Vackra färger med en hållbar designkant

"Vi ville skapa något annorlunda, bekväma sängkläder som är bra för både människor och miljö". Det säger Jan Oliver Booth och Henrik Pedersen som ligger bakom Homehagen och de har skapat ett varumärke med ett eget unikt uttryck och en stil som kunderna hela tiden kommer tillbaka för. Nu har Homehagen tagit steget in på B2B-marknaden, och syftet är att utöka designuniversumet

Foto: Homehagen

Med rötter i dansk design och tradition och med en vilja att skapa något annorlunda, bekvämt, uppfriskande smart och sofistikerat som samtidigt är bra för både dig själv personligen och för miljön, skapade Jan Oliver Booth och Henrik Pedersen 2018 sin första sängkläder kollektion och därmed varumärket Homehagen.

Jan är modedesigner och Henrik har bl.a. drev en inredningsbutik i London och skapade visuals för Zara, så det finns gott om erfarenhet bakom varumärket, och kanske är det just därför som de två också kastade sig över sängkläder. "Vi kunde inte hitta några sängkläder som hade precis den "hållbara designkanten" vi letade efter för vårt hem", berättar de, när vi sitter i deras mysiga kontor, showroom, lager och mycket mer i Rødovre bland textilier i vackra nyanser från de vackraste orange och mossgröna, dammblå och konjakbruna till de känsliga pastellerna; Ljusrosa, ljusblå, mint och kräm.

De säger att Jan samtidigt letade efter ett nytt förhållningssätt till design som inte hade något med kläder att göra, och sängkläder var perfekt.

Henrik Pedersen och Jan Oliver Booth skapade Homehagen med rötter i dansk design och tradition och med en önskan att skapa något annorlunda, bekvämt, uppfriskande smart. Foto: Homehagen

"Jag designar herrkläder för Matinique, men jag hade ett behov av att använda min kreativitet på ett annat och kanske mer färgstarkt sätt", säger han.

Sedan starten har det varit viktigt för Jan och Henrik att hålla fast vid den mycket höga kvaliteten, och därmed också ett relativt högt pris, och därför började de även sälja direkt till konsument. För drygt ett år sedan valde dock de två att anta den spännande utmaningen att sälja B2B, och därmed bygga en annan företagsstruktur.

"Vi har utökat sängkläderskollektionen med handdukar, badrockar, plagg och kökstextilier och vi kände att det var dags att ta Homehagen ett steg längre", säger de två och idag finns produkterna bl.a. Illum och Illums Bostadshus och med flera mindre, fristående återförsäljare i Danmark, Frankrike, Belgien och nu även i USA, samt marknaderna i Asien, t.ex. i Japan, som verkligen har fått upp ögonen för lyxprodukter, har börjat öppna sig.

Innovativ design

Den gemensamma nämnaren för Homehagens kollektion är den innovativa designfilosofin.Jan Oliver Booth och Henrik Pedersen har så att säga omdefinierat rollen som sängkläder i våra hem.

"Vi ville göra sängkläderna mer "fashionabla". Designen är original och skapad av oss. Sängkläderna kännetecknas av att ha två färger, en färg på ena sidan och en på den andra och med kontrasterande signaturrör”, säger Jan.

Alla Homehagen-textilier är GOTS-certifierade. Foto: Homehagen

Alla produkter är tillverkade av 100 % GOTS-certifierad ekologisk bomull, och tillverkas i ett litet familjeägt företag i Guimarães, Portugal; en av de bästa producenterna i en region som är känd för sina lyxiga hemtextilier och där traditionellt textilhantverk har varit en integrerad del av kulturen i århundraden.

Henrik och Jan berättar att de drivs av färg i sin design. Det är modet som möter textilierna, och det är konstellationen som gör Homehagen speciell, och som också har gjort att designen redan har kopierats av andra märken i stort sett.

"Men vi håller fast vid vår idé och vi utvecklar den vidare, för det är vår identitet, och vi har bestämt att vi inte ska göra något halvhjärtat".

