Ny guide: Få hjälp att skapa en bra ton på arbetsplatsen

Forskare från Statens Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) och Psykologiska Institutionen vid Syddansk Universitet har utarbetat en guide för hur arbetsplatsen kan fungera för att undvika negativa handlingar

Forskere fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) og Institut for Psykologi på Syddansk Universitet har udarbejdet en guide til, hvordan arbejdspladsen kan arbejde med at undgå negative handlinger. Foto: 123RF.com

Mobbning och sexuella trakasserier är tyvärr välkända på många arbetsplatser. Men det finns nu hjälp att få bukt med problemet.

Forskare från National Research Center for Working Environment (NFA) och Psykologiska institutionen vid Syddansk Universitet har tagit fram en guide för hur arbetsplatsen kan fungera för att undvika negativa handlingar.

"Det finns många studier som pekar på att förekomsten av negativa handlingar på arbetsplatsen är kopplat till bland annat hög sjukfrånvaro, lägre arbetsengagemang och viljan att byta jobb", säger seniorforskare på NFA Jesper Kristiansen, som är ledare för projektet "God Tone" ”.

Läs guiden 'God ton på arbetsplatsen' här.

Hur man skapar en policy mot negativa handlingar

Det har dokumenterats att arbetsmiljön spelar en viktig roll för att förebygga negativa handlingar. Det finns flera forskningsbaserade rekommendationer om hur man kan förebygga negativa handlingar på arbetsplatsen.

Men det finns få studier där rekommendationerna har testats och det är just den här övningen som forskarna med projektet "God Tone" har gett sig in på De har genomfört studier av insatserna på två medelstora företag med fokus på , bland annat arbetsplatskulturen och ökad medvetenhet om de negativa handlingarna.

En av punkterna i manualen handlar om hur man förbereder en policy mot negativa handlingar. Enligt Jesper Kristiansen är detta viktigt av flera anledningar:

”För det första kan det användas för att tydliggöra vilka typer av beteenden som inte accepteras på arbetsplatsen. För det andra kan den berätta för arbetsplatsens chefer och medarbetare vad de har för ansvar i förhållande till att behålla goda kollegor. Den kan också innehålla riktlinjer för hur allvarliga fall av negativa handlingar – till exempel mobbning – hanteras”, säger han.

Adresserar både ledning och medarbetare

Den primära målgruppen för vägledningen är arbetsplatsernas samverkansnämnd och arbetsmiljöorganisation, men den kan även användas av mindre företag, som vägledning för hur man får kontroll över tonen på arbetsplatsen.

”Samverkansutskottet är viktigt eftersom både anställda och ledande befattningshavare är representerade. Ledningen måste involveras eftersom den sätter riktningen för vilken typ av kultur man vill ha när det gäller ton och beteende på arbetsplatsen och vilket beteende som är oacceptabelt. Och medarbetarna ska självklart vara med och bidra till de förändringar som är nödvändiga. Annars blir de ofta ingenting”, säger Jesper Kristiansen.

Den sekundära målgruppen är arbetarskyddspersonal som kan få inspiration och verktyg för insatser för att förebygga negativa handlingar i samverkan med den arbetsplats de befinner sig på.

Guiden - den så kallade webbmanualen - för "God Tone"

Manualen innehåller fyra teman och en guide för ytterligare hjälp.

  • Tema 1: Vad är negativa handlingar? Få kunskap om vad negativa handlingar är och varför det är viktigt att förebygga dem.
  • Tema 2: Gör dig redo att arbeta med att förebygga negativa handlingar.
  • Tema 3: Kom igång med dina ansträngningar.
  • Tema 4: Vem gör vad? Roller och arbetsuppgifter för ledning, arbetstagarrepresentanter m.fl.
  • Guide: Mer kunskap och verktyg: Var hittar vi det?

Fakta:

  • I webbmanualen används 'negativa handlingar' för handlingar som upplevs som oönskade eller kränkande av de personer de riktas mot. Det kan vara förtal, underskattning av ens kompetens, olämpliga skämt, retas eller att bli utestängd från gemenskapen.
  • Det övergripande syftet med projektet 'God ton' var att skapa ökad kunskap om mekanismerna bakom negativa handlingar och att utveckla en satsning som företag kan använda för att förändra en arbetsplatskultur präglad av negativa handlingar till en kultur av god kollegialitet.
  • Insatsen genomfördes 2021-2022 på två medelstora företag inom industriområdet. Insatsen var anpassad och riktad efter företagens behov och hade bl.a. fokus på att skapa ökad medvetenhet om negativa (kränkande) handlingar och stärka handlingsförmågan.
  • Både kvantitativa frågeformulärsdata och kvalitativa data samlades in från intervjuer med ledningsrepresentanter, arbetstagargrupper och arbetstagarrepresentanter.
  • Erfarenheterna från projektet har införlivats i en manual, som beskriver hur man kan arbeta med sin arbetsplatskultur på en arbetsplats för att stärka goda kollegor. Vetenskapliga publikationer om projektets resultat utarbetas.
  • God Tone är ett samarbetsprojekt mellan NFA, SDU och TekSam, som stöds av Velliv Foreningen.

Denna artikel är en del av ett tema:

Tema: Optimera ditt företag

Detaljhandeln står inför unika utmaningar och möjligheter i en tid präglad av digital transformation och förändrade konsumentpreferenser. Det handlar om att ligga i framkant med de senaste trenderna och hålla ett öga på den utveckling som ständigt sker inom såväl affärsverksamhet som ledning. Eftersom verksamheten är optimerad och kundupplevelsen förbättras ökar försäljningen och resultatet.

Relaterat innehåll

04.10.2024Designbase.se

Innovativ och spännande design på årets Paris Design Week

03.10.2024Designbase.se

Ny chef för spoga+gafa

30.09.2024Designbase.se

Gör dig redo för Black Friday – även som B2Bs

30.09.2024Designbase.se

AI i ögonhöjd

27.09.2024Designbase.se

Ny guide: Få hjälp att skapa en bra ton på arbetsplatsen

26.09.2024Designbase.se

Förbered ditt företag för Googles uppdaterade sökmotor med AI

18.09.2024Önska

Sponsrad

Andra Önskaskolan 2024

05.09.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Segway introducerar ZT3 Pro D All-Terrain KickScooter

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023