Äkta mässatmosfär och en ljus blick på framtiden

Det var fantastiskt att känna att både utställare och köpare på Formland Spring faktiskt har fått en ljusare bild av branschens framtid. Det innebar en genuin mässstämning och stor positivitet.

Foto: MCH/Tony Brøchner

Med sina 359 utställare, 50 olika aktiviteter och 7 558 välutbildade proffs var Formland Spring en stor upplevelse för både köpare och utställare. Inte minst på söndagen var mässans korridorer fulla av människor som inspirerats till att tänka nytt och det kom in beställningar i utställarnas böcker, vilket är en förutsättning för en väl genomförd mässa.

Bland utställarna i stort syntes också nöjdheten tydligt. ”En positiv atmosfär skapar en större lust att handla, och det kände vi tydligt. Även om träden inte växer in i himlen, fanns det definitivt positiva takter. Basketsize var större än de senaste åren och köparna vågade köpa sig in i nyheterna i större utsträckning”, instämde flera utställare.

Foto: Pia Finne

”Som utgångspunkt var det en riktigt trevlig mässa. Söndagen var en fantastisk dag med många nöjda kunder och vi kan tydligt ana en genuin spirande optimism. Inte minst i de mindre butikerna hörs nya toner och det råder ingen tvekan om att de duktiga butikerna och de duktiga köparna vinner”. Det säger Fagas ordförande och direktör för Eurotex, Marianne Jensen, och hon uppger att hon ser det som ett tecken på att vi är tillbaka i en tid då konsumenterna söker komfort och närvaro. De vet att de kan beställa online, men de har också upptäckt att det inte ger samma närvaro och mysighet som man får när man går till fysiska butiker. ”Jag tror att de mindre butikerna vinner mark igen och på mässan visade de tydligt vikten av att välja produkter som passar deras stil och särart. Det måste vi som leverantörer kunna leva upp till”.

Hon tycker dock också att det är synd att det finns utställare som inte stöttar mässan i februari. "Det är vårmånaderna som får både oss som utställare och butikerna igång bra".

Georg Sørensen, föreståndare för Messecenter Herning, är nöjd med att förväntningarna infriades och förtroendet infriades.

”Vi har bekräftats i mässans helt grundläggande historiska kvaliteter som både handelsplats och mötesplats. Vi ser mycket fram emot de många pågående positiva feedbacken från både erfarna och nya utställare som upplevt mässans kvaliteter”.

Från Eurotex monter. Foto: Pia Finne

Samtidigt tackar han både utställare, affärspartners och besökande proffs för att de tillsammans skapat den rätta mässstämningen med uppriktig optimism.

"Vi ser redan fram emot Formland Autumn, där vi gemensamt kommer att fortsätta den positiva branschutvecklingen och välkomna smyckesindustrin till Formland Jewellery och tillsammans med alla utställare och gäster fira 40-årsjubileet av den första Formland-mässan i augusti 1984".

Och med sina 359 utställare kunde Formland denna gång titulera sig Nordens största mässa. En titel som Formex i Stockholm har haft i några år men som nu tagits över av Formland som denna gång passerade Stockholm med långt över 100 utställare.

Marianne Jensen menar att Formland måste dra nytta av den fart man har i dag som Nordens största mässa.

"Från Fagas sida kommer vi åtminstone att driva på för att få fler nordiska utställare och besökare till Herning".

Autentisk rättvis atmosfär

Den positiva branschutvecklingen tog sig uttryck i en upplyftande atmosfär som präglade hallarna och präglade mässdagarna – något som även utställarna tog fasta på.

”Mässan har haft precis rätt mässatmosfär, och det har varit riktigt trevligt att uppleva den. Vissa mässor har levt ett upp och ner liv under och efter corona, men den här gången på Formland upplevde vi verkligen igen den goda mässstämningen, där det surrar - där det pratas, där det är liv och där besökarna ler, berör varor och vill föra dialog. Det andades en autentisk mässstämning och det har vi inte upplevt på samma sätt på andra senaste mässor”, konstaterar Poul Riberholt, kommersiell direktör på Mette Ditmer Design.

Från AU Maison monter. Foto: MCH/Tony Brøchner

Även på EJA och AU Maison noterades optimismen och den positiva stämningen och man gläds åt att det var "rätt" personer som besökte mässan – ett viktigare framgångskriterium för utställarna än antalet besökare.

"Vi har varit på Formland i mer än 25 år, och de senaste tre eller fyra mässorna har varit några av de bästa för oss. Stämningen den här gången har varit riktigt bra. Jag spekulerar inte så mycket i antalet besökare – det avgörande för oss är att de närvarande har det underbart på mässan och vill köpa lite varor, vilket de helt klart gör”, konstaterar Jakob Andersen, chef för EJA och AU Maison.

Bland trend- och livsstilsexperterna som besökte mässan för att bland annat hålla föredrag råder det heller ingen tvekan – Formland har en unik position i inrednings- och designbranschens mässlandskap både hemma och utomlands.

"Mässor är det mest effektiva sättet att göra affärer för både butiker och utställare. De utställare jag träffade i år var mycket nöjda med besöken de fick. Det är spännande att se Formland testa nya områden med mode, hållbarhet, utomhus och mer trädgård. Det är bra, tycker jag, för nu för tiden måste en butik hitta inspiration och produkter från flera områden”, säger svenske trendexperten Stefan Nilsson.

Formland Garden mottogs väl

Och på tal om nya områden så bjöd Formland Vår 2024 på den förnyade Formland Garden, skapad i samarbete med Danske Havecentre. Området utökade mässans grönområden och blev en framgång som partnern ser fram emot att arbeta vidare med.

"Formland Garden har kommit väldigt bra och tillfredsställande och vi ser mycket fram emot nästa år, då det ser ut att få ännu fler utställare i området. Många har insisterat på att vi genom att bli en del av Formland har fått en helt ny publik och det finns givetvis stora möjligheter att möta denna nya värld för oss och driva de synergieffekter det innebär”, läser Per Boisen Andersen, chef för Danske Havecentre .

Mässdagarna flyttas igen

Nästa upplaga av mässan är Formland Autumn som pågår lördag-måndag 17-19. augusti 2024, och därmed flyttas dagarna från nuvarande söndag-tisdag, vilket ett stort antal av de utställare vi pratat med är ytterst nöjda med. "Första dagen och söndagen är traditionellt sett de största mässdagarna. De senaste mässorna har varit på samma dag. Nu ska vi återigen ha en första mässdag och en söndag att handla in”, säger Peter Maae Jensen från aida, och Fagas ordförande Marianne Jensen avslutar med att understryka: ”Söndagen var extremt positiv på mässan strax ovanför, och ser därför fram emot till Det gläder mig att konstatera att Formland i framtiden kommer att pågå från lördag till måndag, så att de mindre butikerna har två helgdagar som de kan besöka mässan istället för en."

www.formland.dk

Från trendområdet New Era - a life in balance. Foto: Pia Finne

Från trendområdet New Era - a life in balance. Foto: Pia Finne

Från trendområdet New Era - a life in balance. Foto: Pia Finne

Från trendområdet New Era - a life in balance. Foto: Pia Finne

Från trendområdet New Era - a life in balance. Foto: Pia Finne

Från trendområdet New Era - a life in balance. Foto: Pia Finne

Från trendområdet New Era - a life in balance. Foto: Pia Finne

Från trendområdet New Era - a life in balance. Foto: Pia Finne

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023