med investeringen från Jacob Risgaard och samarbetet med bySommer kan vi på allvar nå ut till hela detaljhandeln och öka våra insatser gentemot näringslivet, säger Winnie Løkkegaard Kristensen, som även driver en egen fysisk butik med produkterna i danska Ribe.
I Sverige kommer bySommers agent Camilla Runberg att presentera minifabrikken för den svenska marknaden.
”minifabrikken är ett varumärke som kommer passa den svenska marknaden med sin stilrena design och sin enkelhet. Jag tror personligen att minifabrikken kommer att göra succé på den svenska marknaden då just träprodukter har blivit en trend igen. Produkterna passar allt från restauranger, caféer, hotell och till det privata hemmet. Vi följer även vad marknaden säger och deras önskemål vilket gör att minifabrikken är ett väldigt roligt märke att representera då möjligheterna är oändliga.
Med ännu ett varumärke under bySommer kan nu våra kunder enkelt välja från ett större sortiment. Alla produkter skickas nämligen från samma lager, i samma kartong och kommer på en och samma faktura, säger Camilla.