5 snabba till Ino Ryosuke, VD för Muji Sweden

Ino Ryosuke är VD för Muji Sweden, som just nu är aktuella med sin nya flaggskeppsbutik på Åhléns City i Stockholm. Här berättar han mer om varumärkets utveckling på den svenska marknaden.

Ino Ryosuke, VD för Muji Sweden..

16.09.2019

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Vilken är Mujis relation till den svenska marknaden?

Muji har varit verksamma i Sverige sedan 2004 då vi blev inbjudna av Åhléns att finnas som franchise i deras varuhus. Jag tror mycket på den svenska marknaden. Den har haft en positiv utveckling, vilket säkert beror på att Sverige och Japan delar flera värderingar gällande livsstil. Som till exempel att använda enkla och vackra produkter av god kvalitet i vardagen, för att uppnå ett behagligt liv.

Berätta lite om er strategi för den svenska marknaden.

Jag tror mycket på den svenska marknaden. Den har haft en positiv utveckling, vilket säkert beror på att Sverige och Japan delar flera värderingar gällande livsstil.

Ino Ryosuke, VD Muji Sweden

Efter att vi hade lanserat i Sverige expanderade Muji i samarbete med Åhléns till att ha sammanlagt åtta franchisefilialer samt ett par egna butiker i varuhusen. Dessa har vi nu stängt ned i samband med öppnandet av den nya butiken på Åhléns City i Stockholm i fjol, som drivs helt i Mujis egen regi och utvidgas ytterligare till hösten 2019, till att bli en flaggskeppsbutik. Jag kommer att bevaka den nya butikens resultat mycket noga, för att därifrån ta beslut om framtida utveckling.

Vilken roll kommer den nya flaggskeppsbutiken att ha för Muji i Sverige och varför lanseras den just nu?

Tidpunkten att öppna butiken just nu passade bra med tanke på vår övriga aktivitet och prestation i Europa. Muji är ett livsstilsvarumärke, som säljer både inredning, kosmetik, mode och mat, samt driver restauranger och kaféer i vissa länder. I Japan bygger vi till och med hus. För att kunna presentera hela Mujis universum behöver vi en butik där vi kan visa upp samtliga produktgrupper. Under våra diskussioner med Åhléns kom vi fram till att det mest lämpliga formatet för vår affärsmodell skulle vara en egen flaggskeppsbutik i varuhuset.

Hur har ni tänkt när ni har konceptualiserat den nya flaggskeppsbutiken?

Den nya butiken ska vara som en kommunikationshubb för våra kunder och lokalbefolkningen, där vi har chansen att visa vad varumärket står för. Muji strävar alltid efter att smälta in i de samhällen där vi har närvaro. Vi vill inte enbart vara ett globalt varumärke som kommer in och gör vår grej. Istället vill vi arbeta tillsammans med lokala aktörer. Ett exempel på det är att delar av butiken har byggts upp med trä från en historisk lada i Jönköping, för att ge en känsla av Sverige. Dessutom kommer butikens kafé att servera kaffe från ett Stockholmsbaserat rosteri.

Vad blir nästa steg för Muji i Sverige och med den nya butiken?

Ett naturligt nästa steg är att introducera Mujis restaurangkoncept i Sverige, och utöka försäljningen av mat. Vi vill även lansera det vi kallar för Open Muji, vilket är olika typer av workshops och event. I förlängningen kan det också bli aktuellt att öppna fler butiker, först i Stockholm och därefter i andra delar av landet, som till exempel Göteborg och Malmö. Reaktionerna vi har fått från våra svenska kunder har varit positiva. De känner till Mujis filosofi och tycker om produkterna på grund av filosofin, vilket är mycket viktigt för oss. Vår filosofi är grunden i allt Muji gör. Men vi kan och vill inte prata så högt om den – i och med att den är baserad på att vara just lågmäld.

Relaterat innehåll

28.11.2024Designbase.se

Hamburg sätter scenen för den kommande säsongen

28.11.2024Designbase.se

Från tradition till innovation: Heimtextil Trends 25/26

27.11.2024Designbase.se

Maison & Objet: Tre "Vad är nytt?"-rum inspirerade av sur/verklighetstemat

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.se

Jag vill skapa hållbara väskor som håller för vardagen

18.11.2024Designbase.se

Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad

15.11.2024Designbase.se

Funktionella kontrakttextilier på Heimtextil

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023