Branschprofilen: Med fokus på kvalitet och ökad synlighet

Mattias Nieminen Cederberg är ny Country Manager på Sebastian AB sedan april 2017. Här berättar han för Designbase om företagets fokusområden, utmaningar och tankar inför årets julhandel.

Mattias Nieminen Cederberg.

17.10.2017

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Vad är ert huvudfokus på Sebastian AB under hösten?
Vårt största fokus just nu på Sebastian AB är att bredda distributionen av våra varumärken och därigenom bli mer frekventa på marknaden. Vi jobbar ständigt med att göra det enkelt och smidigt för våra partners att samarbeta med oss, för att på det sättet kunna vara en pålitlig och prioriterad leverantör. Sedan kommer vi också att vara mer synliga överhuvudtaget framöver, även i person.

Vilken skulle du säga är er viktigaste produktkategori?
Några varumärken jag kan nämna i det sammanhanget är KitchenAid, WMF, Pillivuyt och Luigi Bormioli, där vi fokuserar mycket på att bredda utbudet i butik. Dessutom har vi nyligen blivit distributörer för Wesco, ett märke som bland annat tillverkar exklusiva och högkvalitativa pedalhinkar och brödlådor. Detta innebär en ny kategori för oss, vilket är jättespännande.

Om Mattias Nieminen Cederberg

Position:
Country Manager på Sebastian AB sedan april 2017

Utbildning:
Bygg- & Anläggningsteknisk linje, därefter självlärd genom olika försäljningsuppdrag

Tidigare erfarenhet:
Regionchef på Whirlpool, Key Account Manager hos Wilfa Sverige samt Tefal Sverige, Country Manager Sverige hos Stelton

Vilken är er största utmaning just nu? Varför?
En stor utmaning är att få våra produkter att synas i mängden samt att kommunicera ut produkterna och deras fördelar till konsument. Joseph Joseph till exempel, har många väldigt smarta och funktionella lösningar för köket, som jag inte är säker på att kunderna är medvetna om – än.

Vad är dina tankar kring årets julhandel?
För oss gäller det att vara svaret på den så kallade ”presentfrågan”. Många konsumenter vet inte vad de vill köpa när de kommer in i en butik, utan söker efter inspiration bland produkterna. Därför kommer vi att fokusera mycket på att erbjuda attraktiva skyltningar, samt även ta fram fina gåvoset, som ger ett mervärde både för givare och för mottagare. Två exempel på julklappar som jag verkligen tror på är Luigi Bormiolis nya eleganta barserie; och en likaledes ny kollektion av köksmaskiner, i praktiska, mindre storlekar, från KitchenAid.

Kvalitet är ett nyckelord för er på Sebastian AB. Hur definierar du det begreppet?
För oss har kvalitet dels att göra med vårt sortiment, där vi enbart arbetar med varumärken som håller en hög standard både vad det gäller formspråk och hållbarhet. Nästa steg är sedan att vi kvalitetssäkrar oss själva som leverantör, och ständigt jobbar på att förbättra oss inom områden som återkoppling, leveranser och hantering av eventuella reklamationer. På det sättet blir vi en trygg och uppskattad samarbetspartner för våra kunder.  

Relaterat innehåll

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023