Utvecklingen står aldrig stilla hos F&H Group

Kitchen, Living och Dining har fått sina nya inredda showroom, som på bästa sätt presenterar F&H Groups varumärken inom de tre kategorierna. Den 1 januari samlades F&H Group i Danmark under ett tak, och både expertisen och produkterna spelar nu tillsammans. "Det blev faktiskt snabbt till 'vi' och inte 'oss och 'dem'," säger Anja Posorski, Head of Sales Denmark, i en nyuppbyggd försäljningsorganisation.

Från F&H:s nya showroom.. Foto: F&H

För fem år sedan meddelades det att Thuesen Jensen A/S och F&H A/S tillsammans bildade F&H Group A/S. Samarbetet blev allt tätare och den 1 januari 2023 samlades företagen och de flesta av medarbetarna i Danmark under ett tak. Det har nu gått nio månader sedan dess, och sammanslagningen har gått över förväntan, enligt Anja Posorski, som ansvarar för den danska försäljningsavdelningen, medan försäljningsdirektören Morten Hansen fortsätter i en mer övergripande roll där alla landschefer i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, Frankrike och USA rapporterar till honom, och försäljningscheferna i Danmark är uppdelade i de tre kategorierna "Kitchen, Living, Dining".

Anja Posorski ansvarar för den danska försäljningsavdelningen.. Foto: Pia Finne

"Det blev faktiskt snabbt till 'vi' och inte 'oss och 'dem'. Idag har vi samlat kompetensen inom Kitchen, Living och Dining på ett sätt som gör mycket mening, vårt kundcenter är samlat under ett tak, medan vår marknadsföring, ekonomi och lager slogs samman för några år sedan," fastslår Anja Posorski.
Vi befinner oss i F&H Groups nyinredda Kitchen showroom, där allt för köket är samlat, och där inredningen genomsyras av ren köks-DNA. Stilen är rå och enkel med betonggolv, svarta hyllor och träelement som kompletterar de robusta köksredskapen, grytor, pannor, maskiner och mer från varumärken som Holm, Pillivuyt Gourmet, Rosti, Bamix och Blomsterbergs. Här finns kök för demonstrationer och möjlighet till fotosessioner.

En dukning i F&H:s utställningslokal.. Foto: Pia Finne

En helt annan atmosfär omger Living och Dining showroomen, som också har fått en omfattande uppdatering med miljöer som på ett elegant sätt kompletterar de olika varumärkena, oavsett om det är textilier från Södahl, glas från Lyngby Glas eller Zone Denmarks värld för hemmet.
Precis som i showroomen och i portföljen finns nu även en synergi bland medarbetarna, och detta är något som Anja Posorski är mycket nöjd med. "Vi känner oss som ett enda företag. Idag har vi tre försäljningschefer för de tre kategorierna på den danska marknaden, och dessutom har vi skapat en varuhusavdelning som hanterar den delen av verksamheten. Det innebär att vi kan bygga upp en ny, mer effektiv och expertbaserad struktur, och alla segment har blivit stärkta," säger Anja Posorski, som har varit en del av F&H i sju år innan hon accepterade jobbet som Head of Sales i Danmark.

Förutom försäljningen till den danska detaljhandeln har F&H också en Trading-avdelning som hanterar private label-produkter, en Corporate Gifts-avdelning samt en som tar hand om e-handel.

Foto: Pia Finne

Foto: F&H

Foto: Pia Finne

Foto: F&H

Foto: Pia Finne

Foto: Pia Finne

Foto: F&H

Men utvecklingen står inte stilla hos F&H, och det är ingen hemlighet att företaget planerar att bygga ett nytt huvudkontor mellan Silkeborg och Herning. Lagret förväntas kunna flyttas år 2025, medan övriga medarbetare och showroom kommer att flyttas år 2028.
Men även om man är i en väntande position hindrar det inte företaget från att investera i ny teknik. På lagret finns en ny maskin, som endast är den sjunde i världen, som kan packa 300 små paket per timme med fokus på minimal förpackning. Och självklart kommer maskinen att följa med vid flytten.
"Maskinen skannar och mäter det som ska skickas, varefter den skär ut kartongen så att lådan passar perfekt - med minimalt spillutrymme. Överskottspappret skärs upp och kan användas som fyllnad i lådorna," förklarar Kim Dyrholm, Head of Marketing, och betonar att det tydligt märks att överdriven förpackning är ett bekymmer för kunderna.

Men naturligtvis är det inte det enda F&H gör när det gäller att driva ett cirkulärt företag. Faktum är att man samarbetar med "Målbar" för att titta på alla aspekter från transport till produktion och distribution.
"Vi arbetar med 'Som det är' och 'Så här bör det vara', även när det gäller våra leverantörer, och de måste självklart också följa vår Code of Conduct".
År 2024 lanseras den ikoniska Magretheskålen i en version 2024 i ett nytt, varumärkesregistrerat material, Durostima®, som, till skillnad från det tidigare materialet, kan återvinnas 100 procent, kan användas både i mikrovågsugn och frys, och är även lämpligt för användning med en handmixer.
Så sammanfattningsvis händer många bra saker hos F&H Group i Viborg, och som Anja Posorski säger: "Vi använder nu tiden för att förbereda oss för framtiden".

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023