Branschprofilen: Med fokus på kvalitet och ökad synlighet
Mattias Nieminen Cederberg är ny Country Manager på Sebastian AB sedan april 2017. Här berättar han för Designbase om företagets fokusområden, utmaningar och tankar inför årets julhandel.
Vad är ert huvudfokus på Sebastian AB under hösten?
Vårt största fokus just nu på Sebastian AB är att bredda distributionen av våra varumärken och därigenom bli mer frekventa på marknaden. Vi jobbar ständigt med att göra det enkelt och smidigt för våra partners att samarbeta med oss, för att på det sättet kunna vara en pålitlig och prioriterad leverantör. Sedan kommer vi också att vara mer synliga överhuvudtaget framöver, även i person.
Vilken skulle du säga är er viktigaste produktkategori?
Några varumärken jag kan nämna i det sammanhanget är KitchenAid, WMF, Pillivuyt och Luigi Bormioli, där vi fokuserar mycket på att bredda utbudet i butik. Dessutom har vi nyligen blivit distributörer för Wesco, ett märke som bland annat tillverkar exklusiva och högkvalitativa pedalhinkar och brödlådor. Detta innebär en ny kategori för oss, vilket är jättespännande.
Om Mattias Nieminen Cederberg
Position:
Country Manager på Sebastian AB sedan april 2017
Utbildning:
Bygg- & Anläggningsteknisk linje, därefter självlärd genom olika försäljningsuppdrag
Tidigare erfarenhet:
Regionchef på Whirlpool, Key Account Manager hos Wilfa Sverige samt Tefal Sverige, Country Manager Sverige hos Stelton
Vilken är er största utmaning just nu? Varför?
En stor utmaning är att få våra produkter att synas i mängden samt att kommunicera ut produkterna och deras fördelar till konsument. Joseph Joseph till exempel, har många väldigt smarta och funktionella lösningar för köket, som jag inte är säker på att kunderna är medvetna om – än.
Vad är dina tankar kring årets julhandel?
För oss gäller det att vara svaret på den så kallade ”presentfrågan”. Många konsumenter vet inte vad de vill köpa när de kommer in i en butik, utan söker efter inspiration bland produkterna. Därför kommer vi att fokusera mycket på att erbjuda attraktiva skyltningar, samt även ta fram fina gåvoset, som ger ett mervärde både för givare och för mottagare. Två exempel på julklappar som jag verkligen tror på är Luigi Bormiolis nya eleganta barserie; och en likaledes ny kollektion av köksmaskiner, i praktiska, mindre storlekar, från KitchenAid.
Kvalitet är ett nyckelord för er på Sebastian AB. Hur definierar du det begreppet?
För oss har kvalitet dels att göra med vårt sortiment, där vi enbart arbetar med varumärken som håller en hög standard både vad det gäller formspråk och hållbarhet. Nästa steg är sedan att vi kvalitetssäkrar oss själva som leverantör, och ständigt jobbar på att förbättra oss inom områden som återkoppling, leveranser och hantering av eventuella reklamationer. På det sättet blir vi en trygg och uppskattad samarbetspartner för våra kunder.