Passion och en känsla för trä
Noyer är ett ungt danskt varumärke där kvalitet och bra hantverk betyder allt.
”Själen måste vara med”, säger Janus Larsen, som är mannen bakom det danska designföretaget Noyer, vilket allt sedan det såg dagens ljus för första gången 2013, lugnt och metodiskt har skapat sig ett namn förknippat med vacker design i trä och fantastiskt hantverk.
Janus är utbildad timmerman. Han har alltid ägnat sig åt möbelsnickeri, vilket långsamt utvecklade sig till att bli något mer än bara en hobby. Janus bestämde sig för att försöka försörja sig som egenföretagare, och vid sidan av sitt vanliga jobb började han designa och skapa skärbrädor i samarbete med Nikolaj Hviid, som är utbildad snickare.
”Det kändes lite galet när jag köpte den första halva kubikmetern valnötsträ”, säger Janus med ett leende. Han älskar träet och arbetet med materialet, men har nu också börjat inse allt som krävs utöver själva produkten för att driva ett företag: från paketeringen till marknadsföringen och försäljningen. Till och med valutakursernas inverkan på priserna skall man helst vara expert på.
De första skärbrädorna som Noyer tillverkade såldes utan vinst. De var helt enkelt för dyra att tillverka. ”Men även det lärde man sig något av”, säger Janus och idag har han och Nikolaj utvecklat en form och ett sätt att arbeta med materialet på, som gör det möjligt att även tjäna pengar.
Vi sitter runt ett fyra meter långt, utsökt vackert Noyer-bord. Det var det första som tillverkades och bordet blev en avgörande faktor för att dra till sig uppmärksamhet på mässorna. Janus och Nikolaj designade och tillverkade detta bord främst därför att de tyckte att det skulle vara vackert, inte med en eventuell försäljning i baktanke. ”Vi arbetar med hjärtat”, berättar Janus och även om det från en försäljningsmässig vinkel skulle ha varit klokare att börja med mindre och mera säljbara saker, blev bordet det första objektet som visades. Och just eftersom så var fallet väckte den en hel del uppmärksamhet.
Vi vill gärna bygga originella saker. Det är vår dröm och vi tror på det koncept som vi arbetar med.
Janus Larsen
Utveckling skall lekas fram
Att utvecklingen går lugnt och stilla står helt klart. ”Det är det som är fördelen med att sköta allting själv. Man är delaktig i alla stadier och så handlar det om att ha is i magen”.
En dag i veckan tillbringar Janus, Nikolaj och Janus bror Pelle, som är ansvarig för försäljning och marketing, med att leka på kontoret.
”Vi sysselsätter oss med allt från vaktelburar till konst. Vi lagar köttbullar och kanske tar fram en prototyp av ett soffbord. Det är vår fria konstnärliga dag och det är något som jag tycker att man måste unna sig, för det är under den tiden som de nya idéerna uppstår. För oss handlar det lika mycket om vägen dit som om själva målet”, berättar Janus. Sedan berättar han att det känns ”helt galet” att han nu har uppnått det som för bara tre år sedan var hans livsmål.
”Vi vill gärna bygga originella saker. Det är vår dröm och vi tror på det koncept som vi arbetar med, vilket är baserat på bra relationer och ett nära samarbete med underleverantörer och andra partners.”
Framtiden är en balansgång
Janus berättar att de för närvarande jobbar med runt 30 nya idéer: ”Men det är en balansgång. Produkterna skall tillverkas och säljas och vi är medvetna om den ekonomiska realitet och kalkyl som vi alltid har att hantera. Så för oss handlar det om att hålla fast i det vi gör. Vår utmaning är att göra tillverkningen så lönsam som möjligt och att optimera processerna för att göra det möjligt att även tjäna pengar på produkterna. Om det finns möjlighet att optimera tio procent på 1000 skärbrädor så betyder det mycket”, säger han.
Idag har Noyer nått till en punkt då man gärna vill ha försäljning i Danmark såväl som internationellt. ”Vi går inte in för en minutiös strategi och så länge som våra UPS-avtal är i ordning skickar vi gärna vart som helst i världen. Men samtidigt vill vi naturligtvis få in en fot på rätt ställen, och det är därför som Pelle har anställts av företaget”.
Vad de tre definitivt är riktigt duktiga på är kommunikation och att skapa relationer, och det är på basis av dessa relationer som Noyer redan från första dagen, då företaget huserade i en 20 kvadratmeters utkyld källarlokal, hade en välfungerande och snygg hemsida. Likaså är det mot bakgrund av detta som de nu har ett klart koncept kring allt från förpackning till foto och styling. Nu handlar det bara om att bygga på med fler produkter och om att fortsätta att etablera Noyer på den danska såväl som den internationella marknaden.
Det första stegen har tagits och i februari ställer Noyer ut på Stockholm Furniture Fair.