Svenskarnas inköp av second hand ökar

Så påverkas julhandeln.

Julgransstyling av Trendstefan, i en blandning av nya och begagnade julgranskulor. Foto: Johanna Bergström.

Dagens konsumtionstrender pekar mot second hand både stil- och köpmässigt. Något som även en Sifo-undersökning beställd av Tradera och Avfall Sverige kan bekräfta. 36 procent av de svarande menar att de känner en olust inför att konsumera nyproducerade varor, och en tredjedel av svenskarna köper mindre nytt numera än för tre år sedan. Dessutom uppger var femte deltagare i undersökningen att de handlar fler begagnade produkter idag än vad de gjorde två år tillbaka i tiden.

Sedan mätningarna av köpcentrumbranschen inleddes i slutet av 1980-talet har sällanköpsvaruhandeln varit det som har bidragit till kontinuerlig tillväxt. Men för första gången någonsin uppvisar sällanköpsvaruhandeln nu negativa tillväxttal, enligt HUI, Handelns utredningsinstitut.

Svenskarnas ökade tendens till återbruk och att köpa begagnat kan även ta sig uttryck i hur man väljer att fira Jul. Enligt trendexperten Stefan, Trendstefan, Nilsson, börjar man i allt större utsträckning experimentera med julfirandet och frångå traditioner kring hur man pyntar och skänker bort. Exempel på detta skulle kunna vara färgkoordinerade julgranar, men även att inkludera vintagefynd, såväl bland sina dekorationer som också bland julklapparna.

-JBE

Relaterat innehåll

02.04.2025Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Mer lugn och ro – LeeLo02 hjälper bebisar att sova bättre

01.04.2025Designbase.se

I skärningspunkten mellan data och kreativitet

01.04.2025Designbase.se

I skärningspunkten mellan data och kreativitet

31.03.2025Designbase.se

2026 års färger säger "Välkommen hem"

31.03.2025Designbase.se

Gustavsberg firar 200 år – och presenterar badrumstrender för 2025!

28.03.2025Designbase.se

Creativeworld stödjer barns kreativitet i Frankfurt

25.03.2025Designbase.se

Samtal om framtidsperspektiv

18.03.2025Designbase.se

Monumental markering

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023