Vi har en utvecklingsplikt

Trots att tider är något pressade, ser Formlands projektchef Flemming Andersen positivt på framtiden. Han anser att mässkonceptet är och bör vara i utveckling, och han fastslår att det redan på den kommande mässan i augusti kommer att finnas nya initiativ, inklusive ett dedikerat utomhusområde. Dessutom finns det massor av inspiration att hämta, inte minst på trendzonerna.

Så här kommer Formland Outdoor att se ut. Foto: Formland/Tony Brøchner.

"Formland som plattform har en utvecklingsplikt. Både för branschen och för vår egen skull, för stillastående innebär tillbakagång." Det säger Formlands projektchef Flemming Andersen inför mässan den 20-22 augusti.

Han anser tydligt att mässkonceptet kontinuerligt bör utvecklas, och det handlar bland annat om att i högre grad tematiskt eller konceptuellt dela upp utställarna, så att både utställare och besökare kan visualisera och identifiera sig med det.

På mässan i augusti arbetar man med det nya sättet att tänka mässor på, i ett nytt dedikerat utomhusområde och i Fashion-hallen, som lanserades i januari, ser man också en ny, mer öppen och mjukare stil, som vidareutvecklas till augusti.

"Planen är att det nya, mer tematiskt uppdelade mässkonceptet ska införas mer omfattande i flera av segmenten på Formland år 2024", berättar Flemming Andersen, och han tillägger att man är i inledande samtal med utställarna.

"Det sker förändringar i besökarnas sätt att handla på. Idag är inköpen inte begränsade till två gånger om året. Det går att handla kontinuerligt på nätet. Det innebär också att mässan i mycket högre grad måste inspirera. Det är här man kommer för att möta människorna bakom varumärket och uppleva varumärkets DNA i en miljö som stöder vem de är, och inte nödvändigtvis för att se alla färger och modeller i produktutbudet. Det innebär i det långa loppet att fler utställare kommer att ompröva sitt uttryck och i högre grad använda montern för att bygga sitt varumärke", förklarar Flemming.

För Formland var Taste-hallen ett exempel på ett steg i den riktningen med sin stilrena stil, och nu följer Fashion och Outdoor efter, och år 2024 är det Interiörhallarnas tur, där koncepten stramas åt.

"Stramare koncept gynnar alla", fastslår Flemming Andersen, som berättar att besökarna efterfråar miljöer med en tydlig stil som de kan identifiera sig med, så att de får en wow-upplevelse och vill stanna längre i området.

Från Formlands gröna oas. Foto: Formland/Tony Brøchner.

Vi känner optimism

Efter två till tre år av rekordår för inrednings- och designbranschen har saker och ting nu normaliserats, och inför den kommande mässan känner Flemming Andersen optimism.

"Det finns fortfarande delar av branschen som är pressade, men andra ser nu optimistiskt på framtiden, och vi satsar på att den goda stämningen som fanns på Formland i januari fortsätter till augusti."

Och utvecklingen på Formland har definitivt inte stannat av. Tvärtom.

Formland Garden, som är resultatet av ett avtal mellan Danska Trädgårdscentrum och MCH A/S, innebär att Danska Trädgårdscentrums årliga fackmässa från och med nästa år verkligen kommer att blomstra till januari 2024, men den startar redan i liten skala i augusti, då terminen är bra för ett antal av branschens leverantörer. Det blir också startskottet för en mer spännande Hall K, vilket även GASA Greenhouse bidrar till. Trots att det fortfarande naturligtvis är blomster- och växtbaserat, lanseras nu GASA lifestyle. Ett koncept de har skapat med fokus på fyra kundtyper inom blommor i samarbete med Alberte Hammer, som representerar det nya och ungdomliga.

"Så GASA lifestyle är mer åt trend- och inspirationszonens håll än direkt blomsterbaserat", förklarar Flemming Andersen.

Och det leder vidare till ett helt nytt utomhusområde som sätts i fokus denna gång.

"Det är ett friluftskoncept baserat på den rörelse som finns inom området. Vi vill med andra ord skapa en unik utomhusvärld med utemöbler och tillbehör och där vi spelar på alla sinnen. Hallen är indelad i zoner; skog och träd, sand och vatten och med skärmar som projicerar och växlar mellan dag och natt."

Hittills finns utställare som Eva Solo, Nordisk, Hay, Louis Poulsen, Blomus och flera spännande varumärken med. "Det blir en blandning av nya varumärken som inte har varit med på Formland tidigare och starka Formland-varumärken som också vill visa vad de kan utomhus."

Den "produkt" som efterfrågas mer än någonsin tidigare är uppmärksamhet, omsorg och närvaro. Konsumenterna vill bli hörda, sedda och bortskämda i en tid då världen känns lite mer osäker och oförutsägbar än vanligt, säger Flemming Andersen inför Formland. Foto: Formland/Tony Brøchner.

Dining i bästa uppställning

"Vi har naturligtvis Dining tillbaka i bästa uppställning med alla ledande varumärken", berättar Flemming Andersen.

