Vi skapar möjligheter

Oavsett om det handlar om tillverkning av varor i Asien eller Cradle to Cradle-certifierade hemtextilier, är Continuz med på banan, för det är vad företaget gör: det hjälper andra företag att få de bästa möjligheterna. Och Thomas Vestergaard, ägaren till företaget, har många års erfarenhet av sourcing.

Foto: Continuz

"Vi har specialiserat oss på sourcing och arbetar med allt från möbler till hemtextilier och design för hemmet. Ofta växer vi tillsammans med de företag vi samarbetar med, för om kemin finns kan vi utbilda oss inom våra kunders specifika kategorier. Den kunskapen kombinerar vi sedan med vår kunskap om sourcing", förklarar Thomas Vestergaard, ägaren av Continuz, som hjälper danska företag att producera utomlands, främst i Asien men också i Turkiet och Litauen.

Thomas kom in i möbel- och textilbranschen 1992, där han fick ett jobb på JYSK i Tyskland. Det utvecklades. Han blev butikschef och stannade i Tyskland i 13 år och arbetade mestadels med inköp.

"Jag är inte typen som bara låter det vara. Jag höjer rösten och gör förbättringar", och den inställningen har hjälpt honom genom karriären. Från tiden på JYSK till idag, där hans övergripande inställning till Continuz-leverantörerna är att allt är möjligt.

Thomas berättar att Continuz började i Vietnam och senare i Malaysia.

Thomas Vestergaard.. Foto: Continuz

"Redan här kände jag till ett antal leverantörer, och vid den tiden var dessa länder en Blue Ocean för många europeiska varumärken.

Han betonar att för att driva företag idag handlar det i hög grad om att ha goda relationer. Kina är också ett av de länder där Continuz har samarbetspartners, och Thomas berättar att frakten idag är tillbaka där den var innan corona, och att de kinesiska produktionsföretagen är hungriga. Men Thomas rekommenderar också gärna sina kunder att inte lägga alla ägg i en korg.

"Riskfördelning är bra, och därför söker vi ännu mer samarbete med östeuropeiska produktionsföretag än vi har idag."

Kvalitetskontroll

Kvalitetskontroll spelar en avgörande roll i Continuz arbete med sourcing och inköp och är en central del av företagets verksamhet.

"Vi samarbetar med QARMA INSPECT, en kvalitetsstyrningsapp utvecklad i Åbyhøj/Danmark, och vi har strukturerat hela kvalitetskontrollprocessen så att vi bland annat säkerställer att vi inte får en container fylld med potatis istället för möbler", säger Thomas med ett leende.

Men även kvaliteten i produktionen kontrolleras. Det görs inline-inspektioner, slutkontroller och containerkvalitetskontroller. "Just kvalitetskontrollen är en väsentlig del av vårt arbete, och vår utgångspunkt är alltid att vi hellre försenar en försändelse och betalar böterna än att stå med en container fylld med något som exempelvis inte kan monteras när det kommer fram."

Även när det gäller nya leverantörer är Continuz mycket kritiska.

"Vi har en bra leverantörsbas som vi gärna vill vårda och där vi vet att det fungerar, och det är just här vi kommer in som en förlängd inköpsarm för ett företag. Vanligtvis har ett företag bra kontroll över försäljning och marknadsföring, vi kan ta hand om produktionen." Och det gör Continuz för både detaljhandelskedjor, stora online-aktörer och fabriker som kan behöva allt från LED-belysning till möbler eller ben till en säng, liksom man också arbetar för handelsföretag.

"De gör i princip samma sak som Continuz, men ibland har vi mer erfarenhet eller kan få bättre priser", förklarar Thomas.

Från moodboards till stränga kravspecifikationer

Thomas berättar också att vissa kunder kommer till honom med en lös idé om vad som ska produceras, en liknande produkt eller annat, medan andra kunder kommer med en detaljerad kravspecifikation med tekniska ritningar.
 

Foto: Continuz

"Men vi arbetar också med kunder som behöver en designer som kan designa en produkt från grunden mot en royalty. Så det finns många vägar till en lösning."

Continuz har två anställda i Asien och ett större antal kända variabla team runt om i Asien som känner till marknaderna och vet hur tillverkarna tänker och agerar.

"Det är viktigt att kommunikationen finns där, och det kan de med sin kunskap om marknaden, kulturen och språket se till."

Kvalitetskontrollanterna i de olika asiatiska länderna är frilansmedarbetare som vi kan ta hjälp av när det behövs.

"Men det är människor jag litar på och har det bra med", säger han.

Cradle to Cradle

Förutom att hjälpa andra att få sina varor producerade har Continuz också ett agentur för hemtextilier som är Cradle to Cradle-certifierade. "Faktum är att det bara finns 3-5 företag i världen som säljer Cradle to Cradle-certifierade hemtextilier.

Cradle to Cradle är en designkoncept där idén är att produkter ska utformas för att kunna ingå i biologiska eller tekniska kretslopp och skapa värde för både människor, miljön och ekonomin. Det gäller vattenanvändning, kemikalier och arbetsförhållanden. Råvarorna får inte vara genetiskt modifierade, och den energi som används måste komma från förnybara energikällor.

"En tillverkare som kan uppfylla detta har vi hittat i Turkiet", förklarar Thomas och berättar att textilierna främst säljs under privata etiketter. Eftersom de är Cradle to Cradle-certifierade måste man också kunna ta emot använda sängkläder, handdukar och så vidare och återanvända materialen.

De använda textilierna nystas upp och återanvänds bland annat som fyllning till kuddar eller lapptäcken. Det som inte kan återvinnas måste kunna komposteras utan risk för naturen. Så Continuz har flera ben att stå på, och Thomas tvivlar inte på att det finns ett behov; både för hjälp att producera billigast och bäst, och för de Cradle to Cradle-certifierade textilierna.

"Försäljningen av dem är vi i färd med att dra igång. De är lite dyrare än andra textilier, men med den riktning utvecklingen tar när det gäller återvinning, cirkulär ekonomi och avfallshantering kommer det förmodligen att bli en framgång på sikt", avslutar Thomas Vestergaard.

www.continuz.com
 

Relaterat innehåll

04.07.2024Designbase.se

Årets tema på Oslo Design Fair: Elements

26.06.2024Designbase.se

3daysofdesign: Jacob Jensen har fått ett nytt varumärke och omtolkas

07.06.2024Droppery

Sponsrad

New brands like Riviera Maison, Versmissen, and BePureHome are now active as brands within Droppery

31.05.2024Treyd AB

Sponsrad

6 sätt du kan dra nytta av att använda Treyd för att finansiera leverantörsfakturor

22.05.2024Designbase.se

Kunskapsdelning på Nordstil Forum

07.05.2024Treyd AB

Sponsrad

What's trending in fintech?

30.04.2024Designbase.se

Messe Frankfurt erbjuder gratis evenemang online för alla

23.04.2024Designbase.se

Artificiell intelligens i detaljhandeln

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023