Årets färg hos KitchenAid heter Hibiscus

KitchenAid har för femte gången valt en Årets färg. Den här gången heter färgen Hibiscus, med inspiration från hibiskusblomman, som med sin vackert rosa färgnyans ska ge nytt liv åt nordiska kök. Vi har frågat KitchenAids nordenchef Sara Paltschik om varför och hur KitchenAid arbetar med färgteman.

Foto: KitchenAid.

Att valet föll på hibiskusblommans färg är verkligen ingen slump. Den rosa färgen är en riktig hit bland flora, fauna och människor, enligt KitchenAids nordenchef Sara Paltschik.


Varför valde ni hibiskus?
”När en hibiskusblomma blommar så attraherar den ett rikt djurliv – både kolibrier, fjärilar och insekter dras till blommans rikliga mängder nektar och vackra färg. Intresset för blommans utseende och dess egenskaper förenar naturen på bästa sätt. Det är precis det vi vill göra med KitchenAids maskiner. Vi vill samla mat- och bakentusiaster kring deras stora intresse: nämligen att laga mat med produkter som tillför skönhet och funktionalitet på samma gång.”


Varför väljer ni en Årets färg?
Årets färg är KitchenAids eget sätt att bidra till det globala designårets viktigaste tendenser. Färgen speglar trender i samhället som KitchenAid vill manifestera i en färg som ger nytt liv åt återförsäljarnas hyllor och konsumenternas diskbänkar.


Kan du förklara konceptet Årets färg?
Konceptet Årets färg från KitchenAid har de senaste fem åren gett ny inspiration åt alla som gillar att använda köksmaskiner för att göra sin matlagning hemma både enklare och roligare. Varje år väljer vi en färg efter att noga ha tittat på globala tendenser. Årets färg är därför en produkt av den populär- och matkultur som gör sig gällande just det året.


Vad är så speciellt med rosa?
”Sedan 2017 har vi följt utvecklingen hos den rosa färgnyansen. Till en början övervägde vi den delikata rosa färg som vi såg under 90- och 00-talet, men så drogs vi allt mer till en lite mörkare rosaröd färg och landade i Hibiscus. Dess modighet och positiva energi skapar något otroligt spännande.”
De två produkter (som lanseras i årets färg) ska var och en hjälpa till att göra matlagningen både roligare och enklare. Matberedaren ur serien Artisan kan användas på en mängd olika sätt för både bakning och matlagning, särskilt tillsammans med alla olika tillbehör, medan blendern K400 har kapacitet att hantera mycket utmanande uppgifter och ger mjuka, välsmakande texturer. Både matberedaren och blendern K400 finns nu tillgängliga i färgen Hibiscus på www.kitchenaid.se.


Har ni valt färgen utifrån dagens trendbild?
Ja, det är det som är hela konceptet för Årets färg och vi hoppas att folk känner igen den vilda hibiskusfärgen från andra delar av samhället.
Även om Sara Paltschik inte vill gå in på specifika försäljningssiffror så avslutar hon med att slå fast att ”Årets färg” historiskt sett alltid tas emot väl av både återförsäljare och konsumenter.

Relaterat innehåll

21.11.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Termosnyhet från Zone talar till tidsandan

15.11.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Revolutionera din juiceupplevelse – Möt Witt by Kuvings AUTO10

11.11.2024Eva Solo

Sponsrad

Stilren og effektiv avfallssortering

11.11.2024Eva Solo

Sponsrad

Köksklassiker nu i återvunnet material

11.11.2024Eva Solo

Sponsrad

Vad krävs för att bli världens bästa kock?

11.11.2024Eva Solo

Sponsrad

Eva Solo: Så här mäter vi klimatavtrycket från design till bortskaffande

25.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Sage lanserar en ny Oracle

17.10.2024Hippie de Luxe

Sponsrad

Japanska nyheter från Kawai

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023