Som något nytt i år har Imerco City flyttats en vecka framåt, så att den äger rum söndag till tisdag veckan efter Formland. "Det innebär att utställarna kan fokusera på besökarna som kommer från andra typer av butiker samt naturligtvis Kop &Kande-kunderna, som fortfarande har sitt område på Formland. Därefter kan de utställare som ska delta på både Formland och Imerco City låta sina montrar stå kvar och återvända veckan efter", förklarar Flemming Andersen, och förändringarna har fått mycket positiv feedback.

Trenden - Grounded - The Element of Living

Grounded är när det helt nära och trygga möter det mer drömska och lätta. Det säger Fly//Helsted, som står bakom trendzonen på Formland.

I ett universum förankrat i elementen vänds saker och ting ut och in för att få betraktarna att se på saker och ting från en ny vinkel.

Utställningsformen är lekfull. Utställningar, material och formspråk blir visuella tolkningar av elementen jord, eld, vatten och luft och skapar en samverkan med de utställda produkterna.

Formspråket är robust, kraftfullt och med kviltade tyger och stoppade detaljer i linne, ull och återanvända material. En kombination av lätta tyger som fladdrar i vinden, glas och transparenta ytor som reflekterar och skapar nya rum. En trend som omfamnar det enkelt rena uttrycket, det ofullkomliga och naturliga, med inspiration från ny brutalism och wabi-sabi. Skönheten i det ofullkomliga.

Med två tolkningar av tidens färgpaletter, de varma, djupa tonerna och de kalla, klara nyanserna, skapar vi starka referenser till Moder Jord. Materialen i Grounded är baserade på återanvändning, upcycling, recycling och omtanke. Vi vill kombinera materialen på nya sätt och skapa inspiration för både inredning och produktval i din butik.

Vi rör oss i en föränderlig värld som skapar en ökande tendens att bli mer "grounded" i vårt tillvägagångssätt till livet. Vi måste lära oss att navigera i en värld med AI och Metaverse, där vi har en naturlig skepsis och osäkerhet inför det okända och hur dessa teknologier kommer att påverka våra liv och samhälle. Förtroende och transparens blir allt viktigare för oss. Vi söker efter mer balans och trygghet.

Vi vill ta hand om vår Moder Jord. Det återspeglas i vårt behov av att komma närmare naturen och dess råa och omedelbara skönhet. Det är meningsfullt för oss. Vi strävar efter det vi känner till för att skapa harmoni i våra liv. Det stora fokuset på klimatet får oss att vilja ha enklare ramar för våra liv för att ge plats åt det som är viktigt. Vi kräver transparens i hela värdekedjan och ställer krav på hög kvalitet, bra hantverk och en genuin historia.

Vi vill ta hand om vår jord. Det gör också den unga konsumenten.

Världen snurrar och vi måste snurra med.

TrendCafé: Salon d'Amour

Trendjägaren Anette Eckmann står bakom mässan TrendCafé och workshopområdet Salon d'Amour, som fokuserar på gemenskap och närvaro. I Salon d'Amour kan besökarna anmäla sig till en workshop eller ta en paus i inspirerande miljöer designade och inredda av Anette Eckmann / Eckmann Studio.

"Det handlar om kärlek", säger Anette Eckmann. "En köpupplevelse handlar inte bara om priset, utan om den upplevelse man får som kund. Det är ett måste att älska att driva sin verksamhet av hela sitt hjärta och därför göra allt för att ge sina kunder en annorlunda och minnesvärd köpupplevelse. Det kräver att man möter kunderna med öppna armar, intresse, empati och förståelse. Att förmedla sin passion, vara övertygande och äkta intresserad. Loyaliteten gentemot ett varumärke blir mycket större om det finns kärlek i de tjänster som erbjuds.

Bra service, god service och bra upplevelser betyder allt.

Inspirationen till Salon d'Amour hämtas från 1600-talets Frankrike, där salongkulturen uppstod. Här samlades grupper av konstnärliga, litterära och politiskt intresserade personer för uppläsning, musik, underhållning, diskussion, kreativa sysslor och samvaro. Man möttes av kärlek till ett tema, för att bli bättre, för att odla gemenskap och närvaro, samt njuta av en lätt förtäring.

Salongkulturen byggde på enpassion för estetik och bildning, värden som vi fortfarande bör implementera och reflektera över idag.

En ögonblicksbild av affärslivet

Mycket tyder på att de kommande åren kommer att bli utmanande för detaljhandeln. Det har blivit svårare att driva företag och lägga långsiktiga planer. Vi måste ständigt förhålla oss till de tre "k": kris, krig och kaos! Det finns inte längre något som heter "enkla lösningar" eller att göra som vi "brukar". Det kan därför vara svårt att förutse vilka varor och tjänster konsumenterna kommer att köpa.

Men en sak är säker: Den "produkt" som efterfrågas mer än någonsin tidigare är uppmärksamhet, omsorg och närvaro. Konsumenterna vill bli hörda, sedda och bortskämda i en tid då världen känns lite mer osäker och oförutsägbar än vanligt", säger Flemming Andersen inför Formland.

Relaterat innehåll

03.05.2024Designbase.se

Nio designföretag slåss om den norska industrins viktigaste utmärkelser

02.05.2024Designbase.se

Färgtrender 2025 handlar om harmoni

19.04.2024Önska

Sponsrad

Önskabutikerna reste till Horred för årets första Önskaskola

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023