Sveriges nya möbelmässa, Möbelmässan i Göteborg, pågår just nu och fram till 22 september på Bananpiren i Göteborg. Premiären samlar 45 utställare på omkring 2 500 kvadratmeter monteryta.
Enligt arrangören Bra Mässor, som arbetat med evenemanget sedan i maj, hade deltagandet kunnat vara betydligt större om det funnits mer tid för förberedelser och marknadsföring. Många utställare anmälde sig för sent för att hinna få en plats. Inför nästa års mässa finns möjlighet att möta efterfrågan genom att utvidga mässytan med fler paviljonger.
Inriktningen är möbler och belysning för hemmiljö. På det sättet skiljer sig mässan från möbelmässan i Stockholm, som till stor del fokuserar på möbler, belysning och textil för offentlig miljö.
”Vi vill skapa en mötesplats för hemmamarknaden, för segmentet mellan designmöbler och Ikea”, säger Bra Mässors vd Björn Delin som är på plats i Göteborg.
Möbelmässan i Göteborg är en utveckling av branschorganisationen Mibos uppackningsmässa på Elmia i Jönköping. Med flytten till Göteborg förbättras kommunikationerna både till norra Sverige och till grannländerna Norge, Danmark och Finland. Nystarten innebär också ett större fokus på produktnyheter. Placeringen i början av hösten gör att många utställare har sina mässnyheter i lager, klara för leverans.
”Det behövs en mässa som kompletterar under hösten. Tolv månader mellan mässorna i februari i Stockholm är för lång tid och den här mässan ligger bra i säsong för höstförsäljningen”, säger George Makdessi, vd på New Line och ordförande i branschföreningen Mibo som är en av mässans partner.
En annan skillnad mot Stockholms möbelmässa är att utställarna har möjlighet att sälja direkt till besökarna under den sista dagen, då mässan är öppen för allmänheten. Flera utställare har involverat återförsäljare i montrarna för att hjälpa till med försäljning.
När det här skrivs finns ingen statistik över antalet besökare, men nära 700 fackbesökare hade anmält deltagande i förhand. Halvvägs in på första mässdagen är Björn Delin optimistisk.
”Med mässor brukar man säga att det första året är alla entusiastiska. Andra året märks mer skepsis, men om man lyckas tredje året så är man etablerad. Man måste ha en långsiktig plan.”
-ANB