Därför kommer du inte heller att se Homehagen i en billigare variant där kvaliteten har kompromissats för att få ner priset. "Vi skapar produkter som håller både designmässigt och kvalitetsmässigt. Det är helt enkelt en del av vår designfilosofi; att konsumenterna måste ha produkterna under lång tid”.

Med det stora spektrumet av färger når du även många olika typer av kunder, dock är de flesta kunder 25+ men inte minst personer som föredrar kvalitet. "Vi har många kunder som kommer igen, och det är nog den bästa kvalitetsstämpeln", säger de två.

De vackra färgerna är en Homehagen-signatur. Foto: Homehagen

Däremot försöker många andra märken, menar Jan och Henrik, inte förnya sig hela tiden utan har istället en stabil bas – en kärnkollektion som sedan förnyas med en eller två färger per år. säsong inspirerad av trenderna som finns inom mode.

I grund och botten är deras utgångspunkt och passion att skapa glädje och komfort, och att fånga användarens personlighet i färgerna och stilen.

Och Homehagen måste växa. Det är den tydliga ambitionen, men det måste vara en organisk tillväxt. Därför har de även tagit in en agent som tar hand om B2B-försäljning, Samira Kudsk som PR-byrå, och andra affärsrådgivare inom de områden där de själva inte är starka, så att Jan och Henrik kan koncentrera sig på det de är bra. för. Och de lovar också att universum kommer att växa.

”Vi kan i princip ta in alla typer av produkter som har med hemmet att göra; i badrummet, sovrummet eller köket”. Och Henrik och Jan avslöjar också att de 2025 kommer med en kollektion sovartiklar.

Idag är Henrik på heltid i Homehagen där han sköter allt – bl.a kundservice vilket är hans stora styrka samtidigt som Jan tar hand om designdelen.

Sängkläderna finns för närvarande i 12 utföranden och handdukarna finns i fem olika utföranden, förutom kökshanddukar, dukar och badrockar.

Och det råder ingen tvekan om att Homehagen kommer att utvecklas ytterligare under de kommande åren, för Jan och Henrik älskar att jobba med varumärket.

”Det är svårt och det blir inte lättare och med B2B har vi tagit oss an ytterligare en utmaning, men vi har också människor med oss ​​som kan vägleda oss och hjälpa oss att skapa ett mer professionellt företag. Så vi håller fast vid vårt koncept. För vårt mål är att tillfredsställa konsumenterna i slutet av dagen”, avslutar Jan Oliver Booth och Henrik Pedersen.

Foto: Homehagen

Foto: Homehagen

Foto: Homehagen

Foto: Homehagen

Denna artikel är en del av ett tema:

Tema: En värld av välbefinnande

I en värld präglad av osäkerhet, kriser och stress, söker konsumenter mer än någonsin tidigare efter lugn och balans i sin vardag. Välbefinnande och välbefinnande har blivit nyckelord i detta sökande efter inre frid och vinst. För återförsäljare och leverantörer av badrums- och sovrumsprodukter finns det en betydande möjlighet att möta efterfrågan genom att erbjuda produkter som inte bara vårdar kroppen utan även sinnet. Det gäller väldoftande tvålar, lyxiga handdukar, bodylotioner, läckra sängkläder och inte minst hållbara lösningar som kan skapa värde och attrahera medvetna konsumenter.

Relaterat innehåll

15.10.2024Designbase.se

Salone del Mobile i dialog med den kinesiska marknaden

14.10.2024Designbase.se

Ny produkt ska kunna ersätta läder i textilproduktion

14.10.2024Designbase.se

Danskarna söker välmående och "mig-tid"

14.10.2024Designbase.se

En värld av välbefinnande

14.10.2024Society of Lifestyle

Sponsrad

House Doctor skapar fritt utrymme för lugn och välbefinnande

14.10.2024Quilts of Denmark A/S

Sponsrad

Dansk kvalitet som omfamnar alla

14.10.2024Quilts of Denmark A/S

Sponsrad

Temprakon: Nytt utseende och uppgraderad komfort

04.10.2024Designbase.se

Innovativ och spännande design på årets Paris Design Week

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023