01.04.2019  |  Interior  |  Ledning & drift

Walnut Brands - version 2.0

I framtiden vill Walnut Brands satsa på egna varumärken. Två nya varumärken är redan på väg för att komplettera de övriga i portföljen. ”Genom att producera och utveckla egna varumärken är det vi själva som styr utvecklingen”, säger Michael Kofoed, företagets nya försäljningschef samt ett känt ansikte i branschen sedan tidigare.

Walnut Brands är redo att möta återförsäljarna med en version 2.0. Verksamheten kommer i större utsträckning att satsa på egna varumärken och man räknar med att inom de närmaste tre åren ha fyra eller fem nya varumärken att presentera för kunderna. Det berättar Michael Kofoed, som nyligen inledde sin tjänst som verksamhetens försäljningschef.

Walnut Brands är en del av Piffany Copenhagen men för framtiden kommer Piffany Copenhagen att designa och producera sin egen kollektion, medan Walnut Brands kommer att stå för försäljningen av Piffany Copenhagen samt av de övriga varumärken man representerar.

”Det var viktigt för oss att dela upp saker och ting för att öka transparensen gentemot våra kunder”, förklarar Michael.

Namnet Walnut Brands existerar i själva verket sedan länge, men när Michael Valstorp, dåvarande ägare av Walnut Brands, och Lauritz Lykke Smed slog sig ihop togs namnet ur bruk. Nu har det åter hämtats fram och dammats av.

Vi vill ha egna varumärken

Genom att producera och utveckla egna varumärken är det vi själva som styr utvecklingen.

Michael Kofoed, försäljningschef för Walnut Brands

Idag är Walnut Brands distributör för ett stort utbud av varumärken på den skandinaviska marknaden: Piffany, Sompex, simplehuman, StudioROOF, LOQI och Dopper. Men för framtiden kommer alla nya varumärken som läggs till i portföljen vara egna varumärken.

”Genom att producera och utveckla egna varumärken är det vi själva som styr utvecklingen. Som distributör för ett varumärke är man ständigt beroende av deras kapacitet. Vi vill hellre själva vara den som styr processen”, säger Michael och fortsätter:

”Sompex kommer vi avsluta samarbetet med. Vi har istället etablerat ett eget varumärke som framöver kommer att sälja fina, batteridrivna ljus till ett bra pris. De övriga varumärkena fortsätter vi med, så länge det finns intresse för dem hos våra kunder och slutkonsumenterna”.

Redan 2019 lanseras ytterligare ett nytt varumärke, Curio Copenhagen, som inköparna kommer att kunna ta del av på Formland i februari.

”Filosofin bakom Curio Copenhagen är att designa handgjorda produkter, i trä till att börja med. Vi vill hitta nischer där vi inte behöver konkurrera med otaliga andra aktörer men där vi kan skapa hållbara kvalitetsprodukter. I kollektionen finns bland annat en vaktfigur med glimten i ögat, som har ett väldigt marknadsmässigt pris”, säger Michael, som samtidigt konstaterar att Curio Copenhagen till största delen är ett danskt fenomen. Å andra sidan är han noga med att förtydliga att man håller på för fullt med att bygga upp verksamheten med agenter i Norge, Sverige och Finland.

När det gäller fler egna varumärken i framtiden finns det i princip inga begränsningar för vad man ger sig in på. ”Det är såklart en fördel att kunna utnyttja det nätverk av återförsäljare vi redan har, vilket på ett naturligt sätt begränsar produktutvecklingen”, säger Michael. Men bland annat småmöbler och belysning är helt klart möjligheter som ligger nära till hands.

StudioROOF är det senaste tillskottet i Walnut Brands varumärkesportfölj. Det holländska varumärket designar 3D-pussel i form av till exempel djur, bilar och flygmaskiner, vilket passar fint ihop med Curio Copenhagen och LOQI.

Sedan han tillträdde har Michael lagt en hel del tid och kraft på att hitta rätt marknader och försäljningskanaler för de olika varumärkena. Idag har Walnut Brands tio anställda vardera i Helsinge och Århus, och Michael ser en klar tillväxtpotential.

”På papperet vill vi fortfarande vara en mindre aktör. På det viset kan vi fatta snabba beslut när det gynnar verksamheten och vi har ingen överordnad, statisk strategi. Vi har en affärsplan som vi arbetar efter, men om något oförutsett sker kan vi ändra upplägget utan fördröjning”, säger han.

Om Michael Kofoed

Michael Kofoed är ny nordisk försäljningschef för Walnut Brands. Michael är en känd profil i branschen. Han har tidigare varit sju år hos Rosendahl, varav fyra till fem år som försäljningschef. Dessutom har han arbetat för Menu och innan han kom till Walnut Brands jobbade han med rekrytering. ”Men där saknade jag den utmaning som finns i branschen kring klassisk och samtida design”, säger han och är glad över att vara tillbaka i designbranschen.

Detta betyder också att man lyssnar både på butikerna och på slutkunderna. ”Idag är man inte lika beroende av att ha ett starkt varumärke som tidigare. Jag tror att det i större utsträckning är produkter och prissättning som konsumenterna går efter – om man inte heter Gucci eller Prada förstås”.

På frågan hur många varumärken det kommer att finnas under Walnut Brands-paraplyet vill Michael inte uppge ett definitivt antal. ”Det är svårt att säga eftersom det i princip inte finns någon övre gräns. Vi vill självklart att utvecklingen sker i ett tempo där alla kan följa med och där vi kan säkerställa att det inte drabbar vårt nätverk eller vår organisation. Under 2019 kommer vi att satsa på Piffany, Curio Copenhagen och vårt nya belysningsvarumärke. Inom de närmaste tre till fem åren räknar jag med att vi kommer att ha mellan fem och åtta varumärken i portföljen”.

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.