Ska ditt företag vara cirkulärt?

Många företag inom designbranschen vill vara mer cirkulära, men hur inför man en cirkulär affärsmodell och var börjar man resan? Detta har vi pratat med Frank Engelbrecht, projektledare för cirkulär ekonomi på Tekstilsymbiose Herning & bæredygtig livsstil, om, och han anser faktiskt att det inte är så överväldigande att börja arbeta med den cirkulära ekonomin som det kan verka vid första anblicken. "Det är trots allt en av de saker vi finns till för att hjälpa till med".

Foto: 123RF.com

Cirkulär ekonomi är på allas läppar. Många företag vill verkligen det, och om man tittar framåt, från och med 2025 kommer det att finnas EU-krav som danska företag måste uppfylla inom det området. Det kan dock vara lite överväldigande att komma igång för många. Och ju mer man gräver ner sig i området, desto fler frågor uppstår än svar. Men Frank Engelbrecht, projektledare för cirkulär ekonomi på Tekstilsymbiose Herning & bæredygtig livsstil, slår fast att det faktiskt inte är så överväldigande att börja arbeta med den cirkulära ekonomin som det kan förefalla.

"Det handlar till stor del om att minska överproduktion och överkonsumtion. Och många kommer att säga: om vi inte producerar, vad ska vi då tjäna pengar på? Men börja smått; titta på en produkt i taget och välj fokus som t.ex. CO2-avtryck; kan det produceras mer ändamålsenligt, kan produkterna tillverkas av monomaterial, eller kan de demonteras, både så att materialen kan sorteras som avfall och så att de kan packas mer ändamålsenligt med tanke på transport", förklarar Frank Engelbrecht, och han slår fast att Lifestyle & Design Cluster, som ligger under Erhvervsstyrelsen, faktiskt finns till för att hjälpa små och medelstora danska företag att gå vidare på den cirkulära vägen.

"Vi är en nationell brobyggare och facilitator när det gäller cirkulär ekonomi, med kluster inom danska spetsbranscher som mode-, inrednings- och möbelindustrin med fokus på design.

Han ser Lifestyle & Design Cluster som en brobyggare som samlar designskolorna, företagen och myndigheterna; staten och kommunerna i nätverk där man kan mötas i nätverk och program med en professionell dagordning.

"Vi är med andra ord projektorganisatörer som ser till att små och medelstora företag kan delta i evenemang och program om cirkulär ekonomi".

Men Frank Engelbrecht slår också fast att det inte finns några snabblösningar. "Men man kan skapa en vägkarta. Målet är där, man drömmer om att nå dit. Men då måste man gå tillbaka och titta på vad man kan göra för att nå dit man vill vara".

Enligt Frank handlar det naturligtvis om de material som används. "Men det är inte allt. För att ett företag ska ha en cirkulär affärsmodell handlar det om många saker, inklusive möjligheten att sälja tjänster, för kanske kan du hyra ut dina produkter till kunderna istället för att sälja dem, och kan kunderna lämna tillbaka produkterna för återanvändning eller återvinning, så att nya produkter kan skapas av de gamla?"

Och det måste skapas produkter som kan demonteras, återanvändas, återvinnas och sorteras som avfall. "Vi måste naturligtvis inte gå tillbaka till grottorna, men vi måste tänka nytt. Vi måste i högre grad tänka på monomaterial som kan separeras och återanvändas, precis som företag kan tänka på reparation, upcycling och redesign".

"Vi påverkar och uppmanar till att man börjar inkludera reparation av allt som är värt att reparera, och därmed också kvaliteten på produkterna, för om kvaliteten inte är tillräcklig lönar det sig inte att reparera. Upcycling och återvinning är också alternativ som företag bör överväga", säger Frank Engelbrecht, som berättar att Lifestyle & Design Cluster arbetar med hela ekosystemet och han slår också fast att det gör en skillnad. "Men förtroende och öppenhet är också viktiga inslag i den nya tanken om cirkulär ekonomi och samarbete över gränserna".

Frank Engelbrecht.. Foto: Frank Engelbrecht

Från Formland Cirkular Days, som bland annat Lifestyle & Design Cluster låg bakom. Foto: Tony Brøchner/MCH. Foto: Tony Brøchner/MCH

Nå cirkularitet med digitalisering

Ett av medlen för att uppnå mer cirkularitet i företaget är ökad digitalisering. Det kan vara blockchain, virtuella världar och digitala showrooms, så att kunderna inte nödvändigtvis behöver transportera sig till det fysiska showroomet.

Frank Engelbrecht är av den bestämda uppfattningen att många företag inom designvärlden antingen är gröna och vill bli ännu grönare eller är svarta och vill bli gröna, och han slår fast att det inte finns något rationellt skäl att vänta.

"EU har beslutat att livsstilsbranschen, bland annat, måste bli betydligt grönare från 2025. Det gäller produktion, material som i framtiden måste kunna ingå i en cirkulär kedja och produktansvar när det gäller förpackningar. Så ju snabbare man kommer igång, desto mer kontrollerad kan övergången bli – och det finns ingen väg runt det", säger Frank Engelbrecht, som samtidigt betonar att tillvägagångssättet måste vara: Vad som är bra för världen är bra för företaget.

Ett av de medel som företagen kan använda för att komma igång med den gröna omställningen är Klimatkompassets webbplats www.klimakompasset.dk, där man kan beräkna företagets koldioxidavtryck.

Om man inte befinner sig nära Köpenhamn, Århus eller Herning, där Lifestyle & Design Cluster har sitt säte, berättar Frank Engelbrecht till sist att man även kan kontakta sitt lokala näringslivshus, som också kan hjälpa företaget vidare i processen.

Denna artikel är en del av ett tema:

Tema: En cirkulär designbransch

Många av designbranschens företag skulle vilja vara mer cirkulära, men hur inför man en cirkulär affärsmodell och var börjar man resan? Det finns ett växande intresse för hållbara material och resurser. Men det handlar också om lokal produktion, återvinning och återvinning och energisnål teknik.

 

Det har vi tittat på i detta tema, där Frank Engelbrecht, Lifestyle & Design Cluster berättar att det faktiskt inte är så ohanterligt att börja jobba med cirkulär ekonomi. Och vi tittar på den nya "förpackningslagen", som träder i kraft 2025.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023