Ro Collection expanderar i Norge
Tiden är rätt att påbörja vår expansionsresa i Norge i samarbete med Stamati Stenseth från Bo Bedre, säger Christian Thulstrup Lauesen, varumärkesdirektör på Ro Collection.
"Vi har varit i dialog under en lång tid, och nu har vi hittat rätt tidpunkt där både vi och Bo Bedre är redo att verkligen lansera Ro Collection på den norska detaljhandelsmarknaden. Med förvärvet av True North Design inkluderar Ro Collection nu också en stor möbelkollektion, vilket är nytt för Bo Bedre, och de ser fram emot att utforska detta område," säger Christian Thulstrup Laursen, varumärkesdirektör på Ro Collection.
Han fortsätter med att säga att Bo Bedre framöver kommer att ta hand om alla detaljhandelskunder, där byrån har sin särskilda styrka och kompetens, medan Ro Collection själva kommer att hantera kontraktmarknaden.
"Bo Bedre har funnits på marknaden i 25 år och har skapat många kommersiella framgångar under den tiden. Men Stamati, som står bakom Bo Bedre, har också en passion för god, genomarbetad design, och jag känner tydligt att det är en värderingsbaserad matchning mellan oss," konstaterar Christian.
När det gäller timing säger han att stjärnorna inte alltid står helt rätt, men nu är en bra tidpunkt för expansion.
"Som företag är Ro Collection på en plats där vi kan utöka produktionen utan att bli nedlagda. Samtidigt tittar Norge mycket mot Danmark när det gäller trender, särskilt i den övre delen av pris- och kvalitetsskalan, och Norge är traditionellt en bra marknad för exklusiva varumärken. Så även om valutakursen inte är till norrmännens fördel just nu tror jag inte att de extra 10 procenten i priset betyder så mycket för den målgrupp vi vänder oss till."
Styrkan i tillbehör
Bo Bedres styrka genom åren har varit tillbehör och detaljhandel. Så när det gäller Ro Collections tillbehörsserier är det plug and play, och distributionsstrategin kommer att styra 100 procent framåt. När det gäller möbler har Bo Bedres anställda besökt Ro Collection för att lära sig mer om denna nya kategori för dem.
"Men det är en bra känsla när du driver företag som vi gör att det blir personligt. Vi har pratat med flera agenter på den norska marknaden, men jag måste också känna att vi delar personliga värderingar. Det känner jag med Stamati, och jag ser fram emot ett personligt och långsiktigt partnerskap och ett gott samarbete," säger Christian.
Förutom att expandera i Norge är Tyskland också ett fokusområde för Ro Collection.
Men Christian säger att den tyska marknaden är hårt drabbad när det gäller ekonomi, särskilt inom detaljhandeln. "Så för många detaljhandlare är det inte rätt tid att ta in nya varumärken. Det finns varken pengar eller utrymme för att introducera dem. Det gör att vi främst satsar på Norge och Danmark för närvarande."
Han anser att man ofta underskattar vad det kräver att gå in på en ny marknad, och hans inställning är tydlig: att använda resurserna på ett eller två länder istället för att sprida resurserna tunt över många marknader.
Höga förväntningar på den norska marknaden
Christian Thulstrup Lauesen har ändå höga förväntningar på den norska marknaden. "Just nu investerar vi mycket för att komma igång. När man arbetar utanför EU finns det utmaningar i uppstarten, men jag tror att Ro Collection appellerar till den norska marknaden när det gäller estetik, kvalitet och komfort."
Han ser också på en selektiv distribution på den norska marknaden. Ro Collection passar inte överallt. Vi har en grundhistoria, och nu måste vi hitta samarbetspartners där den historien, och inte minst Ro Collections värderingar, förmedlas bäst," avslutar Christian Thulstrup Lauesen.