Zalando tar bort vilseledande hållbarhetsikoner

Zalando har åtagit sig att förändra sin miljömarknadsföring.

Foto: 123RF.com

Zalando har åtagit sig att förändra sin miljömarknadsföring. Framöver kommer företaget att använda konkreta uttalanden om till exempel andelen organiskt innehåll och återvunnet material i sina produkter istället för hållbarhetsikoner och hållbarhetsdeklarationer. Konsumentombudsmannen har handlagt ärendet mot Zalando tillsammans med EU-kommissionen och konsumentskyddsmyndigheterna i Norge, Sverige och Tyskland.

Ärendet gällde Zalandos användning av hållbarhetsikoner, hållbarhetsfilter och hållbarhetsutlåtanden samt den dokumentation som krävs för att använda den typen av uttalanden.

Zalando har åtagit sig att ta bort:

  • Alla vilseledande hållbarhetsikoner – som ett träd eller ett löv – som visades bredvid produkter.
  • Hållbarhetsuttalanden eller andra uttalanden som indikerade en miljömässig och/eller etisk fördel utan en begränsning av uttalandet i direkt närhet till det.
  • Hållbarhetsikoner och hållbarhetsuttalanden från Zalandos filterfunktion.

Istället har Zalando åtagit sig att:

  • Ange information om specifika produktegenskaper, till exempel en procentandel av hur mycket av en produkt som kommer från återvunnet material, inklusive på produktdetaljsidan.
  • Gör det möjligt att filtrera produkter utifrån produktens egenskaper, inklusive baserat på ett kriterium.
  • Revidera "hållbarhetssidan" och introducera två nya webbsidor: en med mer information om produktstandarderna och en om Zalandos hållbarhetsrelaterade initiativ och strategier.

CPC-nätverket – som består av konsumentskyddsmyndigheter från EU och EES-länderna – har accepterat skyldigheterna under förutsättning att Zalandos marknadsföring kan dokumenteras och avser aspekter som har betydelse för produkternas miljöpåverkan.

Konsumentombudsman Torben Jensen säger: ”Företagen måste kunna dokumentera de miljöfördelar som de marknadsför sig med, så att konsumenterna kan lita på dem. Om ett företag använder generella uttalanden etc. om klimat, miljö eller hållbarhet i sin marknadsföring ställs höga krav på dokumentationen”.

"Vi rekommenderar därför att företag är så specifika som möjligt. På så sätt minskar risken att vilseleda konsumenter samtidigt som påståendena blir lättare för företagen att dokumentera”.

"Samarbetet med övriga EU- och EES-länder har fördelen att konsumentskyddsreglerna relativt enkelt kan genomdrivas mot företag som marknadsför sig i flera EU- och EES-länder, vilket är till stor nytta för konsumentskyddet".

-PF

Relaterat innehåll

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023