Zalando tar bort vilseledande hållbarhetsikoner

Zalando har åtagit sig att förändra sin miljömarknadsföring.

Foto: 123RF.com

Zalando har åtagit sig att förändra sin miljömarknadsföring. Framöver kommer företaget att använda konkreta uttalanden om till exempel andelen organiskt innehåll och återvunnet material i sina produkter istället för hållbarhetsikoner och hållbarhetsdeklarationer. Konsumentombudsmannen har handlagt ärendet mot Zalando tillsammans med EU-kommissionen och konsumentskyddsmyndigheterna i Norge, Sverige och Tyskland.

Ärendet gällde Zalandos användning av hållbarhetsikoner, hållbarhetsfilter och hållbarhetsutlåtanden samt den dokumentation som krävs för att använda den typen av uttalanden.

Zalando har åtagit sig att ta bort:

  • Alla vilseledande hållbarhetsikoner – som ett träd eller ett löv – som visades bredvid produkter.
  • Hållbarhetsuttalanden eller andra uttalanden som indikerade en miljömässig och/eller etisk fördel utan en begränsning av uttalandet i direkt närhet till det.
  • Hållbarhetsikoner och hållbarhetsuttalanden från Zalandos filterfunktion.

Istället har Zalando åtagit sig att:

  • Ange information om specifika produktegenskaper, till exempel en procentandel av hur mycket av en produkt som kommer från återvunnet material, inklusive på produktdetaljsidan.
  • Gör det möjligt att filtrera produkter utifrån produktens egenskaper, inklusive baserat på ett kriterium.
  • Revidera "hållbarhetssidan" och introducera två nya webbsidor: en med mer information om produktstandarderna och en om Zalandos hållbarhetsrelaterade initiativ och strategier.

CPC-nätverket – som består av konsumentskyddsmyndigheter från EU och EES-länderna – har accepterat skyldigheterna under förutsättning att Zalandos marknadsföring kan dokumenteras och avser aspekter som har betydelse för produkternas miljöpåverkan.

Konsumentombudsman Torben Jensen säger: ”Företagen måste kunna dokumentera de miljöfördelar som de marknadsför sig med, så att konsumenterna kan lita på dem. Om ett företag använder generella uttalanden etc. om klimat, miljö eller hållbarhet i sin marknadsföring ställs höga krav på dokumentationen”.

"Vi rekommenderar därför att företag är så specifika som möjligt. På så sätt minskar risken att vilseleda konsumenter samtidigt som påståendena blir lättare för företagen att dokumentera”.

"Samarbetet med övriga EU- och EES-länder har fördelen att konsumentskyddsreglerna relativt enkelt kan genomdrivas mot företag som marknadsför sig i flera EU- och EES-länder, vilket är till stor nytta för konsumentskyddet".

-PF

Relaterat innehåll

08.01.2025Önska

Sponsrad

Önskakedjan firar 20 år med jubileumsgala i glitter och glamour!

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Mässa
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerande design- och inredningsmässa

Datum

02.02.2025

Tid

10:00

Plats

Herning

Formex
Mässa
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Datum

04.02.2025

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex ApS
Mässa
Ambiente – Livsstilsrörelsen

Det är aldrig sig likt, det kommer alltid något nytt. Den ledande internationella konsumentvarumässan är en fantastisk upplevelse! Få en överblick över den globala marknaden på Ambiente genom att observera den dynamiska interaktionen mellan produkter och design, höjdpunkter och evenemang.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Christmasworld – En för alla årstider

Som den ledande internationella mässan för säsongs- och festdekorationer öppnar Christmasworld upp för effektiva designalternativ för att överraska kunderna. För nya synergier som ger mervärde.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Creativeworld News

Håll dig uppdaterad och missa inga nyheter. Vårt nyhetsbrev ger dig den senaste informationen och praktiska tips inför ditt besök på mässan.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023