Ny designvecka lanseras i höst
Lagom till att coronarestriktionerna börjat lättas upp kommer ett glädjande besked om en ny mötesplats för den svenska designbranschen. I september har den nya mässveckan Stockholm Creative Edition premiär.
I höst får Stockholms mässkalender ett högintressant tillskott med premiären för designveckan Stockholm Creative Edition, 23–29 september. Bakom arrangemanget står designbyrån Atmosfär by Attar som förutom en mängd uppdrag för upplevelseindustrin också står bakom framåtblickande projekt i samarbete med Stockholm Furniture & Light Fair, som Stockholm Design & Architecture och Stockholm Design Talks.
Den nya designveckan ägnas helt åt svensk design, men inte enbart åt möbel och inredningsdesign. Tanken är att kreativa företag i olika branscher ska kunna hitta nya sätt att visa upp sig tillsammans med upplevelsen i centrum. Bland annat kommer flera restauranger att vara kopplade till evenemanget som medarrangörer av Stockholm Food Tour som ska kombinera gastronomi och formgivning på hög nivå i några av Stockholms finaste restaurangmiljöer.
”Det är ett nätverksbaserat sätt att arbeta på, med utvalda progressiva aktörer i varje bransch, alla med samma höga ambitionsnivå och målbild att etablera ett koncept som växer sig starkare under kommande år”, säger initiativtagarna Ulrika och Philippe Attar på Atmosfär by Attar.
Ingen konkurrent till Formex
Att döma av de hittills klara deltagarna från inredningsbranschen blir den nya designveckan ingen direkt konkurrent till Formex. Utställare som Articles, Asplund, Bolon, Fogia, Gemla, Klong, Massproductions, Pholc med flera borgar för att Stockholm Creative Edition snarare blir en liten men högoktanig höstpendang till Stockholms möbelmässa i februari. Men till skillnad från möbelmässan kommer Stockholm Creative Edition att vända sig till såväl branschfolk som den designintresserade allmänheten och fokusera på upplevelser, kontaktskapande och inspiration snarare än inköp.
”Vi vill bjuda in till en ny mötesplats där kunskap, stolthet och inspiration kring designbranschen kan delas. Arkitekter, formgivare, studenter, inköpare eller designentusiaster, här har vi skapat ett evenemang som vi själva skulle vilja besöka”, konstaterar Ulrika och Philippe Attar.
Aktiviteterna kommer att vara utspridda på showrooms, designstudio och pop up-ytor runt om i staden. Men Stockholm Creative Edition kommer även att ha en egen hubb i centrala Stockholm kring vilket några aktörer kurerar unika utställningar, bland andra Beckmans College of Design. Förutom utställningar kommer flera designsamtal och andra inslag att finnas med i programmet.
Smittsäker mötesplats
Efter ett drygt år av inställda mässor och andra mötesplatser – och en viss mättnad på digitala möten – tror arrangörerna på ett stort intresse för att mötas kring svensk design i verkligheten. För att kunna bjuda in till en fysisk mötesplats på ett så säkert sätt som möjligt har fastighetsbolaget Vasakronan engagerats som partner i projektet. Tack vare det kommer flera av inslagen att hållas i nyrenoverade lokaler i det ombyggda område i centrala Stockholm som går under namnet Sergelstan.
”Vi tror att det finns en längtan efter mer sinnliga sätt att visa design som verkligen lyfter den svenska designen och sätter den i högsätet. Vi ser särskilt mycket fram emot att använda Stockholm som en fond till utställningarna och skapa detta sammanhang när staden öppnar upp och visar sin mest generösa och välkomnande sida”, kommenterar Ulrika och Philippe Attar.
Program och flera deltagare kommer att kommuniceras löpande på designveckans hemsida.
www.stockholmcreativeedition.com.