Zalando tar bort vilseledande hållbarhetsikoner

Zalando har åtagit sig att förändra sin miljömarknadsföring.

Foto: 123RF.com

Zalando har åtagit sig att förändra sin miljömarknadsföring. Framöver kommer företaget att använda konkreta uttalanden om till exempel andelen organiskt innehåll och återvunnet material i sina produkter istället för hållbarhetsikoner och hållbarhetsdeklarationer. Konsumentombudsmannen har handlagt ärendet mot Zalando tillsammans med EU-kommissionen och konsumentskyddsmyndigheterna i Norge, Sverige och Tyskland.

Ärendet gällde Zalandos användning av hållbarhetsikoner, hållbarhetsfilter och hållbarhetsutlåtanden samt den dokumentation som krävs för att använda den typen av uttalanden.

Zalando har åtagit sig att ta bort:

  • Alla vilseledande hållbarhetsikoner – som ett träd eller ett löv – som visades bredvid produkter.
  • Hållbarhetsuttalanden eller andra uttalanden som indikerade en miljömässig och/eller etisk fördel utan en begränsning av uttalandet i direkt närhet till det.
  • Hållbarhetsikoner och hållbarhetsuttalanden från Zalandos filterfunktion.

Istället har Zalando åtagit sig att:

  • Ange information om specifika produktegenskaper, till exempel en procentandel av hur mycket av en produkt som kommer från återvunnet material, inklusive på produktdetaljsidan.
  • Gör det möjligt att filtrera produkter utifrån produktens egenskaper, inklusive baserat på ett kriterium.
  • Revidera "hållbarhetssidan" och introducera två nya webbsidor: en med mer information om produktstandarderna och en om Zalandos hållbarhetsrelaterade initiativ och strategier.

CPC-nätverket – som består av konsumentskyddsmyndigheter från EU och EES-länderna – har accepterat skyldigheterna under förutsättning att Zalandos marknadsföring kan dokumenteras och avser aspekter som har betydelse för produkternas miljöpåverkan.

Konsumentombudsman Torben Jensen säger: ”Företagen måste kunna dokumentera de miljöfördelar som de marknadsför sig med, så att konsumenterna kan lita på dem. Om ett företag använder generella uttalanden etc. om klimat, miljö eller hållbarhet i sin marknadsföring ställs höga krav på dokumentationen”.

"Vi rekommenderar därför att företag är så specifika som möjligt. På så sätt minskar risken att vilseleda konsumenter samtidigt som påståendena blir lättare för företagen att dokumentera”.

"Samarbetet med övriga EU- och EES-länder har fördelen att konsumentskyddsreglerna relativt enkelt kan genomdrivas mot företag som marknadsför sig i flera EU- och EES-länder, vilket är till stor nytta för konsumentskyddet".

-PF

Relaterat innehåll

30.08.2024Designbase.se

Ny chef för Stockholm Furniture Fair och Stockholm Design Week

29.08.2024Designbase.se

Jysk sparar enormt mycket på plastförpackningar

15.08.2024Designbase.se

Christmasworld och Creativeworld välkomnar ny regissör

14.08.2024Droppery

Sponsrad

New Brands, New Opportunities at Droppery!

13.08.2024Designbase.se

Förhindra att dina anställda får AI-utbrändhet

13.08.2024Designbase.se

Amazon: Följ med på en resa på en växande plattform

02.08.2024Designbase.se

Ny global plattform för cirkulär ekonomi

19.07.2024Designbase.se

IT-kriminella tar inte semester

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023