Nu ska Interstil satsa utomlands

Den första september fyllde grossistföretaget Interstil tio år. Designbase träffade vd:n och grundaren Henrik Ågren för att prata om företagets första tio år i Sverige och de kommande tio när det ska växa utomlands.

Henrik Ågren i Interstils monter på Formex i augusti..

Grattis till tioårsjubileet! Hur ska ni fira?
– Vi kommer att ordna någon form av jubileumsfest för personalen men något datum är inte satt ännu. Företaget startade första september 2007 så jubileet har precis börjat. Under hösten ska vi också ha ett öppet hus med en kampanj för våra kunder.

Hur startade ni?
– Bakgrunden är att jag och några kolleger, bland andra Joakim Blomstrand, hade arbetat på ett annat grossistföretag sedan början av nittiotalet. Vi hade lärt känna många människor utomlands och bland annat haft ett samarbete med Interstil i Norge. Snart fick vi propåer om att starta i Sverige, men under flera år tackade vi nej. Sedan blev det en omstrukturering på företaget där vi arbetade och då tog vi kontakt mer norska Interstil och körde igång. Fördelen var att vi kunde börja med en del av deras produkter och komplettera med egna. Hösten 2007 hittade vi lokaler i Eslöv som vi först hyrde och sedan köpte. Idag arbetar vi från samma lokaler med kontor och  2 600 kvadratmeter utställningsyta. Sedan har vi ett tredjepartslogistiklager i Osby på 25 000 kvadratmeter som drivs av LGT. På kontor och showroom är vi 18 anställda.

Hur har utvecklingen sett ut?
– Eftersom flera delägare hade inredningsbakgrund inriktade vi oss på inredning till möbelfackhandeln. Företaget växte snabbt, de första sex åren ökade omsättningen till 100 miljoner. Från den nivån är det inte lätt att växa på den svenska marknaden med de kunder vi har. Nästa steg blir att växa mer på export. Vi har kunder i Europa som vi ska fokusera mer på. Många av våra konkurrenter jobbar mot utländska marknader, men vi sa från början att vi ska bli duktiga i Sverige innan vi vänder oss utomlands.

Internethandeln tar mycket av en viss handel, men mer av produkter som är lite dyrare. För allt under 200 kronor finns det ingen ekonomi i att driva handel på webben eftersom de inte är emballerade för att skickas på posten.

Henrik Ågren

Hur arbetar ni med sortimentet?
– De senaste tre åren har vi börjat bygga upp fler varumärken som vi tycker är viktiga när man inte bara ser till produkten utan till helheten av produkt och förpackning. Global Glow är belysning, New Old Home och I.T.S Deco är lifestyle, SPA är spaprodukter och JIMSCH är ett varumärke som vi bygger tillsammans med tv-profilen Jimmy Schönning. Vi jobbar mycket med att få igång de olika koncepten.

Hur ser ni på den svenska marknaden?
– Den förändras en hel del. Internethandeln tar mycket av en viss handel, men mer av produkter som är lite dyrare. För allt under 200 kronor finns det ingen ekonomi i att driva handel på webben eftersom de inte är emballerade för att skickas på posten. Då ska varje produkt först emballeras.  Vi är inte så hårt drabbade, men det kommer naturligtvis att bli förändringar. Sverige ligger långt efter länder som USA när det gäller logistik. Vi ser också att sociala medier kommer att bli allt viktigare för oss, till exempel att arbeta med influencers istället för annonsering. Där kommer det att hända mycket under de kommande åren.

Nu har Interstil fyllt tio. Berätta om företaget om tio år.
– I Sverige vill vi bejaka den omsättning vi har idag, men vi har ingen målsättning att växa så mycket mer. Nu kommer vi att satsa på den utländska marknaden för att få upp volymerna på våra produkter. Det kommer ju också att gynna våra svenska kunder som konkurrerar med kedjorna, eftersom vi kommer att kunna få ner inköpspriserna. Om tio år kommer vi att ligga på någonstans omkring den dubbla omsättningen med ett fortfarande attraktivt sortiment. Möjligen något färre produkter och med säkrare lagerhållning som ger möjlighet att ta lite större risker när vi köper in. Det kan bli en större tillväxt, men det är bättre att ha en målsättning som är human. Vi ska vara ett väl fungerande företag där personalen trivs både med produkterna och med varandra.

Finns det egna butiker i framtidsplanerna?
– Nej. Vi har i och för sig en outlet där vi säljer ut prover och reklamationer ett par gånger per år,  men jag tror att man antingen är grossist eller detaljist. Att försöka vara båda är nog inte alldeles enkelt.

Relaterat innehåll

21.01.2025Designbase.se

The Inspired Home Show förändrar dagarna

21.01.2025Designbase.se

Från racing till direktör för Stelton

20.01.2025Designbase.se

Dags att anmäla sig till Future On Stage

17.01.2025Designbase.se

Årets barer på Stockholm Furniture Fair 2025

16.01.2025Designbase.se

Heimtextil Trender 25/26: Från tradition till innovation

16.01.2025Designbase.se

Formex Trendguide SS25: Hantverk, elegans och lekfullhet i fokus

16.01.2025Designbase.se

Magi för Maison

14.01.2025Designbase.se

Heimtextil har startat

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Mässa
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerande design- och inredningsmässa

Datum

02.02.2025

Tid

10:00

Plats

Herning

Formex
Mässa
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Datum

04.02.2025

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex ApS
Mässa
Ambiente – Livsstilsrörelsen

Det är aldrig sig likt, det kommer alltid något nytt. Den ledande internationella konsumentvarumässan är en fantastisk upplevelse! Få en överblick över den globala marknaden på Ambiente genom att observera den dynamiska interaktionen mellan produkter och design, höjdpunkter och evenemang.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Christmasworld – En för alla årstider

Som den ledande internationella mässan för säsongs- och festdekorationer öppnar Christmasworld upp för effektiva designalternativ för att överraska kunderna. För nya synergier som ger mervärde.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Creativeworld News

Håll dig uppdaterad och missa inga nyheter. Vårt nyhetsbrev ger dig den senaste informationen och praktiska tips inför ditt besök på mässan.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023