Spring Copenhagen satsar på Vild med dansjubileum
Trädjuren från Spring Copenhagen dansar med när 10 dansälskande par utspelar sig i Vild med dans 20-årsjubileumssäsong. För första gången har designföretaget kastat sig in i en tv-sponsring för att öka medvetenheten.
En chasse till höger och en chasse till vänster... Trädjuren från designföretaget har snörat på sig dansskorna och har ställt sig på första raden för tv-sponsringen av Vild med dans 20-årsjubileumssäsong. Det är första gången som Spring Copenhagen investerar i en tv-sponsring och förväntningarna är höga.
Sponsringen är den provisoriska kulmen på en tillväxtresa som startade för åtta år sedan och som bl.a. har budat på medverkan och seger i tv-programmet Vejen til Sier, flera år som Børsen Gazelle och samarbetar med organisationer som Rädda Barnen och Børns Vilkår.
”Vi är oerhört stolta över vår resa när vi ser tillbaka på starten 2015. Vi började med en enda produkt, och nu är vi extremt starka i Imerco och Kop & Kande, dit många danskar går när de vill köpa presenter och design för sitt hem", säger Peter Sørensen, vd för Spring Copenhagen.
Peter Sørensen berättar att Spring Copenhagen blev huvudsponsor för Vild med Dans: ”Vild med Dans passar oss bra som varumärke. För det första är Vild med dans ett välkänt format som följs av många hundratusentals människor varje år. Därefter matchar formatet några av de målgrupper vi arbetar med. På så sätt ser vi många synergier i att samarbeta med TV2 och Vild med dans”.
Sponsring ska stärka varumärket
Syftet är givetvis att stärka Spring Copenhagens varumärkeskännedom.
"Även om väldigt många Spring Copenhagen-produkter beställs över disk, är märket inte top of mind när danskar ska nämna danska designföretag. Det visar en varumärkesanalys som Spring Copenhagen just har genomfört.
"Försäljningen går riktigt bra i butikerna och folk älskar våra produkter när de först får tag på dem, men medvetenheten om vårt varumärke kan vara bättre. Därför bestämde vi oss för att satsa på tv-sponsringen, även om vissa kanske tycker att det är väldigt tidigt att ta det steget. Men vi gillar att vara modiga och ta chanser, så det är rätt för oss, säger Peter Sørensen, som fortsätter med att konstatera att huvudsponsringen hjälper Spring Copenhagen och våra kunder att fokusera ännu mer på de produkter de erbjuder och ger varumärke ännu större synlighet på marknaden. "Samtidigt bidrar sponsringen till att sprida budskapet om vad vi står för: Unik presentdesign för varje tillfälle, till rimliga priser och av god kvalitet".
Peter Sørensen berättar att sponsringen består av flera delar: ”Först och främst visas vår reklamfilm både före och i samband med programmet. Det innebär att varumärket och produkterna visas på TV under hela perioden. Men det finns också andra moment, som att aktivera varumärket och produkterna på olika sätt. Det blir med andra ord massiv exponering på TV”.
Samtidigt har du också ett nära samarbete med många av dina kunder kring aktivering. "Vi har skapat ett unikt aktiveringspaket som innehåller ett speciellt POS-kit som kan användas i butikerna, men som även har ett mediepaket som våra kunder kan använda flitigt på sina egna kanaler, precis som vi sprider ett brett utbud av budskap på sociala medier. mediekanaler och olika medier, så att vi når ut till miljontals konsumenter”.
Sponsringen är en del av Spring Copenhagens tillväxtstrategi.
"Framöver kommer vi att fokusera på att stärka varumärket och storytellingen brett som tidigare, både nationellt och internationellt, och förväntar oss generell tillväxt under de kommande åren. Samtidigt jobbar vi med ett antal nya initiativ under vår tagline "Gåvor som håller" som vi förväntar oss mycket av de kommande åren och det råder ingen tvekan om att både vi och våra kunder går spännande tider till mötes" .