Royal Copenhagen utser Jasper Toron Nielsen till ny Kreativ Direktör
Från lyxmodebranschen till designbranschen.
Royal Copenhagen har fått en ny kreativ direktör från och med den 1 september. Den nya mannen på posten är Jasper Toron Nielsen, som efter två decennier i lyxmodebranschen utomlands återvänder till Danmark. Här kommer han att ansvara för Royal Copenhagens kreativa vision och riktning.
Jasper Toron Nielsen tillträdde sin befattning hos Royal Copenhagen den 1 september 2023. Med omfattande erfarenhet från modebranschen har Jasper Toron Nielsen haft flera ledande designroller inom herrmode hos erkända internationella lyxmärken som Burberry, Givenchy, Brioni och Tom Ford. De senaste två åren har Jasper arbetat som frilansande designer med bas i London.
"Vi är mycket glada över att välkomna Jasper till att leda Royal Copenhagens kreativa riktning. Royal Copenhagen, grundat år 1775, är känt för sin tidlösa design och enastående kvalitet, skapad med de högsta standarderna och respekt för hantverk och historia. Jaspers kreativa vision och expertis kommer utan tvekan att föra Royal Copenhagen in i ett nytt och spännande kapitel, som leder mot företagets 250-årsjubileum år 2025 och därefter," säger Jacob Siboni, VP för Royal Copenhagen.
I fotspåren av tidigare kreativa ledare kommer Jasper Toron Nielsen forma den konstnärliga riktningen för Royal Copenhagen och bygga vidare på den unika designarvet som har utvecklats genom århundradena.
"Jag är hedrad och stolt över att bli en del av Royal Copenhagen som Kreativ Direktör och tacksam för möjligheten att arbeta med de enormt talangfulla teamen. Varumärkets skönhet, hantverk och utveckling är utan motstycke, och jag ser fram emot att fördjupa mig i dess rika arv och kulturella betydelse," säger Jasper Toron Nielsen och fortsätter:
"Jag ser fram emot att återvända till Danmark och påbörja en ny resa med ett älskat varumärke som Royal Copenhagen. Efter att ha arbetat de senaste 20 åren för flera europeiska lyxmotehus hoppas jag att min erfarenhet kommer att tillföra en internationell dimension och ett nytt angreppssätt till varumärkets framtida kreativa uttryck och berättelser."
-PF