Spoga + Gafa 2023: betydande ökning av besökarantalet

Lyckad mässa med fokus på "Sociala trädgårdar"

Spoga + Gafa kunde rapportera om en märkbar ökning av antalet besökare.. Foto: Spoga + Gafa

Ungefär 30 000 branschfolk från 122 länder deltog i årets trädgårdslivsstilsmässa Spoga + Gafa. Totalt presenterade över 1 800 utställare från 58 länder trender och höjdpunkter inför den kommande trädgårds- och grillssäsongen. Därmed nästan nådde mässan rekordsiffrorna från år 2019. Nästa spoga+gafa är planerad att äga rum i Köln från den 16:e till den 18:e juni 2024. 

Framtidens trädgårdar är hållbara, främjar social utbyte och erbjuder mer potential än någonsin som utvidgade levnads- och arbetsområden. Det är den övergripande slutsatsen från spoga+gafa, som ytterligare befäste sin position som den ledande globala mässan. Mässan ligger i linje med sitt huvudtema "Sociala trädgårdar - mötesplatser" och har skapat uppmärksamhet kring de positiva effekterna av trädgårdar som sociala mötesplatser. 

"Vi är glada över att vi kunde följa upp de fantastiska resultaten från år 2019 med spoga+gafa 2023. Utställarna och den internationella handelspubliken var framförallt mycket nöjda med kvaliteten på diskussionerna och produkterna. Den fantastiska atmosfären i utställningshallarna underströk detta väl. 

Med en kraftig ökning av antalet besökare från Tyskland och samtidigt cirka 70 procent utländska besökare bekräftade spoga+gafa sin ställning," säger Oliver Frese, Chief Operating Officer hos Koelnmesse GmbH. 

2023 i siffror: 1 853 utställare från 58 länder deltog i Spoga + Gafa år 2023. Ökningen av antalet europeiska utställare och interkontinental tillväxt framför allt från Asien och USA var anmärkningsvärd. Totalt kom ungefär 30 000 besökare från 122 länder till Köln. På så sätt uppnådde spoga + gafa en ökning på 20 procent i deltagande och utvidgade sin internationella räckvidd med 10 nationer. Förutom Tyskland var de länder med flest besökare framför allt Storbritannien, Italien, Spanien, Frankrike och Holland. Storbritannien, Italien, USA och Kanada upplevde den starkaste tillväxten av handelsbesökare. 

Utställarna på spoga+gafa betonade särskilt vikten av mässan som en viktig personlig utbytesplattform och var övertygade om kvaliteten på den internationella handelspubliken. 

"Spoga + Gafa var mycket framgångsrik för oss och våra utställande medlemmar igen i år. Det har visat sig att möten i en sådan miljö helt enkelt inte kan ersättas. Man träffar kollegor, bekanta och alla branschens viktiga beslutsfattare. Det är av enorm betydelse, särskilt för tillverkarna, att presentera sina produkter live på en sådan plattform - så att de blir upplevda och gripbara. Vi ser redan fram emot nästa års spoga+gafa," säger Anna Hackstein, VD för Industry Garden Association e.V. (IVG). 

Vad gäller besökarna var de högsta beslutsfattarna samt viktiga förmedlare inom branschen också mycket nöjda med spoga + gafa. John W. Herbert, generalsekreterare för European DIY-Retail Association & Global Home Improvement Network kommenterade: "spoga + gafa är den viktigaste mässan för våra medlemmar. Det faktum att de stora varumärkena har återvänt till spoga+gafa bevisar att mässan är oumbärlig och ett måste-att-delta för branschen. Spoga + Gafa har fått ökad betydelse som en ordermässa och som ett medel för direkt utbyte. Det fungerar som en barometer för hur byggmarknaderna utvecklas och speglar atmosfären på marknaden. Här hos EDRA/GHIN är vi därför övertygade om mässornas relevans och särskilt av spoga+gafa." 

spoga+gafa 2024 kommer att hållas igen från den 16:e till den 18:e juni 2024 på Kölnmessens mässområde.  

-PF 

Relaterat innehåll

03.12.2024Stockholmsmässan

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

01.11.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Effektiv GPS-tracker från PowUnity hjälper stulen cykel tillbaka till ägaren

31.10.2024Droppery

Sponsrad

Rivièra Maison samarbetar med Droppery för att erbjuda sömlös dropshipping

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023