5 snabba: Ingmar Persson, ägare och vd på Briscapo

Julförsäljningen är viktig för branschen, det gäller inte minst allt som har med köket och det dukade bordet att göra. Designbase fick en pratstund med Ingmar Persson, vd på Briscapo som säljer varumärken som Spiegelau, Nachtmann och Spode.

Ingmar Persson, ägare och vd på Briscapo, på ölprovning i Vancouver..

Hur viktig är julförsäljningen för Briscapo?
Den är mycket viktig. Julen står för en stor del av årets omsättning, både för oss och för våra kunder.

Ser ni någon förändring i vad som säljer bra i år, jämfört med förra året?
Ingen större förändring. Det man kan säga är att det är väldigt mycket varma, jordiga färger och en ganska lyxig känsla med en hel del guld. Sedan är det väldigt mycket klassiska former som kommer tillbaka. Vi ser också en ökad omsättning på mer exklusiva produkter. Jag tror inte att konsumenterna är så känsliga för pris som många återförsäljare tror.

Hur ser du på den svenska marknadens utveckling?
Det är för mycket extrapriser just nu. Vi binder ris åt egen rygg när vi väljer att inte stå emot trycket från stora kedjor som vill ha kampanjpriser på allt. Marknaden blir mer och mer utarmad för tillfället, de fristående aktörerna och butikerna blir färre och färre. Det beror på olika saker, bristande kundunderlag, ålderdom och konkurrensen från internethandeln.

Hur ska ni möta det som leverantör?
Det är pengar och omsättning som styr, så det är inte alldeles enkelt. Problemet är att det är svårt att säga nej till en återförsäljare eftersom det alltid finns en annan leverantör som erbjuder en liknande vara till ett lägre pris. Men har man råd att säga nej till skambud så ska man göra det, det är min åsikt. Det är för många idag som ger med sig för lätt. Som det är nu så är det ingen som tjänar några direkta pengar.

Hur ser den närmaste framtiden ut för Briscapo?
Vi ska öka omsättningen, haha! Vi har ökat de senaste åren, vi är ett väl fungerande företag som jobbar med kända varumärken. Målet är att växa, finnas hos fler butiker och bli mer synliga. Vi arbetar mycket med ett nytt affärssystem för våra kunder som gör att de i princip kan göra allt själva. De ser vår lagerstatus, våra kampanjer och så vidare. Ju mindre handpåläggning, desto mindre risk att någonting blir fel och desto snabbare blir ordern klar. Det tror vi är framtiden. 

Relaterat innehåll

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023