Här möts design och produktionskunskap
Design House Stockholm firar 25 år 2017. Idén bakom konceptet är “stulen” från bok- och musikbranschen, med syftet att ta tillvara den kreativitet som finns i den nordiska designsfären. Den största marknaden är fortfarande Sverige men företaget finns idag representerat över hela världen, och en av de mest kända kunderna är antagligen MoMA i New York. I nästa steg vänder man nu blickarna mot nya affärsområden och satsar på mer storytelling i sin kommunikationsstrategi.
När Anders Färdig grundade Design House Stockholm var många av de ledande och etablerade designvarumärkena i Norden fast förknippade med produktion. En del av dessa gick det mindre bra för och vissa lades till och med ned. Samtidigt var skandinavisk design eftertraktad på den internationella marknaden och Anders kände ett behov att ta tillvara den kreativitet som fanns omkring honom.
För att kunna göra detta på det vis han ville anammade Anders ett nytt arbetssätt, som han ”kopierade rakt av” från litteratur- och musikbranscherna, nämligen förlagskonceptet. Än idag är grundidén densamma och Design House Stockholm beskriver mycket riktigt sig själva som ett förlag för design, där man tar hand om idéer och sammanför designkunskap med produktionskunskap, med syftet att föra skandinavisk design ut i världen till en global publik.
Skandinavisk design, eller nordisk design, definierar Anders inte strikt efter ett bestämt geografiskt område utan snarare efter de grundprinciper som produkterna är uppbyggda kring. Det handlar om design som inte skriker eller nödvändigtvis är spektakulär, men som man använder och älskar år efter år. Funktion och ergonomi är nyckelord och formen tar avstamp i funktionen, medan färgen kommer i andra hand men är i harmoni med helheten. En annan aspekt hos föremålen är det ansvars- och hållbarhetstänk kring material och produktion, som sedan länge är relativt etablerat i Skandinavien och som Anders ser som en stark orsak till att nordisk design har kunnat bli så framgångsrik på ett internationellt plan.
När det gäller produkterna letar Design House Stockholm ständigt efter idéer som är utanför boxen och fyller ett hål, uttalat eller latent, i sina respektive genres och kategorier. Drömsituationen är att hitta föremål som representerar helt nya idéer, tacklar problem på nya sätt eller kanske till och med skapar nya typer av rum och miljöer. Ett exempel är Cord Lamp, från designgruppen Form Us With Love, som lyfter fram sladden och gör den till själva hjärtat av designen, istället för något man gömmer bakom bokhyllan eller under mattan, vilket – handen på hjärtat – ofta är fallet.
”Vi är egentligen inte specialister på något, utom tolkning. Men det ligger en viss spänst i detta”, säger Anders och förklarar att även om kollektionen kan verka spretig, då den inkluderar allt från modeplagg till belysning, inredningsaccessoarer och möbler, så håller den samtidigt ihop på grund av sin röda tråd av grundvärden. Gemensamt för produkterna är också att de utstrålar en tidlöshet och inte följer de stora globala säsongstrenderna. Däremot strävar man ständigt efter att ligga i framkant när det gäller material och teknisk innovation, vilket görs bland annat genom att resa runt och söka upp de bästa produktionsställena för olika typer av föremål.
”Vårt sätt att jobba på är inte alltid det mest kommersiella och det kan ofta vara en smal stig att gå”, fortsätter Anders men poängterar samtidigt att för honom och hans team är detta den enda vägen framåt och att det är en fantastisk känsla när man tror på en produkt, trots viss skepsis från omgivningen, och sedan äntligen får se den ta steget över tröskeln och slå igenom. Faktum är att en grundidé ofta kan leda till flera produkter, eller en uppdaterad version av ursprungsskissen. Anders beskriver här designen som en naturresurs, som bryts och sedan måste förädlas för att nå sin fulla potential. Ögonen lyser på honom när han berättar om de kreativa och filosofiska diskussioner som kan uppstå i mötet med formgivaren och om hur det gäller att vara lyhörd och alert när uppslagen fladdrar förbi. För även om man vet att man är ute efter ”något” så är man på förhand inte alltid helt klar över vad det är exakt.
25 år har gått sedan starten och mycket har förändrats på marknaden. Bland annat ser man idag alltmer hur gränserna mellan det privata och det offentliga summet suddas ut i kanterna och offentliga miljöer som hotell och butiker i allt större utsträckning gestaltas för att ge en mer ombonad hemma hos-känsla. Tidigare har Design House Stockholm nästan uteslutande fokuserat på privatkunder och bara haft ett fåtal projekt på kontraktsidan. Anders berättar dock att han idag ser stora möjligheter att utvidga verksamheten inom offentlig miljö och att man redan nu har en grupp som arbetar aktivt med det affärsområdet: ”Jag tror att vi har en hel de esprit att tillföra här”.
En annan förändring framåt för Design House Stockholm är den omfattande kommunikationssatsning man just har inlett, där tanken är att lyfta fram alla de fantastiska berättelser som ligger bakom varje enskild produkt. Håkan Ängquist, Design House Stockholms Art Director, förklarar att företaget sitter på mängder av spännande historier, som bara väntar på att få berättas. För många andra varumärken kan problemet mycket väl vara det motsatta, att man är tvungen att skapa storytelling för sin marknadsföring. Hos Design House Stockholm är det ju dock just själva idéerna som är det centrala i konceptet och därför arbetar man nu hårt på att kommunicera ut dem till sina kunder på ett tydligare sätt än tidigare. Håkan förklarar att man ser detta som en väg att bygga upp naturliga relationer till produkterna och göra dem mer personligt relevanta. En fördel här är att Design House Stockholm gör både varumärkesutveckling, produktutveckling och den mesta kommunikationen in house, vilket gör att man kan arbeta långsiktigt och med genuin förståelse för produkterna och varumärket. För att kunna lägga tillräckligt med energi på det nya kommunikationsprojektet har man dessutom anställt en dedikerad redaktör, som kommer att jobba med det på heltid.